ضرورت نظارت و پایش محصولات کشاورزی برای جلوگیری از تکرار مرجوع شدن

سادس/همدان نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از تکرار مرجوع شدن محصولات کشاورزی و سایر محصولات کشور، برای سلامت مردم و ارزآوری نظارت و پایش لازم و ویژه ضرورت دارد.

کیومرث سرمدی در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها بویژه به کشورهای هند و روسیه برای ما دارای اهمیت بسیاری از نظر بازار خوب فروش محصولاتمان در این کشورها دارد و برای حفظ سلامت مردم و نیز ارز آوری باید توجه ویژه‌ای به استانداردهای لازم و نوع کودها و سموم مورد استفاده در کشاورزی انجام گیرد.

وی با اشاره به ارزآوری بالای فروش محصولات کشاورزی ایران به کشورهای هدف افزود: وزارت جهاد کشاورزی در بحث نظارت بر واردات سموم و نوع و کیفیت آن و میزان استفاده این سموم در محصولات مختلف کشاورزی در مزارع نظارت کافی و کارشناسی را اعمال نکرده است.

سرمدی تاکید کرد: حتماً باید این امر مورد  توجه قرار گیرد تا محصولاتی که صادر می‌کنیم و برندهای محصولات کشاورزی که در بازارهای کشورهای هدف مورد قبول هستند به یک باره با چنین موضوعی مواجه نشوند که به دلیل درصد سموم و کیفیت لازم، اعلام کنند استانداردهای لازم در محصولات کشاورزیمان رعایت و اعمال نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار سازمان جهادکشاورزی یکی از تشکیلاتی که باید نظارت لازم را به لحاظ فنی و کارشناسی در این رابطه اعمال کند سازمان غذا و دارو  بوده که به‌ زعم بنده آنان نیز در وظیفه خود کوتاهی کرده و فروش محصولات ما را با  خسارت مواجه کردند و جایگاه خوب محصولات صادراتی کشور ایران را به لحاظ کیفی و کمی آسیب رساندند.

سرمدی اضافه کرد: سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی موظفند ابعاد بستر این امر را مورد بررسی قرار دهند که دیگر چنین مواردی تکرار نشود.

وی با بیان اینکه طبیعتا به دلیل‌ تحریم و فشارهای بین‌المللی در بحث صادرات و واردات با مشکل مواجه هستیم خاطر نشان کرد: در خیلی از موارد برای دور زدن تحریم‌ها در خیلی از جاها مجبوریم از کانال‌های دیگری برای صادرات و یا واردات محصولات خود اقدام کنیم اما سالهاست که کشور ایران محصولات کشاورزی خود را به سایر کشورها صادر می‌کند و این اتفاق برای اولین بار است که برای کشور ایران می‌افتد.

سرمدی تاکید کرد: قطعا نظارت و پایش کافی بر این امر از نقش موثری برخوردار خواهد بود تا دیگر این موارد تکرار نشود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *