توجه به ورزش بانوان با نگاه سلامت محور/توجه به امنیت شغلی بانوان با قانونگذاری

اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد امنیت شغلی برای بانوان با ایجاد توازن بین نقشی برای خانم ها در خانواده و در اجتماع و همچنین بر ضرورت توجه به ورزش بانوان با نگاه سلامت خانواده و جامعه تاکید کردند.

به گزارش سادس، سارا فلاحی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و در نشست خبری اعضای فراکسیون زنان بیان کرد: متاسفانه راه های کارشناسی و نگاه پژوهشی در خیلی از موارد آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. بعضا قوانین در مجلس تصویب می شود که متناسب با نیاز جامعه نبوده و به همین ترتیب بی اثر باقی می ماند. رویکرد پژوهش محور و منطقی و مبتنی بر نیاز جامعه با توجه به مطالبات واقعی جامعه به ویژه بانوان از جمله نکاتی است که در فراکسیون زنان مورد توجه است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که بر اساس نیاز جامعه و با نگاه کارشناسی قوانین را بررسی و تصویب کنیم. در این مسیر باید از افراد ذینفع در این حوزه نیز و همچنین نخبگان نیز استفاده کنیم. باید به مسائل زنان نگاه کارشناسی در جامعه حاکم باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مسائل و مشکلات ایجاد شده برای بانوان پس از دورکاری بیان کرد: متاسفانه بسیاری از بانوان در دوران دورکاری با مشکلات زیادی روبرو شدند حتی بعضا پس از بازگشت به کار جایگاه خود را از دست دادند. ما باید به دنبال ایجاد توازن بین نقشی برای بانوان باشیم. ما زنان را ستون قوام خانواده می دانیم اما نمی توانیم بانوان را از فعالیت اجتماعی محروم کنیم و در عین حال انتظار داشته باشیم که نگاه متعالی داشته باشد. توازن بین نقشی برای زنان یکی از اولویت هایی است که باید محقق شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید در این زمینه قانونگذاری کنیم. نمی توانیم با سپردن موضوع به نظرات شخصی، مشکل را حل کنیم. با قانونگذاری ابهامات نیز مرتفع می گردد و دیگر هر کسی یک تفسیر خاصی از قانون نمی تواند داشته باشد. ما در همه حوزه ها باید به صورت ساختاری و ریشه ای به مسائل نگاه کنیم. حفاظت از خانواده و شأن اجتماعی زنان باید در کنار هم رقم بخورد.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این نشست تاکید کرد: دغدغه قانونگذاری در حوزه زنان باید مشارکتی باشد و از نگاه کارشناسی به موضوعات و مسائل بانوان توجه شود. در برنامه های توسعه ای که بعضا در اجرا نیز موفق نبودند یکی از دلایلش این است که نگاه مشارکتی در تدوین آنان وجود ندارد. بعضا آرمان گرایانه نوشته می شود. در بحث دورکاری بانوان نیز هیات وزیران در سال ۸۹ دستگاه ها را مجاز کرد تا خانم ها دورکاری داشته باشند. ستاد ملی کرونا نیز مصوبه ای در این زمینه برای خانم های شاغلی که فرزندان زیر ۶ سال و دبستانی دارند صادر کرد اما مصوبه ستاد کرونا لغو شد و مصوبه سال ۸۹ هیات وزیران هنوز پا برجاست و باید شرایط استفاده برای خانم ها معین شود. ما در قانون جوانی جمعیت نیز همه دستگاه ها را مکلف کردیم تا مرخصی زایمان خانم ها را ۹ ماه لحاظ کنند و اگر غیر از این عمل شود بانوان می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند اما مسئله ای که ما بیشتر داریم در حوزه دستگاه های خصوصی است و بعضا در این بخش های خصوصی حقوق بانوان توسط کارفرمایان در نظر گرفته نمی شود. ما باید مشوق هایی را برای کارفرمایان نیز لحاظ کنیم که هم بانوان و هم کارفرمایان در اینجا سود ببرند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه ورزش بانوان نیز ما با چند حوزه ورزش قهرمانی، ورزش همگانی و ورزش حرفه ای مواجه هستیم. ما باید به این سمت حرکت کنیم که اقشار مختلف بانوان به ورزش همگانی روی بیاورند و در جلسه ای که با وزارت ورزش داشتیم دغدغه های خود را در این حوزه مطرح کردیم. حتی بحث ورزش بانوان شاغل نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وزارت ورزش به صورت پژوهش محور این کار را آغاز کرده و ما نیز این مسیر را دنبال می کنیم.

زهرا شیخی از دیگر اعضای فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی در این نشست تصریح کرد: متاسفانه پژوهش هایی که در کشور صورت می گیرد نه تنها در حوزه ورزش بلکه در تمام حوزه ها آنطور که باید به نتیجه نمی رسد. متاسفانه کار پژوهشی به نحو صحیحی در حوزه ورزش نیز صورت نگرفته است. نگاه ما در حوزه سلامت بانوان باید پژوهش محور باشد. زمانی که ما بانوان را رکن اصلی خانواده در نظر می گیریم سلامت بانوان باید در اولویت قرار بگیرد. متاسفانه کار پژوهشی درستی در حوزه سلامت زنان در کشور صورت نگرفته است. امروز آمار بالای ابتلا به سرطان سینه را در بین بانوان ایرانی در سن های پایین شاهد هستیم و یکی از دلایل آن بر اساس پژوهش های جهانی اضافه وزن است که به دنبال ورزش نکردن و خوراک نامناسب ایجاد می شود. نتیجه پژوهش ها باید منجر به شرایط مناسب و راهکارهایی کارشناسی شود. ورزش همگانی و ورزش تخصصی باید منجر به سلامت زن و خانواده گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر ما شاهد تبعیض در رشته های تخصصی بین زنان و مردان هستیم. امروز حقوق یک فوتبالیست آقا در مقایسه با یک فوتبالیست خانم در باشگاه های مطرح به مراتب بالاتر است که وزارت ورزش نیز قول پیگیری این موضوع را به ما داده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *