تیم‌ملی هندبال قدرت‌نمایی خود را از دست داد

تیم‌ملی هندبال قدرت‌نمایی خود را از دست داد

سادس/اصفهان کارشناس هندبال گفت: به اعتقاد من بازیکنان تیم ملی بعد از پنج بازی اول و قطعی شدن حضور در مسابقات جهانی قدرت‌نمایی خود را از دست دادند و این خوب نبود.

تیم ملی هندبال ایران خود را برای حضوری قدرتمند برای مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی آماده می‌کرد، پاکدل رئیس فدراسیون که از ابتدای حضورش در فدراسیون به فکر تحول و پیشرفت کمی و کیفی هندبال بود، مانوئل مونتایا فرناندز اسپانیایی را برای هدایت تیم ملی انتخاب کرد، انتخابی که بسیاری کارنامه کوتاه مدت وی را در هندبال ایران قابل قبول می‌دانند.

تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های آسیایی عربستان که در شهر دمام برگزار شد، پس از پنج پیروزی ارزشمند و 3 شکست و رتبه چهارمی مسابقات پس از هشت سال(2014- بحرین)، برای دومین‌بار بلیت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را به دست آورد. فرناندز که می‌خواست تیمی قدرتمند و با انگیزه راهی مسابقات قهرمانی آسیا کند، در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه بود، نبود بازیکنان خوب و کلیدی لژیونر کشورمان مثل برخورداری، حیدری، موسوی و… مصدومیت سلامان بربط خط زن باتجربه تیم ملی کمی دست وپای پروفسور را بست تا روی داشته‌هایش حساب کند و با پوست‌اندازی و جوان‌گرایی که در تیم ملی ایجاد کرده بود و با اعتماد به بازیکنانی چون کیارش طاهری، محمدرضا کاظمی، حسین جهانی، یونس آثاری و محمدرضا اورعی با ریسک بالا راهی مسابقات عربستان شود؛ رویدادی که با نمره قبولی از آن خارج شد.

تیم ملی بعد از جایگاه چهارمی مسابقات قهرمانی آسیا و گرفتن سهمیه حضور در مسابقات جهانی روزهای بدون فرناندز را می‌گذراند، خداحافظی سرمربی اسپانیایی تیم ملی موجب شد تا عملکرد او و تیم ملی در مسابقات عربستان را در گفت‌وگو با مصطفی غلامی از کارشناسان هندبال و کادر فنی تیم‌های ملی بررسی کنیم.

انتظار برد مقابل بحرین و عربستان را نداشتیم

مصطفی غلامی با اشاره به اردوهای تیم ملی و نبود لژیونرها در کنار تیم ملی گفت: فرناندز مشکلات زیادی داشت؛ مشکلاتی نظیر در اختیار نداشتن لژیونرهایی مثل حیدری، موسوی و … ؛ همچنین مصدومیت سلامان بربط موجب شد تا استراتژی وی برای آماده سازی تیم ملی تغییر کند.

وی افزود: این مسئله موجب شد تا با داشته‌هایمان ارودهای منظم و خوبی را برگزار کرده و بازیکنان خوبی را که انگیزه‌های زیادی برای دیده شدن داشتند به تیم ملی دعوت کنند، در مجموع تیم ملی در مسابقات عربستان عملکرد خوب و قابل قبولی به نمایش گذاشت، در دفاع و حرکات تیمی در پنج بازی اول به خوبی توانستیم حریفان خود را آزار دهیم و نتایج خوبی گرفتیم، اما در مقابل بحرین و عربستان بازیکنان تیم ملی بازیکنانی نبودند که در بازی‌های گذشته بازی می‌کردند و عملکرد کاملاً متفاوتی داشتند.

وی ادامه داد: انتظار برد در مقابل بحرین و قطر را با توجه به نفراتی که دارند، نداشتیم؛ اما شکست با این نتایج و اختلاف قابل تصور نبود. اگر بازیکنان تیم ملی با همانند پنج بازی قبل در مقابل این دو تیم هم به میدان می‌رفتند، نتیجه دیگری رقم می‌خورد. در بازی‌های آخر آنالیز خوبی از تیم ملی ایران توسط رقبا شده بود و در دفاع و حمله مشکل داشتیم و این مسئله کار را برای تیم ملی کمی سخت کرد.

وی با اشاره به مصدومیت سلامان بربط و تأثیر نبود وی در تیم ملی گفت: تیم ملی در پست خط زن مشکل داشت، درست است که کیارش طاهری و محمد غلامی عملکرد بسیاری خوبی داشتند، اما در این پست نیاز به بازیکنان باتجربه داریم، ریسکی که فرناندز در ساختن این بازیکنان برای آینده کرد بسیار خوب است. آینده‌نگری مثبتی که فرناندز در اعتماد و میدان دادن به بازیکنانی چون کیارش طاهری، محمدغلامی، حسین جهانی، علیرضا کاظمی و امید رضا سرپوشی و … انجام داد در آینده نتیجه می‌دهد و این پوست‌اندازی برای آینده هندبال تیم ملی می‌تواند مفید باشد.

کارشناس هندبال افزود: به اعتقاد من بازیکنان تیم ملی بعد از پنج بازی اول و قطعی شدن حضور در مسابقات جهانی قدرت‌نمایی خود را از دست دادند و این خوب نبود، و اگر تا پایان رقابت‌ها همانند بازی‌های اول خود به میدان می‌رفتند، کیفیت و عیار تیم ملی به خوبی مشخص می‌شد، چرا که رقابت نزدیک و تنگاتنگ با تیم‌هایی مثل بحرین و قطر چند ملیتی به نفع هندبال کشورمان بود، فرصتی که بازیکنان تیم ملی از دست دادند. موضوعی که باید روی آن کار کرد، انگیزه‌های روانی تیم ملی است که سقف خواسته‌های خود را بالاتر ببرند.

با رفتن فرناندزبه دنبال یک مربی با کلاس جهانی باشیم

وی با بیان اینکه تیم ملی سهمیه حضور در مسابقات جهانی را گرفته و باید دیگر جهانی فکر کند، تأکیدکرد: نباید فرصت را از دست بدهیم و فدراسیون هندبال با توجه اتمام قرارداد سرمربی اسپانیایی تیم ملی به دنبال جذب یک مربی با دانش و کلاس جهانی برای تیم ملی باشد تا در آوردگاه جام جهانی بتوانیم عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته باشیم و در ادامه نیز با حضور کارشناسان و بزرگان این رشته و البته سرمربی کادر فنی زبده و بازیکنان آماده و خوبی را به تیم ملی دعوت کنند.

وی تصریح کرد: حضور در جام‌جهانی برای هر بازیکنی افتخار است. فدراسیون برای مسابقات جهانی باید به فکر فراهم کردن زمینه حضور لژیونرها نیز باشد تا بتوانیم از بازیکنان خوبی که در تیم‌های خارجی داریم استفاده کنیم، حضور برخورداری که تجربه بازی در دو لیگ معتبر اروپایی و آسیایی دارد و همچنین حیدری، نصرتی، موسوی، باباصفری و دیگر نفراتی که در تیم‌های خارج از ایران بازی می‌کنند به طور قطع می‌تواند در بالا بردن  قدرت و توان تیم ملی کمک کنند.

جام جهانی بدون بازی تدارکاتی قوی بی معنی است

غلامی تأکید کرد: پرونده مسابقات آسیایی بسته شده و برای حضور در مسابقات جهانی، باید جهانی فکر کنیم، تدارکات و برنامه‌هایی که تاکنون داشتیم در حد آسیا بوده، اما برای حضور خوب و در شان نام ایران در مسابقات جهانی باید بتوانیم با تیم‌های خوب و باکیفیت بازی تدارکاتی داشته باشیم، البته تیم‌هایی مثل بحرین و قطر نیز خوب هستند، با برگزاری ارودهای منسجم و منظم در کشورهای صاحب‌سبک در هندبال و بازی با تیم‌های باشگاهی و ملی مثل اسپانیا، آلمان، دانمارک و سوئد می‌تواند به موفقیت بیشتر ما در مسابقات جهانی کمک کند.

از فرمول مسابقات دورهمی رده‌های پایه خارج شویم

پیشکسوت هندبال کشورمان بابیان اینکه موفقیت تیم ملی‌هندبال بزرگسالان در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی شدن باعث شده تا انگیزه‌های زیادی در تیم‌های پایه شکل گیرد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های پایه، خروجی آن به تیم ملی بزرگسالان برمی‌گردد که به نفع هندبال کشورمان است. خوشبختانه برنامه‌های خوبی در رده‌های پایه شده و فدراسیون توجه خاصی بر روی رده‌های پایه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در رده‌های پایه بیشتر مسابقات ما به‌صورت لیگ برگزار نمی‌شود، پیشنهاد من این است که از برگزاری سیستم دورهمی مسابقات رده‌های پایه خارج شویم و مسابقات این رده‌ها را نیز به‌صورت لیگ برگزار کنیم تا بازخورد بهتری داشته باشیم و بازیکنان آماده و باکیفیتی را به تیم ملی بزرگسالان تزریق کنیم.

لژیونرهای هندبال بیشتر می‌شوند

وی در خصوص افزایش بازیکنان لژیونر هندبال باتوجه به کسب سهمیه جهانی گفت: حضور در مسابقات مختلف و نتایجی که گرفت می‌شود، باعث دیده شدن بازیکنان آن رشته خواهد شد و هندبال نیز از این قاعده استثنا نیست و بازیکنان جوان هندبال کشورمان که در این مسابقات فرصت دیده شدن پیدا کردند به طور قطع لژیونر خواهند شد.

کارشناس هندبال با اشاره به توجه رسانه‌ها به هندبال اظهار کرد: این مسابقات توجه رسانه را به هندبال بیشتر کرده و این مسئولیت و کار ما را در هندبال سخت‌تر کرده است. امیدوارم توجه و حمایت رسانه‌ها و مطبوعات از هندبال ادامه پیدا کند تا بتوانیم نتایج بهتری کسب کنیم.

غلامی با تقدیر از علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال گفت: به طور قطع موفقیت‌ها و برنامه‌های خوبی که در عرصه هندبال داشتیم با حمایت و پیگیری‌های رئیس فدراسیون صورت گرفته که باید تشکر کرد، چرا که با تمام وجود در خدمت هندبال در رده‌های مختلف بوده، با توجه به ترافیک بسیار شدیدی که در سال آینده در هندبال با آن مواجه هستیم فدراسیون کارسختی در پیش دارد که باید برنامه‌ریزهای خاصی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *