صالحی امیری: ۳ توافق اصلی با عراق داشتیم/ حمودی: از تجربیات تخصصی ایران استفاده می‌کنیم

صالحی امیری: ۳ توافق اصلی با عراق داشتیم/ حمودی: از تجربیات تخصصی ایران استفاده می‌کنیم

نشست خبری رییس کمیته ملی المپیک ایران و عراق برگزار شد و قرار است دو کشور در تمام زمینه‌های ورزشی همکاری داشته باشند.

به گزارش سادس، رعد حمودی سلمان، رییس کمیته ملی المپیک عراق و تعدادی از رییسان فدراسیون‌های ورزشی این کشور به ایران سفر کرده‌اند. 

در همین راستا نشست خبری رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران و رعد حمودی سلمان، رییس کمیته ملی المپیک عراق در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد.

صالحی امیری در ابتدای این نشست بیان کرد: رییس کمیته المپیک عراق، سفیر عراق در تهران و ۱۰ نفر از رییسان فدراسیون‌های ورزشی عراق در تهران هستند. امروز روز دوم مذاکرات است، ۲ ماه قبل در بغداد مذاکره داشتیم و تفاهم‌نامه همکاری را امضا کردیم.

او افزود: توافق کردیم در تمام حوزه‌های ورزشی همکاری داشته باشیم. خوشبختانه با سرعت تفاهم‌نامه را امضا کردند و نتیجه در همین هفته نهایی می‌شود. هم اکنون که با شما رسانه‌ها صحبت می کنم، رییسان فدراسیون‌های ما و عراق در حال امضا تفاهم‌نامه هستند.  برنامه جامع همکاری شامل تبادل مربی، برگزاری اردوهای مشترک است. این تفاهم‌نامه نقطه عطفی برای ورزش ایران و عراق خواهد بود.  امیدواریم که جمع‌بندی نشست ما در روزهای آتی سرآغازی برای همکاری‌های دو جانبه باشد.

رعد حمودی، رییس کمیته ملی المپیک عراق نیز گفت: در ابتدا از رییس کمیته ملی المپیک و سفیر عراق به خاطر استقبال خوبی که داشتند تشکر می‌کنم. سفر ما به ایران گام دوم برای امضای تفاهم‌نامه است و از تجربیات تخصصی ایران استفاده می‌کنیم چون ایران تجربه خوبی در سطح قاره دارد. با توجه به تمایلی که برای توسعه و تحکیم ورزش در عراق سراغ دارم، اینجا هستیم تا همکاری‌های دو جانبه بیش‌تر شود. این امید را می‌دهم آینده ورزش عراق، آینده خوبی باشد.

هم‌چنین نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در ایران گفت: هر دو کشور به دنبال این هستند روابط را به بالاترین سطح برسانند و همه در جهان به روابط این دو کشور چشم دارند. به دنبال این هستیم همکاری‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کنیم.

در ادامه حمودی در پاسخ به این پرسش که تیم ملی کشتی آزاد اردوی ۱۰ روزه در عراق داشت و چقدر توانستید از تجربیات کشتی گیران آزاد و مربیان ایرانی استفاده کنید؟ تاکید کرد: اردویی که تیم کشتی در عراق برپا کرد، باعث شد تفاهم‌نامه و همکاری بین ایران و عراق به وجود آید. خوشحالیم تیم ملی کشتی ایران که مشهور است،  کمک‌هایی به ما بدهد.

رییس کمیته ملی المپیک عراق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براین که  چه کمک‌های از ورزش ایران می خواهد و در مقابل چه امکاناتی می‌تواند به ورزش ایران بدهد؟ گفت: تنها ۱۰ فدراسیون نیستند که از این تفاهم‌نامه همکاری استفاده می‌کنند بلکه ما به دنبال توسعه ورزش عراق در همه زمینه‌ها هستیم. با توجه به تمایل جدی برادرانم در کمیته ملی المپیک ایران، به دنبال ایجاد چشم‌انداز روشنی در ورزش ایران و عراق هستیم.

او درباره ایجاد برابری جنسیتی در ورزش عراق تصریح کرد: زنان در این هیاتی که به ایران آمده حضور ندارند. شرایط در عراق باعث شده زنان به این سفر نیایند. ما در واقع طرفدار ورزش زنان و ایجاد برابری جنسیتی هستیم. حتی در این زمینه قانون کمیته ملی المپیک عراق را تغییر دادیم و هیات اجرایی را اجبار کنیم که حضور زنان  ۳۰ درصد افزایش یابد.

صالحی امیری نیز در پایان گفت: از هیات بلند پایه عراقی تشکر می‌کنم. اراده دو ملت و دو کمیته ملی المپیک گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و فرهنگی است. علاقه ملت ایران به ملت عراق و عتبات عالیات بر کسی پوشیده نیست. رییسان فدراسیون های جودو، کشتی، قایقرانی، شمشیربازی، تنیس روی میز، تکواندو، بسکتبال عراق در ایران حضور دارند. ما سه توافق اصلی و چند توافق فرعی داشتیم. اولین توافق تبادل مربی، توافق دوم برگزاری اردوهای مشترک در ایران و عراق و توافق سوم برگزاری دوره‌های آموزشی است.

او افزود: ما سه رویداد کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی و بازی‌های آسیایی جوانان را در پیش داریم که می‌توانیم برای آماده شدن همکاری بیش‌تری را داشته باشیم. قطعا درخشش ورزشکاران ایرانی و عراقی باعث خشنودی دو ملت می‌شود. امیدوارم در آینده نزدیک نتیجه این توافق‌ها را منعکس کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *