مطهری: ایران بعد از انقلاب در سلامت و بهداشت و کاهش فقر پیشرفت زیادی داشته است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وقوع انقلاب اسلامی، ایران ضمن غلبه بر عقب‌ ماندگی های دوران قاجار و پهلوی و عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، در میان دیگر کشورهای بزرگ جهان قد علم کرد و با شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی گام های نهایی در تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای را خواهد پیمود.

اردشیر مطهری در گفت و گو با سادس، با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی با وجود گذشت حدود ۴۰ سال از تاسیس اولین دانشگاه در کشور، در تولید علم و فنّاوری بسیار ضعیف، در صنعت به‌ جز مونتاژ و در علم به‌ جز ترجمه از توانمندی دیگری برخوردار نبودیم، بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن با پایان دادن به تحقیر ۲۰۰ ساله ملت ایران، با حرکت در مسیر خودکفایی در عرصه های پزشکی، نظامی، فناوری‌های نوین، صنعت فضایی، ارتباطات، نظامی، موشکی و دیگر حوزه ها عمق بخشی داخلی را محقق ساخت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با وقوع انقلاب اسلامی، ایران اسلامی ضمن غلبه بر عقب‌ ماندگی های دوران قاجار و پهلوی و عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، در میان دیگر کشورهای بزرگ جهان قد علم کرد و با شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی که در «جبهه مقاومت» تبلور یافت و حرکت در جهت تشکیل «بسیج جهانی اسلام» و عمق بخشی خارجی گام های نهایی در تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای را خواهد پیمود.

مطهری در تبیین رشد علمی ایران در جهان گفت: ۲۰ سال پیش جایگاه عملی ایران در جهان ۵۲ بود که امروز به ۱۶رسیده است. در فناوری هسته ای از رتبه ۷۷ به ۱۲، در هوافضا از ۴۵ به ۱۱ و در نانو از ۵۸ به ۱۶ در دنیا ارتقا یافته و در تمامی موارد در سطح منطقه در رتبه اول قرار دارد.

وی یادآور شد: ۴۰ سال پیش تنها ۷ صدم درصد از مقالات علمی جهان مربوط به ایران بود که امروز به دو درصد افزایش یافته؛ همچنین امروز ۳.۱ درصد مقالات پر استناد جهان و نیز ۵ درصد مقالات دنیا مربوط به دانشمندان ایران است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان خاطرنشان کرد: در سال های بعد از انقلاب ایران در موضوع کاهش فقر، سلامت و بهداشت، امید به زندگی، شاخصه توسعه انسانی، حفظ و ارتقای کرامت زن و کاهش ضریب جینی رشد و پیشرفت زیادی داشته ایم.

مطهری با استناد به گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد تصریح کرد: امید به زندگی در بین ایرانیان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی جزء پایین‌ترین رتبه‌ها در جهان بوده است، در حالی که بعد از پیروزی انقلاب هر چند ٨ سال درگیر جنگ بودیم، اما امید به زندگی در ایران در سال ١٣٦٧ به ۶۱.۵ سال رسیده است.

وی افزود: گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، امید به زندگی مردم ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ۲۲ سال افزایش یافته است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۱۳۵۵ مردم ایران به طور متوسط تنها ۵۵ سال عمر می‌کردند که در سال ۱۳۹۶ به ۷۶.۲ سال افزایش یافته است.

نماینده مردم گرمسار و آرادن در پایان گفت: به استناد سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قوای سه‌گانه ابلاغ شده «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم» که ان شاءالله به آن دست خواهیم یافت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *