کشورهای اروپایی مهاجران افغانستانی در خطر را به عنوان یک "کیس ویژه" در نظر بگیرند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد: من با ترکیه، ایران و اروپا موافقم که باید از هجوم سیل آسای پناهجویان افغانستانی به سایر کشورها که باعث ایجاد شرایط خاصی می شود جلوگیری کنیم؛ البته اگر این افراد در خطر جانی قرار داشته و دلایل معتبری دارند ما از کشورهای اروپایی می خواهیم که آنان را به عنوان یک کیس ویژه در نظر بگیرند.

به گزارش سادس، فیلیپوگراندی در پایان دیدار با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که ظهر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: این سومین سفر من به ایران است. سفری که نشان می دهد ما چقدر برای همکاری با ایران ارزش و اهمیت قائلیم. من به جناب معاون وزیرکشور نیز گفتم که ما قدردان مهمانپذیری ایرانیان در قبال پناهجویان و به خصوص پناهجویان افغانستانی هستیم.

گراندی با ابراز امیدواری نسبت به دسترسی بهتر پناهجویان به خدمات بهداشتی، عمومی و … اظهار کرد: در حالی به این سفر آمده ام که همه گیری کرونا چالش های بیشتری را در رابطه با امور پناهندگان به بسیاری از کشورها از جمله ایران وارد کرده است. علاوه بر آن ایران با مشکلات و چالش هایی نیز در صحنه بین الملل روبرو است.

وی با بیان اینکه من در این دیدار با معاون وزیر کشور ایران درباره مسائل پس از سقوط دولت افغانستان گفت وگو کردم، گفت: طرف مقابل نیز توضیحاتی خوبی به من ارائه دادند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اظهار کرد: من از دولت خواستم که در رابطه با پناهجویان افغانستانی که شرایط خاصی داشته و در خطر هستند و چون در اقلیت قرار دارند میزبانی خودش را ادامه داده و این روند ادامه پیدا کند. همچنین در طول این سفر با برخی از خانواده های پناهجویان افغانستانی نیز دیدار کردم که آنان قدردان زحمات و اقدامات ایران بودند.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه هماهنگی‌هایی در رابطه با اینکه افراد جدید چطور می‌توانند بیایند و در ایران مستقر شده و از خدمات این کشور استفاده کنند انجام دادیم.

گراندی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در امور مربوط به پناهجویان گفت: ایران در جامعه بین الملل نیازمند کمک های بیشتری است تا بتواند مهمانپذیری خود از پناهجویان را ادامه دهد و ما در این زمینه در حال تلاش هستیم و تلاش می‌کنیم تا وضعیت را بهتر کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز همچنان به صحبت با طالبان ادامه خواهیم داد تا سیاست‌های با ثبات تری را به ویژه در اموری مانند حقوق بشر، آموزش و به خصوص آموزش دختران و امنیت گروه‌های اقلیت انجام دهد. اینها موضوعات مهمی هستند که ما همچنان باید با طالبان در مورد آنها تعامل کنیم.

گراندی به دیدارش با وزیر بهداشت ایران نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار در مورد این موضوع صحبت کردیم که چطور می توان در رابطه با کرونا به ویژه در جاهایی که آوارگان افغانستانی حضور دارند فعالیت کنیم. فردا هم با وزیر امور خارجه و وزیر کشور ایران جلسه خواهیم داشت و موضوعاتی را نیز مطرح می‌کنیم.

وی در رابطه با کمک های سازمان های بین المللی به جمهوری اسلامی در امور مربوط به پناهجویان نیز گفت: ما یک حامی و دوست وفادار برای ایران خواهیم بود و به تلاش ها و پیگیری هایمان برای کمک به ایران ادامه خواهیم داد.

گراندی ادامه داد: ما از بافت و شرایطی استفاده کردیم تا بتوانیم منابع بیشتری را به سمت ایران بسیج کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از این ۶۰ میلیون دلار برای دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد اختصاص پیدا کرده بود، گفت: این کمک ها صرف کشورهای مختلف از جمله ایران می شود. ما همین اواخر کمک های قابل توجهی را از دو کشور آلمان و ایتالیا برای کمک به افغانستان مخصوصا افغانستانی های داخل ایران دریافت کردیم و پیگیر هستیم تا به زودی کمک های دیگری را نیز از کشور فرانسه دریافت کنیم. علاوه بر آن اقداماتی نظیر اهدای واکسن به ایران را نیز در دستور کار قرار دادیم. البته ما در سبد کواکس نقش تسهیلگر را داریم و تا کنون موفق شده ایم که ۱.۷ میلیون واکسن به ما اختصاص پیدا کند و در تلاشیم تا کشورهای دیگر نیز در این خصوص به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت ایران گفته است که نیاز به تجهیزات بیشتری برای مبارزه با کرونا در ایران وجود دارد، گفت: ما امیدواریم که در چند ماه آینده شاهد افزایش این تجهیزات باشیم.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پاسخ به پرسشی درباره رفتار برخی از کشورهای اروپایی در بستن مرزهای خود به سوی پناهجویان که بر خلاف قراردادهای بین المللی است، گفت: موضع ما در این خصوص واضح است. البته بارها گفته ایم که اگر یک تبعه افغانستانی بخواهد در کشوری پناهجو شود آن کشور باید شرایط را بررسی کند و اگر آن فرد شایستگی را داشت به او پناهندگی می دهند. این چیزی است که ما از اروپا، ترکیه و حتی ایران خواستیم.

وی ادامه داد: من با ترکیه، ایران و اروپا موافقم که باید از هجوم سیل آسای پناهجویان افغانستانی به سایر کشورها که باعث ایجاد شرایط خاصی می شود جلوگیری کنیم؛ البته اگر این افراد در خطر جانی قرار داشته و دلایل معتبری دارند ما از کشورهای اروپایی می خواهیم که آنان را به عنوان یک کیس ویژه در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: افغانستانی های زیادی در ایران هستند که به هر دلیل ممکن است شرایط برایشان دشوار باشد و بخواهند به ترکیه، اروپا و … بروند. دولت نیز در تلاش برای کنترل مرزهاست و من از سازمان های بین المللی می خواهم که به ایران برای این موضوع کمک کند تا بتواند مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشد.

وی در پایان از برنامه ریزی برای کمک های بیشتر در امور مربوط به پناهجویان از سال جدید میلادی خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده است تا ۳۰۰ میلیون دلار کمک برای این موضوع اختصاص پیدا کند که ما در تلاشیم سهم ویژه ای از آن به ایران اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *