تاثیر باد و باران و دما بر آلودگی هوای تهران

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تشریح تاثیر شرایط و پدیده‌های جوی روی آلودگی هوا خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین پدیده‌ای که باعث بهبود کیفیت هوای پایتخت می‌شود، وزش باد است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفت و گو با سادس افزود: باد به دو شکل می‌تواند روی کیفیت هوا موثر باشد. وزش باد معمولا در همه فصول سبب پراکندگی آلاینده‌ها می‌شود و از انباشت آن‌ها جلوگیری می‌کند.  

وی درباره جنبه منفی وزش باد گفت: باد در برخی موارد نیز موجب انتقال ذرات معلق و گرد و غبار از مناطق مجاور و یا حتی دورتر به هوای شهرها و کاهش کیفیت هوا می‌شود. این اتفاق به‌طور معمول درماه‌های گرم و بازه‌های طولانی مدت بدون بارش رخ می‌دهد.

میرزایی قمی افزود: در فصل زمستان که معمولا آب و هوا خشک نیست وزش باد در بیشتر موارد سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود اما در تابستان وزش باد با آوردن گرد و غبار سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌خصوص ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون می‌شود البته غلظت آلاینده‌ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز به سبب این پدیده افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تاثیر دما بر کیفیت هوا اظهار کرد: پارامترهای دیگری نیز مانند بارش باران و برف و وضعیت دما بر وضعیت آلودگی هوا موثر است. دمای هوا فاکتور مهمی برای تولید آلاینده ازن در روزهای گرم سال به شمار می‌رود. افزایش دما در فصل تابستان و ماه‌های خرداد، تیر و مرداد و تشعشع بیشتر در این ماه‌ها، سبب افزایش غلظت آلاینده ازن می‌شود.

 سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: افزایش دمای هوا تاثیر دیگری نیز روی کیفیت هوا دارد. افزایش دما و هوای گرم و خشک سبب می‌شود تا زمین‌ها خشک شوند و پدیده‌ای به نام خیزش گرد و غبار مشاهده شود. این از تاثیرات غیرمستقیم افزایش دمای هواست. 

میرزایی قمی درباره تاثیر دمای هوا در فصول سرد سال گفت: در ماه‌های سرد به‌خصوص زمستان شرایط متفاوت است و دمای کم سبب می‌شود تا در صورت رخ دادن وارونگی هوا و عدم وزش باد با سرعت مناسب برای تهویه هوا، ارتفاع لایه اختلاط یا مرزی کم شود. این پدیده سبب می‌شود غلظت آلاینده‌ها افزایش یابد و غلظت آلاینده‌هایی نظیر ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و اکسیدهای نیتروژن و کربن مونوکسید افزایش یابد. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که دما در زمستان کم است و به همراه آن جریانات جوی خوبی نیز وجود ندارد. 

وی در ادامه با اشاره به تاثیر باران روی کیفیت هوا اظهارکرد: پدیده موثر دیگر روی وضعیت هوا، بارش باران و برف است. این موضوع که بارش باران و برف باعث لطافت هوا و احساس بهتر انسان می‌شود، غیرقابل انکار است اما این پدیده لزوما سبب بهبود کیفیت هوا نمی‌شود.ممکن است در ساعات ابتدایی بارش باران و برف کمی وضعیت هوا بهتر شود اما اگر این پدیده همراه با وزش باد مناسب نباشد باعث کاهش دما و کاهش ارتفاع لایه اختلاط و در نتیجه افزایش غلظت ذرات معلق و دیگر آلاینده‌ها می‌شود. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت که باد هم می‌وزد، بارش باران تاثیر بسزایی بر بهبود کیفیت هوا دارد.  

میرزایی قمی در پایان با اشاره به تاثیر فعالیت‌های جوی اخیر روی کیفیت هوای تهران گفت: در چند هفته گذشته این موارد در پایتخت نیز صادق بوده و روزهایی که باران همراه با وزش باد باریده هوا مطلوب و شاخص آلودگی هوا پایین بوده است. برای مثال در هفته گذشته روز شنبه (۱۶ بهمن ماه) هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود و شش روز باقی مانده هفته به علت وزش باد مناسب در شرایط قابل قبول بوده است. 
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *