بی حاشیه بودن مرد کروات باعث موفقیت تیم ملی شد

بی حاشیه بودن مرد کروات باعث موفقیت تیم ملی شد

سادس/فارس کارشناس شیرازی فوتبال عقیده دارد که تیم ملی ایران با اسکوچیچ بهترین عملکرد را داشته و حق این کروات است که در جام جهانی هم روی نیمکت ایران بشیند.

علی اکبر سلطانی از چهره های شناخته شده فوتبال شیراز است که سابقه مدیریت در تیم هایی چون بالان صنعت، کما، قشقایی، بهمن، کارا و همچنین باشگاه خیریه ورزشی مهرورزان را در کارنامه دارد و همچنین سرمربی تیم های فوتسال بالان صنعت در لیگ یک کشور و تیم منتخب کارگران کشور بوده است. با این حال، سلطانی بزرگترین افتخارش را کار کردن با بچه های تالاسمی و هدایت آنها عنوان می کند.

وی درباره صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی به سادس گفت: تیم ملی با اسکوچیچ بهترین نتایج چندسال اخیر را کسب کرده و شاهد راحت ترین صعود به جام جهانی  بودیم. از یک طرف نتایج درخشان خودمان و از طرف دیگر تساوی های پیاپی رقبا باعث شد تا بتوانیم با کسب یک پیروزی مقابل عراق، خیلی زود صعود به جام جهانی را قطعی کنیم.

سلطانی درباره عوامل مهم موفقیت تیم ملی گفت : در این خصوص اظهار نظرهای گوناگونی را شاهد هستیم. خیلی ها معتقدند نسل طلایی ایران باعث این صعود زودهنگام شده است، اما به نظر من دو عامل مهم تر در این امر موثر بوده : یکی تفکرات اسکوچیچ و دیگری افت تیم های حاشیه خلیج فارس!

او درباره مورد اول توضیح داد:  اسکوچیچ کسی است که همه چیز در وجودش هست، به جز حاشیه! هوشمندی وی در دور کردن حاشیه آنجا نمایان می‌شود که دو کمک ایده‌آل برای تیم ملی در نظر می‌گیرد. حضور کریم باقری یعنی خداحافظی با حاشیه و تمکین بی چون و چرای بازیکنان از کادرفنی و در راس آن سرمربی. کریم باقری در سال های گذشته هم در پرسپولیس نشان داده که هیچگاه چشم به تصاحب جایگاه سرمربی نداشته و همیشه حریم خودش را حفظ کرده و وظایف محوله را فراتر از انتظارات برآورده می کند. وحید هاشمیان هم که با آن متانت و آرامش خاصی که همیشه داشته، این مثلث را تکمیل کرده است. هرچند زحمات دیگر اعضای کادر فنی نیز بسیار قابل تقدیر است.

این کارشناس فوتبال افزود: مسئله دوم افت تیم های حاشیه خلیج فارس به استثنای عرب عربستان است که این تیم نیز در گروه ما حضور نداشت! همیشه به یاد داریم که تیم‌های مثل عراق، امارات و حتی سوریه و بحرین در این چند سال اخیر حریفان بسیار سرسختی برای ما بودند اما به نوعی در این دوره برابر ایران از پیش باخته بودند.

سرمربی سابق بالان صنعت شیراز درباره حضور یا عدم حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی در مسابقات جام جهانی گفت: وقتی یک تیم با یک مربی به هارمونی خاصی رسیده و بیشترین پیروزی ها را کسب کرده، قطعاً بر هم زدن این پازل می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به پیکره تیم ملی وارد کند. یک نکته بسیار مهم را نباید فراموش کنیم که تیم ملی با کمترین اردو و حداقل بازی های تدارکاتی، این نتایج درخشان را کسب کرده است.

وی با تمجید از نوع انتخاب و به کارگیری بازیکنان افزود: وقتی می بینیم کاپیتان اول و دوم تیم ملی انتخاب نمی‌شود و کاپیتان سوم هم کمتر به بازی گرفته می‌شود و حدود ۸ بازیکن از تیم ملی قبلی به‌دلایل نظر سرمربی یا مصدومیت کنار تیم نیستند و بازیکنان جوان آنها می‌شوند، این یعنی به نوعی آینده تیم ملی هم تضمین شده و می‌توانیم بسیار خوشبین باشیم.

علی اکبر سلطانی در ادامه به یک نکته دیگر نیز اشاره و اضافه کرد: وقتی اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کردیم، خوب کارنامه خیلی خوبی نداشت. خیلی ها مطمئن بودند که تیم ایران از دور مقدماتی صعود نمی‌کند، چون ما ۴ بازی داشتیم که هیچ یک در ورزشگاه آزادی نبود و باید همه رقبا را شکست می دادیم. اما وقتی که رفتیم و برخلاف نظر خیلی‌ها از کارشناسان آن چهار بازی را به خوبی بردیم، طبیعی بود که با این مربی که چنین نتایج درخشانی را گرفته نباید دست زد.

سلطانی گفت: برای دوره دوم مسابقات مقدماتی هم خیلی ها بر این باور بودند که در آن چهاربازی شانس ما با ما یار بوده و الان باید یک مربی با رزومه قوی تر برای تیم ملی بگذاریم، ولی به دلایل مختلف که خیلی از مردم هم موافق آن بودند و بازیکنان هم از اسکوچیچ دفاع کردند، وی برای دور نهایی هم انتخاب شد و باز هم نشان داد که قابلیت بالایی دارد. باز هم بهترین نتایج را با تیم ملی گرفت و با توجه به نکات بسیار مهمی که اسکوچیچ در معرض دید گذاشته، شاید حق طبیعی این سرمربی نشستن روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی باشد.

وی ادامه داد: الان هم شاید بسیاری دلواپسی این مسئله باشد که با حضور اسکوچیچ احتمال رفتن ما به دور دوم جام جهانی کمرنگ خواهد شد، حال سوال اینجاست که با حضور مربیانی که در دوره‌های گذشته با کارنامه بسیار قوی تر نسبت به اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی نشستند، آیا ما به دور دوم جام جهانی صعود کرده بودیم؟ خیر! پس طبیعی است که انتخاب اسکوچیچ یک انتخاب عاقلانه می تواند باشد، حتی اگر تیم ملی به دور دوم صعود نکند.

به گزارش سادس، تیم ملی فوتبال ایران در هفتمین بازی دور دوم مقدماتی جام جهانی روز پنجشنبه هفتم بهمن ماه به مصاف عراق رفت و با شکست این تیم، با ۱۹ امتیاز صدرنشینی را حفظ کرد و مقتدرانه ترین و سریعترین صعود تاریخ خود به جام جهانی را رقم زد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *