اصحاب رسانه در تحقق تقاضا محور شدن فعالیت‌های سوادآموزی تلاش کنند

سادس/قم قاسمی نیا تصریح کرد: فعالیت‌های سواد آموزی همواره عرضه محور بوده است و ۲۷ خدمت را در نهضت سواد آموزی به جامعه به صورت رایگان عرضه می‌کنیم اما هنوز بیسوادان خودشان برای سوادآموزی اقدام نمی‌کنند و از اصحاب رسانه می‌خواهیم در راستای تحقق تقاضا محور شدن و درخواست بیسوادان برای دریافت خدمات آموزشی از نهضت سواد آموزی تلاش کنند.

در حاشیه نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته نهضت سوادآموزی در معاونت سوادآموزی برگزار شد، محمدرضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه محل صدور فرمان امام راحل برای تأسیس نهضت سواد آموزی استان قم بود این امر را جزء افتخارات استان دانست و گفت: امام راحل در پیام تاریخی ۷ دی سال ۵۸  برای تأسیس نهضت سواد آموزی فرمودند از جمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهم‌تر از آنها آموزش برای همگان است.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در خصوص سوادآموزی فرمودند رشد و توسعه در یک کشور با استفاده از بازوهای اجرایی با سواد و آگاه به مراتب سهل‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

 قاسمی نیا تصریح کرد:اگر بخواهیم در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران مقتدر داشته باشیم باید نسبت به رشد و توسعه سواد آموزی توجه خاص داشته باشیم.

وی نهضت سواد آموزی را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در اول پیروزی انقلاب اسلامی در استان قم از هر ۱۰۰ نفر ۴۷ نفر باسواد بودند ولی خوشبختانه در چهل و دومین سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی امسال از هر ۱۰۰ نفر ۹۷ نفر باسواد هستند.

معاون سوادآموزی با بیان اینکه در حوزه‌ی غیر ایرانیان مقیم استان هم رشد باسواد داشتیم، اضافه کرد:  طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ میانگین سطح باسوادی غیر ایرانیان مقیم کشور ۵/۷۲درصد بوده در حالی که در استان قم بالای ۸۴ درصد لذا حدود ۱۲ درصد رشد باسوادی اتباع را در استان داشتیم.

وی اظهار کرد: طبق آمایش جهانی اگر همه مردم یک کشور حداقل دارای پایان متوسطه دوم باشند ۲۷ درصد درآمد ناخالص ملی آن کشور اضافه می‌شود لذا توجه به آموزش سرمایه گذاری برای تقویت کشور است.

قاسمی نیا عنوان کرد: درصد باسوادی گروه ۶ سال و بالاتر در مجموع طبق برآورد امسال، ۴۴ درصد رشد داشتیم و به ۹۱ درصد رسیدی.

وی افزود: درصد باسوادی زنان در گروه سنی ۶ سال به بالا از حدود ۳۴ درصد اوایل انقلاب به حدود ۸۷ درصد رسیده است و در باسوادی مردان از حدود ۶۴ درصد به بالای ۹۳درصد رسیدیم همچنین باسوادی در شهر از ۵۳ درصد اول انقلاب به بالای ۹۰درصد و در مناطق روستایی از حدود ۳۰ درصد به حدود بالای ۸۰ درصد رسیدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۲۷ سال که اولویت فعالیت‌های سواد آموزی در برنامه چهارم و پنجم بود رشد باسوادی در این گروه سنی به بالای ۹۷ درصد رسیده است.

قاسمی نیا یادآور شد:در سطح کشور از نظر باسوادی جز ۱۰ استان بالا هستیم و از نظر درصد باسوادی استان قم در بین استان‌های دیگر جز ۱۰ استان برتر است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش ابراز کرد: تا امروز ۱۴۰ نفر از چهره‌های موفق سوادآموز در استان قم را به عنوان هیئت علمی دانشگاه، استاد حوزه، نویسنده، کارآفرین و کارمند دستگاه دولتی، معلّم و مدیر شناسایی کردیم که با حضور در کلاس‌های نهضت سوادآموزی مدارج عالی علمی را طی کردند و این جز افتخارات استان است.

قاسمی نیا افزود: از ۱۷۹ شهید نهضت سوادآموزی در کشور، نام پنج شهید بزرگوار به نام های سید حسین سعیدی، حمید آوری فرد، فاطمه حاج بابایی، احمد علیخانی و محمدعلی ملک محمدی که در حوزه سواد آموزی قم تلاش داشتند، در زمره شهدای استان می درخشد.

وی خاطرنشان کرد: ۴۹ رتبه و مقام برتر کشوری را نهضت سواد آموزی استان قم در این چهل و دو سال کسب کرده و در۷ سال گذشته هرسال رتبه برتر را در بین استان های کشور داشته است.

قاسمی نیا ادامه داد: حدود ۵ سال است در استان قم در راستای اهداف دولت الکترونیک، مقدمات کار با رایانه را در سطح ISDL به سوادآموزان آموزش می‌دهیم.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش یکی دیگر از توفیقات نهضت سواد آموزی در دوران کرونا را تولید ۵۷۰ فیلم آموزشی در ۶۴۰۰ دقیقه برای دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد توسط آموزش دهندگان مجرب با حداقل امکانات سمعی و بصری طی ۲۰ روز عنوان کرد.

وی تأکید کرد: برای اولین بار در کشور و دیگر کشورهای منطقه از ظرفیت رادیو برای آموزش در سوادآموزی استفاده کردیم و ۱۰۰ برنامه آموزشی ویژه دوره سوادآموزی و دو کتاب معادل اول، دوم و سوم ابتدایی با نام صدای دانایی در ۹۰ برنامه از مرداد ۹۹ تا مرداد۱۴۰۰ با همکاری صدا و سیما به ویژه معاونت صدا برای اولین در استان قم روی آنتن رفت.

قاسمی نیا یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی نهضت سواد آموزی را توجه به مسائل اسلامی دینی و اعتقادی  معرفی کرد و توضیح داد: در دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم و برنامه‌های مکمل همچون طرح حلقه‌های کتابخوانی به مسائل اسلامی دینی و اعتقادی توجه شده و از هزار ساعت آموزش در دوره سوادآموزی و انتقال  ۲۳۰ ساعت از این هزار ساعت آموزش فرهنگ اسلامی و دینی و آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است و همه این مباحث هم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است.

قاسمی نیا روزشمار هفته سوادآموزی از ۱ تا ۷ دی ماه را به شرح زیر، سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت پذیری اجتماعی، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سواد آموزی و تکریم  از فعالان سوادآموزی، سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی و تولید، سواد آموزی و مسئولین، سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام ره و مقام معظم رهبری عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در کشور شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی با ریاست رئیس جمهور و در استان‌ها شورای پشتیبانی با ریاست استانداران وجود دارد لذا هدف این است که از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی برای حمایت و پشتیبانی از نهضت سوادآموزی و شناسایی مخاطبان کم سواد و بی‌سواد استفاده شود.

قاسمی نیا تصریح کرد: فعالیت‌های سواد آموزی همواره عرضه محور بوده است و ۲۷ خدمت را در نهضت سواد آموزی به جامعه به صورت رایگان عرضه می‌کنیم اما هنوز بیسوادان خودشان برای سوادآموزی اقدام نمی‌کنند و از اصحاب رسانه می‌خواهیم در راستای تحقق تقاضا محور شدن و درخواست بیسوادان برای دریافت خدمات آموزشی از نهضت سواد آموزی به ما کمک کنند.

وی شعار امسال نهضت سواد آموزی را سواد آموزی بر مدار تحول معرفی کرد و گفت: اولین استان بودیم که کتاب ساده خواندنی ویژه بزرگسالان کم سواد غیر محصل(افرادی که تحصیل ابتدایی دارند) را در اختیار کتابخانه‌های عمومی شهر و روستا قرار دادیم و از ۶ سال گذشته رسما قفسه‌ای به عنوان کتب نوسوادان ایجاد شد و این امر به عنوان الگویی برای سراسر کشور شد.  

 معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش دروه‌ی انتقال در نهضت سوادآموزی ۶۰۰ ساعت آموزش با ۸ ماده درس است و مدرک قبولی این دوره برابر است با ششم ابتدایی یکی از کتب درسی این دوره، فرهنگ اسلامی است که در سال ۱۳۹۰ استان قم تالیف کرد لذا در تولید محتوای آموزشی ویژه هم دوره سواد آموزی و بزرگسالان غیر محصل هم فعالیت داشتیم.

قاسمی نیا در خصوص سوادآموزی نابینایان تصریح کرد:کتاب سوادآموزی بزرگسالان به خط بریل تهیه کردیم و در سال گذشته ۳ نفر از نابینایان استان در این طرح شرکت کردند و قبول شدند و درخصوص آموزش دهنده‌گان ویژه برای نابینایان با اداره آموزش و پرورش استثنائی و بهزیستی هماهنگی های انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۴۰نفر آموزش دهنده داریم و تا امروز ۳۳۰۰ نفر به عنوان سوادآموز در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند ادامه داد: ما امسال چهار دوره آموزشی برای توانمند افزایی و به روز شدن روش‌های تدریس آموزش دهندگان برگزار کردیم.

قاسمی نیا با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج زبان فارسی در بین سایر ملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ سال با جامعه المصطفی همکاری مشترک داریم و در دو سال گذشته ۲۰۰ نفر از تبعه کشورهای نیجریه، عراق، پاکستان، هند با همکاری مرکز معاونت امور خانواده جامعه المصطفی تحت پوشش فعالیت‌های سوادآموزی زبان فارسی را فرا گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه ریشه کنی بی سوادی در استان نیازمند تشریک مساعی تمامی دستگاه هاست، عنوان کرد: ضرورت دارد مسئولان به موضوع سوادآموزی به طور ویژه توجه کنند و مجلس و دولت انقلابی، استانداری، شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با برنامه ریزی های متناسب، موضوع باسوادی افراد جامعه را به طور جدی دنبال کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *