الحیات: نشست پاریس دومین ضربه به نتانیاهو است

[ad_1]

به گزارش سادس:

نیمه ماه آتی میلادی نشستی در پاریس درباره فلسطین برگزار می‌شود، روزنامه الحیات گزارش داده که این نشست می‌تواند دومین ضربه مهلک دولت اوباما به نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از تصویب قطعنامه محکومیت شهرک سازی در شورای امنیت باشد.

 به گزارش مشرق، مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که قرار است پیش از پایان دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» نشستی بر اساس قطعنامه 2334 شورای امنیت در پاریس (اواسط ژانویه) برگزار شود.

روزنامه الحیات عربستان گزارش داد که بعد از صدور قطعنامه 2334 شورای امنیت برای محکومیت شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی،‌ نشست پاریس می‌تواند دومین ضربه مهلک به اسرائیل باشد.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین به روزنامه الحیات گفته که نشست پاریس قرار است ساز وکار روند مسالمت آمیز برای حل پرونده فلسطین را مشخص کند که شامل درخواست از اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی، عقب نشینی از مرزهای 1967 و موافقت با تأسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس خواهد بود.

احتمالا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم در نشست پاریس سخنرانی داشته باشد؛ این نشست قرار است با حضور نمایندگان کشورهای عربی، اروپایی و مجموعه کشورهای 20 برگزار شود.

مسئولان فلسطینی تأکید کرده‌اند که در نشست پاریس قرار است کری در سخنرانی خود بر لزوم وجود راهکاری سیاسی برای حل پرونده فلسطین بر اساس مرزهای 1967 و تبادل اراضی تأکید کند و احتمالا خواستار اعتراف به وجود اسرائیل به عنوان دولتی یهودی شود [مسأله‌ای که همواره مورد مخالفت فلسطینی‌ها بوده است].

مسئولان فلسطینی تأکید کرده‌اند که سخنرانی کری بخش مهمی از نشست پاریس را در بر می‌گیرد و احتمالا بعد از نشست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی باهم دیدار داشته باشند.

نشست پاریس قرار است 5 روز پیش از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شود که برخی معتقدند این می‌تواند دومین ضربه دولت اوباما به نتانیاهو در چند سال گذشته به شمار رود.

روزنامه قدس پیشتر گزارش داده بود که کری به دنبال ایجاد چارچوب توافقی برای رسیدن به حل نهایی پرونده فلسطین است که ضمن عقب نشینی اسرائیل از اراضی فلسطینی تا مرزهای 1967، 75 تا 80% شهرک‌نشینان در کرانه باختری تحت حاکمیت اسرائیل باقی بمانند و فلسطین به وجود دولتی یهودی اعتراف کند تا در مقابل اسرائیل هم به دولتی فلسطینی با پایتختی قدس اعتراف کند.

جمعه گذشته شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای علیه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی رای مثبت داد.

این قطعنامه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید. آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به طرح پیشنهادی مصر رأی ممتنع داد.

[ad_2]

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *