نسبت به احیای جنگل‌های زاگرس بی‌تفاوت هستیم

سادس/لرستان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت:نسبت به احیای جنگل‌های زاگرس که متعلق به کشور و دنیاست بی‌تفاوت هستیم.

دکتر یحیی ابراهیمی در آیین تکریم و معارفه روسای سازمان جهاد کشاورزی لرستان که در سالن اجلاس این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه کشاورزی در توسعه پایدار در کشور به ویژه در مناطق روستایی چه به لحاظ تامین مواد غذایی و پروتئینی، چه به لحاظ ایجاد ۲۰ درصد اشتغال مستقیم و ۷۰ درصد اشتغال غیرمستقیم در کشور و تامین مواد اولیه سایر صنایع نقش اساسی دارد،  اظهار کرد: در لرستان در خصوص رونق اقتصادی که براساس سند آمایش سرزمین تعریف شده حوزه کشاورزی اولین اولویت و سپس صنعت و گردشگری است.

وی با اشاره به دو عامل که در دنیا تولید ثروت می‌کند، بیان کرد: نیروی آموزش دیده قوی که در لرستان کم نیستند و دیگری منابع طبیعی و خدادادی نظیر آب، خاک و هوای مناسب است که دو عامل تولید ثروت محسوب می‌شوند اما سوالی که به اذهان متبادر می‌شود این است که چرا علیرغم داشتن این ظرفیت‌ها، وضعیت اقتصادی لرستان نسبت به استان‌های همجوار قابل قیاس نیست.

۲.۳ جمعیت کشور در لرستان وجود دارد اما سهم این استان از تولید ناخالص چقدر است؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲.۳ جمعیت کشور در لرستان وجود دارد اما سهم این استان از تولید ناخالص چقدر است؟ چرا باید لرستان به عنوان فلاکت‌بارترین استان باشد؟ چرا باید رد شهرستان دلفان شاهد زنان کار باشیم؟ چرا باید شاهد مهاجرت معکوس جوانان باشیم و از لرستان به استان‌های همجوار و یا در حاشیه شهرهای بزرگ سکونت داشته باشند؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

ابراهیمی افزود: یکی از علل اصلی که سبب پسرفت استان‌های زاگرس‌نشین به ویژه لرستان شده است توزیع اعتبارات ناعادلانه در سطح مجلس و وزارتخانه‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: در لرستان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی داریم که تنها ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی است در حالیکه ۱۱ تا ۱۲ درصد روان‌آب کشور را تولید می‌کنیم و این درحالیست که کل آبی که در پشت سدهای استان‌های زاگرس نشین ذخیره شده  ۵۰ میلیارد مترمکعب بوده که ۳۰ میلیارد مترمکعب آن در خوزستان، ۱۳ میلیارد مترمکعب در لرستان و چرا این سهم استان اندک است؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به ازای هر هکتار اراضی آبی بین یک تا دو شغل ایجاد می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار هکتار اراضی دیم داریم که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار اراضی با شیب کمتر از ۱۲ درصد است و این قابلیت وجود دارد که تحت پوشش زمین زراعی قرار گیرند.

سهم لرستان در بعد ردیف‌های متمرکز آبخیزداری چقدر است؟

ابراهیمی افزود: ۱میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و منابع طبیعی در لرستان وجود دارد و سهم این استان در بعد ردیف‌های متمرکز آبخیزداری چقدر است؟ اگر به سهم خودمان برسیم از فرسایش خاک، مشکلات پشت سدها در این  دیار جلوگیری خواهد شد و ذخیره آب را افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: چقدر در بحث مدیریت آب در حوزه کشاورزی علمی برخورد شده و چقدر باید اعتبارات گذاشته شود؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه دام سبک و سنگین، شش میلیون راس در لرستان وجود دارد چه اقداماتی انجام شده است؟ در بحث واکسن دامی تنها یک شرکت در استان وجود دارد و ضرورت دارد یک شاخه از موسسه رازی در استان تاسیس شود.

ابراهیمی عنوان کرد: اگر قرار است لرستان متحول و مشکل اشتغال برطرف شود هیچ راهی نداریم جز اینکه از مسیر حوزه کشاورزی وارد شویم.

بالاترین کیفیت زعفران در کشور مربوط به شهرستان الشتر است

وی با تاکید براینکه کشاورزی باید مبتنی بر قرارداد با کشاورزان باشد، اضافه کرد: یکی از معضلات اصلی که در استان وجود دارد این است که پایانه صادراتی نداریم و این درحالیست که در یک روستای شهرستان دلفان سالانه ۸۰۰ تن تولید عسل وجود دارد؛  بالاترین کیفیت زعفران در کشور مربوط به شهرستان الشتر است و چنانچه قرار باشد در لرستان اقدامی انجام و بیکاری ساماندهی شود باید ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی استان  که قابلیت زراعی شدن را  به این امر اختصاص دهیم که بنده به عنوان نماینده مردم لرستان از وزیر نیرو خواستیم و از نماینده عالی دولت در لرستان می‌خواهیم که حقابه استان که حق طبیعی مردم این دیار است پیگیری و محقق شود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ۳۰۰ هزار هکتار در طی یک پروسه ۱۰ ساله مشروب کنیم مشکل اشتغال لرستان حل خواهد شد اما سیاستگذارانی که از قبل داشتیم به بهانه اینکه لرستان، استانی کشاورزی است صنعتی که متناسب با کشاورزی است در این استان محقق نشده است.

نسبت به احیای جنگل‌های زاگرس که متعلق به کشور و دنیاست بی‌تفاوت هستیم

ابراهیمی با بیان اینکه ردیف‌های متمرکزی مثلا درحوزه آبخیزداری در اختیار وزارتخانه است، گفت: نسبت به احیای جنگل‌های زاگرس که متعلق به کشور و دنیاست بی‌تفاوت هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های امور عشایر که احساس می‌کنیم تامین کننده اصلی  مواد غذایی در کشور هستند به فکر تامین و افزایش کیفیت زندگی آنان نیستیم،  اضافه کرد: امسال عمده عشایر لرستان دام خود را با قیمت بسیار پایین  به استان‌های مرکزی، قم، کاشان، اصفهان فروخته شد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: نهاده‌های دامی که به لرستان تخصیص داده شده نسبت به تعداد دام‌های آن مقایسه کنید! این توزیع ناعادلانه که در سطح ملی و وزارتخانه‌ها اتفاق افتاده باعث شده  نعماتی که خدا به لرستان داده سبب تولید ثروت نشود و باعث بیکاری، فقر و مشکلات اجتماعی شده است.

در لرستان باید به سمت کشاورزی ارگانیک برویم

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در لرستان باید به سمت کشاورزی ارگانیک برویم، بیان کرد: انتظار می‌رود مرکز تحقیقات کشاورزی استان را ارتقا دهیم و در حوزه افزایش کشت گیاهان دارویی مبتنی بر قرارداد با کشاورزان پیش برویم.

وی افزود: از طریق وزیر کار و شستا یکی از بزرگترین کارخانجات کشت گیاهان دارویی را در الشتر ظرف هفته آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تاسیس این کارخانه، کشاورزی مبتنی بر قرارداد لرستان را متحول خواهد کرد.

ابراهیمی بابیان اینکه کشاورزی محور اصلی توسعه لرستان محسوب می‌شود، عنوان کرد: در بحث برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهادهای دامی و تجهیزات دارو غذا یکی از افرادی که مخالف این امر بوده بنده بودم و مبلغ خوبی در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده و انتظار می‌رود لرستان ویژه دیده شود.

در پایان این مراسم با تقدیر از زحمات اسفندیار حسنی‌مقدم، سیدعماد شاهرخی به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی لرستان معرفی شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *