نقاط ضعف و قوت بودجه سال ۱۴۰۱ از زبان بیگی نژاد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توجه به عملکردگرایی و بودجه نویسی بر مبنای واقعیت از جمله نکات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

هادی بیگی نژاد در گفت و گو با سادس با اشاره به نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توجه به عملکردگرایی است. در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ قانون نویسی بر اعداد و ارقام مالی ارجح است. قانون نویسی در این بودجه بیشتر از بودجه های قبلی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه انرژی نیز چندین نکته مثبت و منفی در این لایحه وجود دارد. یکی از نکات مثبت در حوزه انرژی این است که برمبنای واقعیت بسته شده است. مثلا پیش بینی شده که ما روزانه یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم که عدد معقولی است.  از سوی دیگر در این بودجه دولت تمرکز دارد تا پالایشگاه ۳۰۰ هزاربشکه ای نفت خام سنگین را آغاز کند. واقعا این اراده قابل تقدیر است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اما از معایب این بودجه حذف نظام تعرفه گذاری افزایشی – پلکانی برق موسوم به IBT است. ساماندهی سوخت صنایع پرمصرف از دیگر نکات مثبت در حوزه انرژی به شمار می رود. در حوزه کشاورزی نیز خرید قراردادی محصولات کشاورزی دیده شده و دولت در این حوزه سرمایه گذاری دارد تا این کار انجام شود. این یک حسن است که خرید قردادی محصولات کشاورزی را در کشور راه بیندازیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در لایحه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در محوریت هزینه کرد بودجه فرهنگی قرار گرفته است تا با برنامه ریزی هزینه های فرهنگی صورت بگیرد. در حوزه حقوق ها نیز سقف حقوق پرداختی ۳۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده و میانگین افزایش کشوری ۱۰ درصد است. منتهی یک فرمول خاصی در این حوزه دیده شده است. مالیات نیز برای همه دیده شده و دیگر قضات و هیات علمی ها از پرداخت مالیات استثنا نیستند. در افزایش حقوق ها به برقراری عدالت نسبی توجه شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *