اثربخشی صددرصدی فناوری نانو در کاهش‌ آلودگی هوا، آب و خاک

سادس/مرکزی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک گفت: استفاده از فناوری و علم نانو اثربخشی صددرصد در کاهش‌ آلودگی هوا، آب و خاک دارد، هرچند حل این معضل زود بازده نخواهد بود، اما با همکاری صنایع و دانشگاه‌ها به‌ صورت هم‌افزایی می‌توان آن را برطرف کرد.

داود قنبری در گفت‌و گو با سادس اظهار کرد: دانشگاه‌های استان با کنار گذاشتن فعالیت جزیره‌ای و اجتناب از موازی‌کاری، می‌توانند با تشکیل کمیته‌ای هدفمند ضمن مشارکت با صنایع به‌ صورت جزء به جزء، به برطرف سازی مشکلات صنایع و آلودگی آنها بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه یک گرم ماده نانو هزاران برابر کاربرد دارد، افزود: در فناوری نانو ضمن استفاده از فیلتراسیون و جاذب‌های متفاوت می‌توان به ‌جای استفاده از کتالیست‌های گران قیمت به مقدار بالا، از مواد مفید به میزان کم، بهره حداکثری و بالا برد، همچنین با استفاده از فناوری نانو می‌توان هزینه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

قنبری با بیان اینکه تمام دنیا و بخصوص کشورهای اروپایی از فناوری نانو استفاده های متعدد می کنند، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی با تغییر خواص ماده با استفاده از این علم از مقدار مصرف ماده کاسته و از ماده کم ارزش خواص جدید، سبک‌تر، ضد باکتری، محکم‌تر و پرکاربردتر بوجود می‌آورند.

وی توضیح داد: نانو یک میلیاردم یک ماده با خواص و کارایی چندین برابراست، بطور کلی با علم نانو می‌توان با تعویض خواص ماده و جابجایی اتم‌ها، همچنین افزایش سطح مواد به ‌نسبت میزان آن و کاهش هزینه ها پرداخت و فعالیت‌های بسیاری را در خصوص رفع مشکلات و معضلات صنایع و دستیابی به سود بیشتر به انجام رساند.

قنبری اظهار کرد: یکی از علت‌های عدم استفاده مطلوب کشور ما و کشورهای خاورمیانه از این علم، غنی بودن این کشورها از مواد معدنی نظیر نفت، حمایت از خام فروشی و ارزش زیاد خام فروشی برای دلال است، درصورتی که می توان از یک گرم از همان ماده معدنی استفاده حداکثری با سود بسیار بیشتری داشت.

وی با اشاره به بومی نبودن برخی مسئولین استانی و صنایع و عدم حضور خانواده‌های آنها در اراک تصریح کرد: اگر خانواده‌های مدیران صنایع در اراک و در این هوای آلوده حضور داشتند و اگر محل تولد و زندگیشان این شهر بود با دلسوزی بیشتری برای معضلات و مشکلات شهر و رفع آلودگی‌هایش به فعالیت می‌پرداختند. حضور این تعداد از صنایع در استان و این میزان آلودگی در فضایی کوچک معضلی است که باید توسط مسئولان استان در اولویت قرار می گرفت و به کمک دانشگاه‌ها به حل این بحران پرداخته می شد.

انتهای‌پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *