اقتصاد سرمایه‌داری مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

سادس/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر همچنان در چارچوب اقتصاد سرمایه‌داری حرکت کنیم مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی در گفت‌وگو با سادس درباره مالیات بر ارزش افزوده که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده است، اظهار کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مورد جدیدی نیست و همیشه اعمال می‌شده است، اما در لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده موضوع مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شده، ولی هنوز به تصویب نرسیده و باید در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود تا یکشنبه هفته آینده در مورد کلیات آن در مجلس تصمیم بگیرند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده یک قانون مجزا و جدا دارد و کاری به لایحه بودجه ندارد و پدیده جدیدی نیست. حذف ارز ترجیحی هم یکی از مباحث بودجه ۱۴۰۱ است که هنوز درباره آن تصمیم نهایی گرفته نشده که در صورت تصویب و اجرای آن کمک‌های حمایتی برای مردم پیش بینی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره گرانی روزافزون کالاهای مختلف، گفت: تورم، علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن افزایش پایه پولی کشور است که عمده این مشکلات را دولت قبلی به وجود آورده و سازمان برنامه و بودجه متعهد است که پایه پولی کشور را به هر طریقی که می‌تواند افزایش ندهد که البته این امر به معنای حذف تورم نیست و فقط به نرخ تورم اضافه نمی‌شود.

میرزایی تصریح کرد: معتقدم اگر در چارچوب اقتصاد سرمایه‌داری حرکت کنیم، مشکلات حل شدنی نیست. بر این باوریم که باید پول از پولِ اعتباری به سمت پول کالایی و حقیقی حرکت کند و اسکناس و پول الکترونیکی به شکل حوالهِ پول باشد. همچنین حذف ربای بانکی، حذف بنگاه‌داری بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات مالی و اعتباری، تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی و کمک‌گیری از درآمدهای شرکت‌های دولتی به نفع بودجه عمومی، تعیین تکلیف شرکت‌های خصولتی و تعیین تکلیف شرکت‌های خصوصی با مدیرت دولت از جمله راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر همچنان در چارچوب اقتصادی که از ۳۰ سال گذشته تا امروز از طریق دولت سازندگی پایه‌گذاری شده است، حرکت کنیم مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود. بنابراین باید پارادایم بازی و ریل اقتصاد را تغییر دهیم تا بر مشکلات کنونی فائق شویم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *