دوفوریت اصلاح روند بیان تذکرات شفاهی تصویب شد

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن تعداد نمایندگان برای بیان تذکرات شفاهی افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سادس،  محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) به عنوان متقاضی دو فوریت گفت:  طبق تبصره ماده 206 قانون آیین نامه قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر پنج نفر از نمایندگان می‌توانند هر کدام به مدت دو دقیقه تذکر شفاهی‌ دهند و در صورتی که متقاضیان بیش از پنج ‌نفر باشند به قید قرعه تعیین ‌می‌شوند. منتها با توجه به شرایط کشور افزایش تعداد نمایندگان برای بیان تذکر شفاهی ضروری است. بعضا نمایندگان برای بیان تذکر مجبورند با روش‌های دیگری مانند اخطار و تذکر در میانه جلسه درخصوص این موارد صحبت کنند.  

وی اضافه کرد: انتخاب روش دیگری مانند اعطای وقت یک دقیقه ای برای دادن تذکرات شفاهی برای مسئولان دستگاه های اجرایی و استانی می تواند نیاز واقعی نمایندگان را در این بازه برطرف کند. همچنین تذکرات شفاهی و کتبی در انتهای وقت مجلس بیان یم شود که باید برای مدیریت بهینه اوقات پایان جلسات صحن علنی تصمیم گیری شود.

وی افزود: امکان تذکر برای نمایندگانی که در آیین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده است، جزو یکی از ابزارهای نظارتی مهم نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی آنهاست. بر این اساس ضروری است تا هر چه بیشتر امکان استفاده از این حق قانونی برای نمایندگان فراهم شود. دسترسی بیشتر نمایندگان برای اعلام تذکرات در این خصوص از طریق اصلاحیه فعلی می تواند ارتقای ابزارهای نظارتی مجلس به نحو مناسب تری را فراهم سازد.

به گفته وی، با توجه به محدود بودن ابزار نظارتی نمایندگان، ارتقای کیفیت کار نمایندگان، بستگی فراوان به تنوع بخشی ابزارهای نظارتی دارد. پیش بینی تذکرات شفاهی یک دقیقه ای در کنار تذکرات دو دقیقه ای روش مناسبی برای تنوع بخشی در ابزارهای نظارتی نمایندگان است که موجب خواهد شد رئیس جلسه بتواند با حسب وقت باقی مانده از جلسات صحن علنی، امکان تذکر به مسئولان دستگاه اجرایی و استانی را داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *