لایحه بودجه ۱۴۰۱ واقعی‌تر از بودجه سال قبل بسته شده است

سادس/اصفهان یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۱ مقداری واقعی‌تر از بودجه سال گذشته بسته شده است، اما نقاط ضعفی هم دارد که امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که در لایحه بودجه شده اعتبارات لازم برای بخش‌های مختلف جذب شود.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با سادس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ که توسط دولت به مجلس ارائه شد، اظهار کرد: معتقدم بودجه ارائه شده منطقی‌تر از بودجه سال قبل است و به طور خلاصه‌تر این بودجه بسته شده است، اما هنوز بسیاری از جداول مربوط به بودجه ۱۴۰۱ را در اختیار نداریم و برای مثال در بحث پروژه‌های عمرانی هنوز نمی‌دانیم که برای پروژه‌های سال آینده چند درصد پیشرفت داریم.

وی افزود: درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و راهکاری که برای مقابله با گرانی‌های حاصل از آن اندیشیده شده است شفاف و کامل این راهکارها بیان نشده است که این امر مشکل‌ساز خواهد بود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: در مورد گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس و خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشخص نشده است که این مالیات چگونه گرفته می‌شود، بنابراین تحقق درآمدهای مالیاتی که در بودجه پیش بینی شده است و راهکارهای بهتر برای اخذ مالیات باید به طور شفاف بیان شود تا درآمدهای مالیاتی دولت محقق شود.

سلیمی تصریح کرد: هنوز موافقان و مخالفان لایحه بودجه استدلال‌های خود را در مجلس بیان نکرده‌اند که جا دارد روی تبصره‌های بودجه بیشتر تمرکز کنیم تا نقاط ضعف و قوت آن بهتر مشخص شود و تا تصویب نهایی بودجه کار زیادی در پیش داریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران که در بودجه ۱۴۰۱پیش بینی شده است واقع بینانه است یا خیر، گفت: بعید است چنین پیش‌بینی تحقق پیدا کند چرا که هنوز وضعیت فروش نفت مشخص نشده است و فعلاً تنها برآورد شده که هر بشکه نفت ایران ۶۰ دلار به فروش برسد.

وی افزود: افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت به هیچ وجه با تورم همخوانی ندارد و از طرفی هم هرچه میزان حقوق افراد بیشتر شود تورم هم افزایش می‌یابد. به هر حال بودجه ۱۴۰۱ مقداری واقعی‌تر از بودجه سال گذشته بسته شده است، اما نقاط ضعفی هم دارد که امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که در لایحه بودجه شده اعتبارات لازم جذب شود و در شهرهای حوزه انتخابیه نمایندگان مشکلی برای تأمین بودجه نداشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *