حل معضل حاشيه نشيني نيازمند عزم ملي و همراهي دستگاه هاي اجرايي

فرمانده انتظامي استان با بيان اينکه حاشيه نشيني بستر ساز بخش وسيعي از آسيب هاي اجتماعي است ، گفت: حل اين معضل، نيازمند عزم ملي و ورود تمام دستگاه هاي مرتبط است، در اين ارتباط مسئولان بايد اين مهم را جدي بگيرند و آن را مديريت کنند.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سال گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامي در حوزه مديريت آسيب‌هاي اجتماعي در کشور، طرح تقسيم‌ کار ملي را به وزارت کشور پيشنهاد دادند، ايشان براي حل اين معضل پنج اولويت شامل اعتياد و مواد مخدر، حاشيه‌نشيني و ساماندهي اين مهم، طلاق، مفاسد اخلاقي و احصاء مناطق بحران‌خيز در کشور را مشخص کردند.

موضوع حاشيه نشيني در استان البرز که دومين استان مهاجر پذير کشور است و طي سال هاي گذشته گسترش قابل ملاحظه اي داشته و رشد حاشيه نشيني در آن از آمار بالاي مهاجرت به اين استان حکايت دارد .

سي و يکمين استان کشور در حالي در مسير پيشرفت و توسعه گام بر مي دارد که در کنار معضلات مختلف اجتماعي، بار سنگين حاشيه نشيني را نيز به دوش مي کشد.

بر اساس آمار رسمي، البرز داراي 28 سکونتگاه غير رسمي در حاشيه شهرهاي خود بوده که قارچ گونه در مدت زمان کوتاهي شکل گرفته و آن را درگير اين مشکل حاد اجتماعي ساخته است.

بنا به اظهارات برخي از متوليان امور اجتماعي استان البرز، مناطقي مانند “سهرابيه، اخترآباد، مهدي آباد، ملک آباد و خط چهار حصار” از مناطقي هستند که با حاشيه نشيني گره خورده اند و به لحاظ داشتن جمعيتي قابل توجه، ساکنان آن از لحاظ داشتن سرانه هاي بهداشتي و آموزشي در خط فقر و حتي پايين تر از آن زندگي مي کنند.

ابراز رضايت و تاکيد مردم البرز بر اسنمرار طرح هاي پاکسازي از سوي پليس 

سردار “کامراني صالح”» فرمانده انتظامي استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پليس با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري ( مدظله العالي) در خصوص پيگيري وضعيت مناطق حاشيه نشين، گفت: پليس البرز در اين زمينه برنامه هايي از جمله اجراي طرح هاي پاکسازي در مناطق مذکور را در دستورکار خود قرار داده به طوري که طرح هاي مذکور در اين مناطق به صورت مستمر اجرا مي شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه اجراي طرح هاي پاکسازي، موجب رضايت مردم به ويژه در منطقه “خط چهار حصار” شده و مردم اسنمرار اين طرح ها را از پليس خواستار هستند.

فرمانده انتظامي استان البرز با بيان اينکه از ابتداي امسال تاکنون، هزاران طرح پاکسازي در مناطق حاشيه اي استان اجرا شده به اجراي 245 طرح پاکسازي در منطقه “چهار حصار” اشاره کرد و گفت: با اجراي اين طرح ها، دو هزار و 838 نفر دستگير، 32 پاتوق و محل مصرف يا خريد و فروش مواد مخدر شناسايي و با هماهنگي مقام قضائي تخريب شده است؛ همچنين 233 نفر نيز به جرم سرقت دستگير شدند.

سردار کامراني صالح، حاشيه نشيني را يکي از عمده ترين معضلات استان البرز برشمرد که رابطه مستقيمي با افزايش جرم دارد و آبستن انواع و اقسام آسيب هاي اجتماعي همچون طلاق ، اعتياد ، سرقت و غيره است .

حل معضل حاشيه نشيني نيازمند عزم ملي و همراهي دستگاه هاي اجرايي است

فرمانده انتظامي استان البرز بر ضرورت همکاري دستگاه هاي مسئول در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از جمله حاشينه نشني، تاکيد کرد و گفت: براي جلوگيري از اين معضل، نياز به يک عزم ملي و ورود تمام دستگاه هاي مرتبط است، در اين ارتباط مسئولان بايد اين مهم را جدي بگيرند و آن را مديريت کنند.

وي، عمده ترين آسيب هاي اجتماعي به ويژه در مناطق حاشيه اي استان البرز را نزاع و درگيري خياباني، اعتياد، خشونت خانگي، فساد اخلاقي و سرقت عنوان کرد و ادامه داد: شناسايي اراذل و اوباش و مجرمان سابقه دار اين مناطق و تحت کنترل قرار دادن آنها، افزايش ضريب امنيتي مناطق حاشيه نشيني از طريق ايجاد کلانتري ها و مراکز انتظامي، تداوم گشت هاي سيار در محلات، زيباسازي ظواهر ساختمان ها و بناهاي موجود در اين مناطق، ايجاد فضاي تفريحي و فراغتي سالم جهت پر کردن اوقات فراغت ساکنان مناطق حاشيه نشين و ممانعت از گسترش اين مناطق در اطراف کلان شهرها، راه اندازي پايگاه هاي ارائه آموزش هاي ديني و اخلاقي، آموزش مهارت هاي زندگي و خدمات اجتماعي محله محور از راه هاي پيشگيري از کاهش جرم در مناطق حاشيه نشين به شمار مي آيد.

همجواري با پايتخت يکي از دلايل مهاجرت پذيري استان البرز

“سيد حميد طهايي” استاندار البرز نيز در اين رابطه به خبرنگار ما، گفت: نرخ رشد جمعيت در کشور حدود 1.2 درصد است در حالي که استان البرز حدود سه درصد رشد جمعيت را تجربه مي کند .

وي، يکي از دلايل مهاجرت پذيري استان البرز را همجواري با پايتخت و بالا بودن هزينه زندگي براي کارمندان و کارکنان آن عنوان کرد و گفت: از سوي ديگر، موقعيت کاري در استان البرز به اندازه تهران فراهم نيست تا افراد در همين شهر مشغول کار شوند؛ از سوي ديگر، اغلب سکونت گاه هاي رسمي در استان بدون نظارت ساخته شده اند و نسبت به معيارها و شاخص هاي شهري در سطح پايين تري قرار دارند که همين امر باعث افزايش آسيب هاي اجتماعي خواهد شد.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *