غالب تالاب‌های کشور بیمارند

سادس/فارس معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه غالب تالاب‌های کشور بیمارند، گفت: تالاب‌ها وضعیت مناسبی از جهات آبزیان، پرندگان، ریز مغذی‌ها و پوشش گیاهی ندارند.

دکتر علی سلاجقه بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ بهمن در حاشیه از تالاب بختگان در جمع خبرنگاران گفت: در بحث تالاب‌ها نگاه انتزاعی بوده و صرفا خود تالاب دیده می‌شده بدون اینکه عواملی که بر تالاب تاثیر می‌گذارد، دیده شود. در صورتیکه تالاب انتهایی‌ترین بخش حوزه آبریز است و با توجه به این عوامل، تالاب را از نظر کمیت و کیفیت در وضعیت مناسب‌تری قرار می‌دهد.

او همچنین با بیان اینکه تالاب‌ها در بعد پوشش گیاهی نیز وضعیت مناسبی ندارند، عنوان کرد: این مهم نشان می‌دهد که مدیریت در حوزه تالاب‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

سلاجقه، گفت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یک واقعیت است که باید بپذیریم و اجرا کنیم تا همه ارکان یک حوزه آبریز در وضعیت مناسبی قرار بگیرند و یک همسنگی مناسب در حوزه آبریز داشته باشیم.

او با اشاره به سیل‌هایی که سال ۹۸ در کشور رخ داد، گفت: در سیل خوزستان تنها تالاب شادگان توانست ۴ میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد که هم آب را ذخیره کرد و هم جلوی سیل را گرفت. 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کشور از مجموع ۴۲ نوع تالاب ۴۱ نوع را دارد و از این حیث غنی است، افزود: تالاب‌ها یک درصد از منابع آب دنیا را تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد تنوع زیستی مربوط به تالاب‌هایت اما این تالاب‌ها امروز وضعیت خوبی ندارند.

سلاجقه با بیان اینکه تالاب‌های کشور خفه شدند که نمونه آن تالاب انزلی است، گفت: از بین رفتن تنوع زیستی تالاب‌ها به ویژه آبزیان سبب خفه شدن تالاب می‌شود و در این شرایط گونه‌های ثانویه به تالاب حمله می‌کنند.

او همچنین با بیان اینکه روستاها و مناطق شهری تالاب‌نشین در کشور داریم که از نظر اقتصادی خدمات‌رسانی و اشتغال ایجاد می‌کنند، افزود: شاید یکی از بحث‌ها تغییر اقلیم باشد اما بحث اصلی تغییر کاربری است و نوع استفاده از حوزه آبخیز است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  اضافه کرد: اگرچه تالاب بختگان زهکش همه حوزه آبریز بوده اما تنها ۳ سد در اینجا ایجاد شده است.اما نمی‌دانم چرا سد سیوند در این منطقه احداث شده؟ سدی که هنوز شبکه انتقال آبش احداث نشده است!

سلاجقه ادامه داد: سد ملاصدرا و درودزن و دیگر سدهایی که در این منطقه احداث شدند باید حتما حقابه تالاب بختگان را بدهند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ۵ تالاب استان فارس در زمره تالاب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود که برنامه جامع برای احیای آنها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *