پلمب ۱۲ هزار و ۳۲۰ عملیات ساختمانی در مشهد از ابتدای امسال 

سادس/خراسان رضوی سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی مشهد گفت: از ابتدا تا ۳۰ آذر ماه امسال حدود ۱۲ هزار ۳۲۰ مورد دستور پلمب توسط شهرداران مناطق مشهد صادر و عملیات ساختمانی پلمب شده است.

فرزاد بهشتی توندری در برنامه تلویزیونی اشاره که شب گذشته، ۱۹ دی، از سیمای خراسان رضوی پخش شد، اضافه کرد: همچنین ۵۶۶۲ مورد فک پلمب به دادسرا اعلام شده و ۱۲ هزار و ۹۱۷ پرونده ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد تحت عنوان تخلف مطرح شده است.

وی ادامه داد: اگر طرح تفصیلی منطبق با نیاز مردم باشد، این مقدار متخلف و مجرم نخواهیم داشت. اکثر مراجعان به دادسرای شهرسازی اینگونه عنوان می‌کنند که شهرداری به آنان گفته پروانه صادر نمی‌کند؛ ابتدا ساختمان خود را بسازید و سپس جریمه را بپردازید؛ بعد از طی این مراح متقاضیان می‌توانند فعالیت کنند. این عملا یک دور باطل است. مطالبه جدی ما این است که کمیسیون ماده پنج که در حال به‌روزرسانی و تهیه طرح‌های تفصیلی است، حتما نیازهای مردم را در مناطق مختلف به صورت جدا بررسی  کند.

بهشتی توندری در مورد طرح‌های تفصیلی و جامع شهر مشهد بیان کرد: نقشه راهبری هر شهری طرح جامع و تفصیلی آن شهر است. طرح جامع سوم مشهد در سال ۱۳۹۶ و پس از کش‌وقوس‌های فراوان ابلاغ شد اما طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه این شهر و طرح محدوده منفصل توس هنوز و بعد از گذشت ۱۳ سال به جمع‌بندی و خروجی نرسیده است.

وی افزود: از جمله مواردی که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال بر آن تکلیف کرده، این بود که طرح‌های تفصیلی باید تدوین و خروجی آن نیز مطابق نیاز مردم محقق شود. در همین راستا طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در ۹ شهریور ۱۴۰۰ مصوب شد و به مرحله خروجی رسید؛ با تصویب این طرح یکی از طرح‌های هفت‌گانه مشهد به مرحله خروجی رسیده است. طرح جنوب شرق هم تا ماه آتی آماده می‌شود.

نبود طرح‌های تفصیلی باعث ایجاد رانت، فساد و عدم شفافیت می‌شود

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نبود طرح‌های تفصیلی باعث ایجاد رانت، فساد و عدم شفافیت می‌شود، اظهار کرد: ما در ماهیت طرح‌های تفصیلی هیچ نظری نداریم. قطعا انتقاداتی به این طرح‌ها وارد است که باید مد نظر قرار گیرد اما اصل برای ما این است که شهروندان تکلیف خود را بدانند؛ شفافیت وجود داشته باشد و یک نفر تصمیم‌گیر نباشد. این موضوع جزو مطالبات جدی دادستانی است. مشهد ظرفیت‌های بزرگی در حوزه صنعت ساختمان دارد اما متاسفانه نبود طرح‌های تفصیلی به‌ روز و مطابق با نیازها به مشهد آزار می‌رساند. 

بهشتی توندری در واکنش به مطلبی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند به‌ روز نشدن طرح‌های تفصیلی به دلیل ذی‌نفع بودن شهرداری و کسب درآمد آن از این موضوع است، گفت: طرح تفصیلی اگر وجود نداشته باشد و با طرق دیگر نیازهای مردم تامین شود، می‌توان این تلقی را داشت که شهرداری در این موضوع ذی‌نفع است. در واقع شرایط اینگونه تصور می‌شود که طرح‌های تفصیلی پاسخگوی نیازهای مردم نیست چون مربوط به سال‌های گذشته است؛ بنابراین شهرداری از طریق برخی شیوه‌نامه‌ها بعضی از نیازهای مردم را جبران کرده و برای آنان پروانه صادر می‌کند. طبیعتا صدور پروانه ساخت‌وساز در آن بخش که منطبق با طرح‌های تفصیلی است، یک هزینه و در بخشی که غیرمنطبق با طرح است، هزینه دیگری دارد؛ مثلا کسی که بخواهد طبقه‌ای مازاد بسازد، هزینه مضاعف و دوچندانی به شهرداری باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: پس اگر طرح‌های تفصیلی به‌ روز نباشد و شهرداری بتواند از طرق دیگری درآمد خود را تامین کند و اصطلاحا طرح‌های تفصیلی را دور بزند، طبیعی است که در این موضوع ذی‌نفع است و علاقه ندارد طرح‌های تفصیلی منطبق با نیازهای شهروندان وجود داشته باشد اما اگر چنین نباشد، شهرداری ذی‌نفع تلقی نخواهد شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا با صدور پروانه به زمین‌های ۴۰ متری موافق است، بیان کرد: ما جوامع کوچک زیادی در دل شهر داریم که لازم است به نیازهای این جوامع نیز پاسخ داده شود. اگر به نیازهای آن‌ها پاسخ داده نشود، به صورت غیرمجاز و شبانه  ساخت‌وساز می‌کنند. نمی‌شود فقط ضابطه محدودکننده گذاشت بلکه باید نیاز افراد را هم در نظر گرفت.

وی درباره طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی در شهرداری خاطرنشان کرد: ۲ نهاد نظام مهندسی و آتش‌نشانی در پروسه صدور پروانه ساخت‌وساز مدت‌زمان بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند که باید فرایندهای خود را تسریع کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *