مصرف خودسرانه مکمل عامل دوپینگ وزنه بردار نوجوان/ نظارت بیشتر با جریمه و بازرسی اتاق‌ها

مصرف خودسرانه مکمل عامل دوپینگ وزنه بردار نوجوان/ نظارت بیشتر با جریمه و بازرسی اتاق‌ها

رییس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه برداری اعلام کرد که وزنه بردار نوجوان ایران بدون اطلاع و قبل از مسابقه خود مکمل مصرف کرده بود و با این شرایط مجبورند نظارت‌ها را بیشتر کنند.

داود باقری در گفت‌وگو با سادس درباره استفاده برخی از وزنه‌برداران از مکمل های آلوده که باعث ایجاد مشکل در آزمایش دوپینگ آنها می شود و اخیرا هم یکی از وزنه برداران نوجوان درگیر این مساله شده است، بیان کرد: ما از معدود فدراسیون هایی هستیم که مکمل های مورد نیاز ورزشکاران را خودمان تهیه و به آنها می‌دهیم حتی در همین شرایطی که فدراسیون با مشکل مالی مواجه بود و در تامین تدارکات هم مشکل داشت، باز هم خودمان حتی با اعتبار شخصی، مکمل ها را تهیه کردیم و به ورزشکاران دادیم، متاسفانه این اتفاقات هم رخ می‌دهد که برخی وزنه برداران خودشان مکمل هایی را مصرف کنند و اطلاع هم نمی دهند. یا پیش از اینکه به اردو بیایند مکمل هایی را مصرف کنند.  در مورد وزنه بردار نوجوان هم او قبل از مسابقه و بدون اینکه به کسی اطلاع بدهد، مکمل را مصرف کرده بود و این درحالی بود که اصلا به به آن مکمل احتیاجی نداشت اما می خواست بهترین وزنه بردار مسابقات شود و این اشتباه را انجام داده و خودش هم متوجه این اشتباه شده است.

او ادامه داد در آغاز اردوی تیم‌های ملی نوجوانان، جلسه‌ای را با خود وزنه برداران برگزار کردم و در مورد مصرف داروها، معافیت دارویی و نحوه استفاده از مکمل ها کاملا توضیح دادم و حتی اعلام کردم که چه مکمل هایی را می توان استفاده کرد اما حتما این مکمل ها حتما باید از منابع استاندارد تهیه شود تا مشکلی نداشته باشند و متاسفانه این ورزشکار مکملی  را که داشته بدون اطلاع سرمربی و مربیان قبل از مسابقه خود مصرف کرده است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای تشدید نظارت های خود دارند تا دوپینگ باعث نشود که وزنه‌برداری ایران حضور در بازی‌های المپیک پاریس را از دست بدهد؟ تصریح کرد: ما قبلا هم نظارت داشتیم و برنامه‌های ما مشخص است. حتی در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور هم تست دوپینگ می‌گیریم و اعزام وزنه برداران به مسابقات بین المللی هم فقط در شرایطی انجام می‌شود که تست دوپینگ آنها منفی باشد. به هر حال خانواده‌ها و مربیانی که وزنه‌برداران را تمرین می دهند هم باید همکاری کنند تا مشکلی پیش نیاید. از طرفی ما هم باید نظارت‌های خودمان را تشدید کنیم و چاره‌ای جز این نداریم.باید در هیات رئیسه فدراسیون تصویب کنیم که برای وزنه‌برداران و حتی مربیان آنها جریمه تعیین کنیم و همچنین اتاق ها و وسایل وزنه‌برداران را بازرسی کنیم تا مکمل هایی را خودشان بدون اطلاع مصرف نکنند و مصرف تمام مکمل ها زیر نظر فدراسیون باشد. ما مجبوریم که نظارت های خود را تشدید کنیم تا دوپینگ نداشته باشیم.

نایب رئیس فدراسیون در مورد رایزنی با آژانس بین المللی ضد دوپینگ(ITA) برای کاهش مجازات ورزشکار ایرانی، گفت: ارتباط خوبی داریم و آنها نیز سوالات خوبی از ما پرسیده اند. اعلام کردیم ماده‌ای که وجود داشته به صورت دارو وجود ندارد و فقط در مکمل ها موجود است و توضیحات کامل را داده‌ایم  و داریم این نهاد را قانع می کنیم. البته بهتر بود این مساله تا زمانی که برای ورزشکار حکم صادر نشده، رسانه‌ای نمی‌شد و اعلام آن کار خوبی نبود.

او در مورد مشکل تامین مکمل های استاندارد نیز تصریح کرد: مکمل های خوب و استاندارد به سختی در ایران پیدا می شوند. به نظرم فدراسیون پزشکی ورزشی باید در این زمینه کمک کند و برنامه‌ای داشته باشد و سهمیه ای را برای قهرمانان المپیک و قهرمانان ملی در نظر بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *