اعتبار را به جام تختی بازگردانید

اعتبار را به جام تختی بازگردانید

رقابتهای بین المللی کشتی فرنگی به عنوان یکی از مراحل اصلی چرخه ی انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و رقابت های جهانی صربستان به میزبانی شهر اهواز استان خوزستان برگزار می‌شود.

به گزارش سادس، جام تختی در سالهای نه چندان دور جزو رویدادهای مهم و حتی تاثیرگذار در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی بود، جاییکه کشتی‌گیران بزرگ جهان برای حضور در این مسابقات عازم ایران می شدند.

روند نزولی کیفیت جام تختی از چند سال گذشته آغاز شد، جاییکه دیگر چهره‌های مطرح خارجی بنا به دلایل مختلف از حضور در این جام بزرگ و پرسابقه خودداری کردند و ادامه این روند کار را به جایی رساند که جام تختی در حال حاضر صرفا به یک رویداد داخلی تبدیل شده و فدراسیون کشتی برای اینکه کمی از اعتبار از دست رفته جام تختی را بازگرداند، از آن به عنوان یکی از مراحل انتخابی تیم ملی نام می برد.

اما مهمترین نکته درباره چرایی نزول کیفی جام تختی، مشکلات مالی برای دعوت تیم های خارجی و ناتوانی فدراسیون کشتی از پرداخت هزینه های دعوت از تیم های مطرح کشتی جهان بوده است.

اما نکته ای که فدراسیون کشتی باید به آن دقت داشته باشد این است که در صورت برگزار نشدن این مسابقات به صورت بین المللی، جایگاه کشتی ایران در جهان و اتحادیه جهانی کشتی، باز هم پایین تر می آید، چرا که در زمانی که ما نمی توانیم میزبان رقابت های جهانی، آسیایی و حتی جام جهانی باشیم، حداقل باید میزبان یک رقابت بین المللی در سطح دنیا باشیم تا اعتبار کشتی ایران در بین سایر کشورهای صاحب قدرت کشتی دنیا پایین تر نیاید.

قطعا در شأن کشتی ایران نیست که مسابقاتی که بیش از چهل سال قدمت دارد به صورت داخلی برگزار شود و نام و نشانی از کشتی گیران خارجی در آن نباشد.

طبق شنیده‌ها هزینه های بسیار بالای دلاری برای تهیه لایسنس کشتی گیران داخلی، باعث شده که فدراسیون کشتی از برگزاری بین المللی این مسابقات صرف نظر کند.

با توجه به چرخه ی انتخابی تیم ملی ۳ نفر برتر رقابت های قهرمانی کشور، ۳ نفر برتر رقابت های انتخابی جام تختی به همراه نفرات حاضر در تیم های ملی جوانان، امید و ارتش ها جمعا ۹ نفر در هر وزن مجوز حضور در این مسابقات را دارند که جمع کشتی گیران ایرانی در این مسابقات را در ۱۰ وزن به عدد ۹۰ می رساند که حدودا نیمی از این تعداد در نهایت به رقابت های آسیایی مغولستان، بازی های آسیایی چین، جهانی صربستان و امیدهای جهان در سال ۲۰۲۲ اعزام می شوند که بر همین اساس باید لایسنس داشته باشند و فدراسیون کشتی نیز عملا بابت ۵۰ کشتی گیر باید هزینه تهیه لایسنس را بپردازد. 

 هزینه لایسنس هر کشتی گیر حدود ۳ میلیون تومان است که در نهایت تهیه لایسنس برای ۴۰ کشتی گیر دیگر هم که قطعا شانس حضور در چرخه و اعزام به تورنمنت های بین الملی را دارند چیزی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان است که در نهایت این رقم در برابر هزینه های کلان برگزاری مسابقات بزرگی همچون جام تختی چندان به چشم نمی آید.

بدون شک اگر این مسابقات به صورت بین المللی برگزار شود، حداقل ۴۰ داور ایرانی نیز می توانند در این مسابقات کنترل درجه شوند و از حضور آنها در سایر کشورها و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود و این می‌تواند هم به سود داوران کشورمان باشد و هم به سود فدراسیون چراکه هم داورانش کنترل شده اند و هم مسابقات به صورت بین المللی و در شأن نام ایران برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه ایران با کشورهای صربستان، بلغارستان و عراق تفاهم نامه همکاری دارد می تواند از حضور کشتی گیران این کشورها در این تورنمنت استفاده کند، ضمن اینکه قطعا تیم های دیگر مثل ارمنستان و قرقیزستان نیز علاقه ی زیادی دارند تا مقابل کشتی گیران مطرح کشورمان قرار بگیرند و به این ترتیب سطح برگزاری مسابقات نیز بالاتر خواهد رفت تا چرخه  انتخابی تیم ملی نیز با کیفیت بالایی برگزار شود و داوری آن نیز تحت تأثیر داوران ایرانی نباشد تا به این ترتیب این مسابقات از سوی نماینده اتحادیه جهانی کشتی و سایر داوران خارجی قضاوت شود تا هیچ حرف و حدیثی درباره داوری مسابقات انتخابی تیم ملی پیش نیاید.

 با توجه به حضور حمید بنی تمیم به عنوان یک پیشکسوت خوشنام کشتی در راس ورزش خوزستان و تسلط وی بر برگزاری مسابقات کشتی، لزوم چاره اندیشی در تامین هزینه ها و توجه به نکات فوق ضروری بنظر می‌رسد تا در نهایت شاهد یک رقابت بین المللی جذاب با حضور کشتی گیران مطرح داخلی و خارجی باشیم تا خروجی آن هم برگزاری یک جام در حد و اندازه نام جهان پهلوان تختی و هم تشکیل یک تیم ملی قدرتمند در رویدادهای مهم پیش رو باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *