ملی‌پوش اسکی: در ایران تست گرفتند اما جوابش را به ما ندادند/ حقم برای المپیک رفتن ضایع شد

ملی‌پوش اسکی: در ایران تست گرفتند اما جوابش را به ما ندادند/ حقم برای المپیک رفتن ضایع شد

مرتضی جعفری مدعی شد فدراسیون اسکی با اصرار ورزشکاران از کسانی که در مسابقات انتخابی المپیک پکن شرکت کرده بودند، تست دوپینگ گرفت اما جواب آن را به ورزشکاران اعلام نکرد.

به گزارش سادس، آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ (ITA) روز چهارشنبه اعلام کرد که تست دوپینگ‌ حسین ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مثبت شده است.

این تست خارج از مسابقه و روز دوشنبه در پکن گرفته شده که در نمونه او ماده استروئید آنابولیک آندروژنیک یافت شده است. ساوه‌شمشکی در اعتراض به مثبت شدن تست اولیه خود درخواست تست B داد که اکنون جواب آن هم مثبت اعلام شده است.

به دنبال این ماجرا مرتضی جعفری که در مسابقات انتخابی المپیک رقابت نزدیکی با حسین ساوه‌شمشکی داشت در مورد مثبت شدن تست دوپینگ این ورزشکار به سادس گفت: حسین ورزشکار خیلی خوبی است، ۳۶ سال سن دارد و دو بار هم المپیک رفته است. تقریبا ۱۰ ماه پیش رباط صلیبی‌ خود را عمل کردم و به سختی به مسابقات انتخابی المپیک رسیدم. اولین مسابقه انتخابی ما در ترکیه بود، آنجا هر چه خوب اسکی می‌کردم حسین بهتر از من بود و نفر سوم اختلاف فاحشی با ما داشت. هر کاری که می‌کردم حسین باز یک پله خودش را از من جلوتر می‌کشاند. این کمی برایم عجیب بود که کسی با ۳۶ سال سن امسال و در شرایطی که خیلی در تمرینات هم شرکت نمی‌کرد، اینگونه کار کند.

او در ادامه مدعی شد: در مسابقات داخلی هم باز این روند جلو رفت و حتی در آخرین انتخابی در پیست دربندسر همچنان حسین نفر اول بود، یعنی از ۱۳ مسابقه در ۱۱ مسابقه اول شد. این خیلی داستان سوال برانگیزی بود. این داستان آنقدر قوی بود که فدراسیون اسکی به اصرار ورزشکاران مجبور به گرفتن تست دوپینگ شد. ۱۵ دی ماه تست را از ما گرفتند. من و بقیه بچه‌ها خیلی پیگیری کردیم که چرا جواب نمی‌آید. می‌گفتند هنوز کمیته پزشکی جواب را نفرستاده است، در صورتی که جواب تست دوپینگ بعد از ۱۵ روز می‌آید. در نهایت هم جوابی به ما ندادند.

او در پاسخ به این مورد که برتری در مسابقات انتخابی به معنی دوپینگ در آن مسابقات نیست، بیان کرد: ماده استروئید از دو هفته تا ۶ ماه در بدن می‌ماند. از طرفی تیم اسکی ایران اختلاف فاحشی با نفر اول دنیا دارد و هیچ امکانی وجود ندارد که جزو ۱۰ نفر اول دنیا باشد، یعنی ما نفر ۱۳۰۰ دنیا هستیم اما چون در المپیک هر کشور سهمیه محدودی دارد، می‌توانیم جایگاه‌مان را تغییر بدهیم، یعنی از نفر هزار به ۳۰ یا ۴۰ برسیم. پس فقط شرکت در المپیک برای ما اتفاق بزرگی است و برای نتیجه گرفتن در المپیک نیازی به دوپینگ نداریم. دوپینگ هم بکنیم در بهترین حالت از ۳۰ به ۲۸ می‌رسیم اما جنگ بزرگ در ایران اتفاق می‌افتد تا تنها سهمیه را بگیریم. بنابراین تنها دلیلی که برای دوپینگ وجود دارد، انتخاب شدن در داخل ایران است.

جعفری در پایان گفت: نفر بعد حسین بودم  و ۸ امتیاز با او اختلاف داشتم اما الان حقم ضایع شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *