تداوم آلودگی هوای سه کلانشهر/ افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از تداوم آلودگی هوای سه کلانشهر و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش سادس سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از پایداری هوا در روز جمعه ( ۲۶ آذرماه) خبر داد. مخاطرات ناشی از این سامانه شامل سکون نسبی در جو، همراه با افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، اصفهان و کرج خواهد بود.

اثرات این مخاطره در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و درمناطق صنعتی و پرتردد  احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا درحد ناسالم برای تمام گروه‌ها است.

در این شرایط جوی توصیه می‌شود پرهیز از هر گونه رفت وآمد غیر ضروری در سطح شهرها به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری از وزش باد و افزایش ارتفاع موج از اواخر وقت پنج‌شنبه (۲۵ آذرماه) تا ظهر یکشنبه(۲۸ آذرماه) خبر داد. در این بازه زمانی افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی به ۱.۵ تا ۲ متر و در نواحی فراساحل تا ۲.۵ متر پیش‌بینی می‌شود.

منطقه اثر این سامانه پنج‌شنبه(۲۵ آذرماه) شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و جمعه ( ۲۶ آذرماه) نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر خواهد بود.

شنبه (۲۷ آذرماه) نیز نیمه غربی و شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر مناطقی هستند که بروز این شرایط در آن‌ها انتظار می‌رود. یکشنبه ( ۲۸ آذرماه) هم شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان این شرایط را تجربه خواهند کرد.

تاثیرات مخاطرات این پدیده شامل آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی خواهد بود بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به محدودیت در ترددهای دریایی به‌ویژه اجنتاب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل توصیه می‌کند.

به گزارش سادس هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *