خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ آذر

بررسی عملکرد بودجه و موافقت مجلس با تحقیق‌وتفحص از نحوه اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان و… از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست وسوم آذرماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ و عملکرد ۶ ماهه سال جاری و بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و  گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ آذر

در این جلسه، غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گزارش این کمیسیون درخصوص عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹، عملکرد ۶ ماهه بودجه سال جاری و بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را قرائت کرد و گفت: بودجه شرکت های دولتی برای سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان برای ۳۷۷ شرکت، بانک و موسسات انتفاعی به مجلس ارائه شده است.

بیش از نیمی از بودجه شرکت‌های دولتی شفاف نیست

در ادامه حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: بیش از نیمی از بودجه شرکت‌های دولتی شفاف نیست و براساس نظام بهره‌وری طراحی نمی‌شود. هر سال بودجه می‌گیرند ولی شفافیتی وجود ندارد. در این شرایط همچنان تغییری در روند بودجه‌ریزی آنها صورت نمی‌گیرد.

انتقاد موسوی‌لارگانی از افزایش بودجه شرکت‌های دولتی

همچنین حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی ضمن انتقاد از افزایش بودجه شرکت‌های دولتی گفت که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دولت ۱۲۵ شرکت را زیان ده اعلام کرده اما باز هم در بودجه سال آینده ۳۰ درصد به بودجه شرکت‌های دولتی اضافه شده است.

بودجه عظیم شرکت‌های دولتی چه تاثیری در رشد اقتصادی دارد؟

در جریان بررسی عملکرد بودجه سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان این پرسش را مطرح کرد که بودجه شرکت های دولتی که دو سوم بودجه کل کشور است چه تاثیری در رشد اقتصادی یا کنترل تورم یا مبارزه با گرانی دارد؟

شرکت‌های دولتی زیان‌ده و سودده تفکیک شوند

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با تاکید بر لزوم تفکیک شرکت های زیان ده از شرکت های سودده پیشنهاد داد که شرکت های زیان‌ده دولتی ادغام یا حذف شوند.

بسیاری از اعتراضات جامعه ناشی از بی در و پیکری شرکت‌های دولتی است

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بسیاری از این اعتراضات که در جامعه وجود دارد ناشی از بی در و پیکری شرکت های دولتی می باشد، گفت: پرداخت ها و پاداش های شرکت های دولتی در کشور بحران ساز شده است.

علت مشکلات اقتصادی کشور عدم شفافیت در بودجه است

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بودجه شرکت های دولتی، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: بین دولت و مجلس باید تفاهمی شکل بگیرد و رابطه بودجه ای بین دولت و شرکت ملی نفت و زیر مجموعه های آن در بودجه شفاف گردد.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مبنایی برای بررسی بودجه شرکت‌های دولتی است

به گزارش سادس، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه هم در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی تاکید کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مبنایی برای بررسی دقیق بودجه شرکت های دولتی در مجلس می باشد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ آذر

در جریان بررسی بودجه شرکت‌های دولتی، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با حضور در صحن مجلس تاکید کرد: طبق بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی تا آخر اردیبشهت‌ماه سال آینده مکلف شدند گزارش سالانه خود را تنظیم و ارائه کنند.

همچنین سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارشی از وضعیت شرکت های دولتی گفت: در سال گذشته تعداد ۱۴۸ شرکت دولتی زیان ده، ۷۰ شرکت سود سر به سر و ۱۵۹ شرکت سودده داشتیم.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ آذر

در ادامه جلسه علنی محمدباقر قالیباف با اشاره به وضعیت شرکت‌های دولتی، گفت: نزدیک ۵۰ درصد بدهی معوقه شرکت های دولتی برای شرکت ملی نفت است.

رییس مجلس  بیان کرد: بحث مربوط به ارتباط شرکت ملی نفت و دولت از موضوعاتی است که قبلا تصویب شده اما اجرا نشده است و در لایحه بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد، ما باید با دولت توافق کنیم که در سال ۱۴۰۱ وضعیت شرکت ها تعیین تکلیف شوند، همچنین درباره تعیین تکلیف شرکت های زیان ده که در ۳ سال گذشته زیان ده بودند توافق کنیم که برای سال آینده بودجه ای نداشته باشند و مسیر انحلال یا اصلاح خود را طی کنند، نزدیک به ۵۰ درصد بدهی شرکت ها در بدهی های معوقه برای شرکت ملی نفت است که تاثیرات جدی بر بانک ها می گذارد.

ناطقین مجلس

ارکانی: رئیس جمهور و سازمان برنامه فکری به حال وضعیت غیر منطقی توزیع بودجه کنند

کریمی: حقوق کارکنان متناسب با تورم موجود افزایش یابد

نوروزی:  علت حذف ردیف شهرهای کوچک در لایحه بودجه چیست؟

توسلی: کجای دنیا مردم برای داشتن وسیله نقلیه التماس می‌کنند؟

بابایی کارنامی: بودجه ۱۴۰۱ باید چند موضوع بسیار مهم را حل و فصل کند

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ آذر

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز، با درخواست تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان موافقت کردند.

در همین رابطه محمد سرگزی نماینده مردم زابل گفت: میزان پیشرفت پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان با میزان اعتبارات تخصیصی همخوانی نداشته و ابهامات گسترده مالی در آن وجود دارد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد یک نماینده مجلس از برخورد با مخالفان واکسیناسیون اجباری

خضریان خطاب به ضرغامی: اکنون وقت زیر میز زدن ظلم است

موسوی:‌ خودروسازان توانستند افزایش قیمت را به ملت مظلوم ایران تحمیل کنند

آریان پور: طرح خروج دام از جنگل، حیاط خلوتی برای جنگل خواران است

سید کاظم موسوی: از هنرمندان عذرخواهی می‌کنم

صباغیان: دو نفر در مجلس برای تعمیر دناپلاس نمایندگان مستقر شده‌اند

انتقاد نماینده اورامانات از وضعیت تامین آب شرب

حسینی: از حقوق رانندگان حمایت شود

انتقاد یک نماینده از سازمان سنجش بابت “فراخوانده شدن دانشجویان برای مصاحبه مجدد”

رحیمی: چرا دستورالعمل وام روستایی داده نمی‌شود؟

درخواست نماینده شیروان برای تامین اعتبار بیمه قالیبافان

طاهری: نگاه بخشی به بودجه خطای بزرگی است

رضوانی: تیم مذاکره کننده به شیطان بزرگ اعتماد نکند

درخواست نماینده کرج برای ایجاد برنامه پروازی مشخص بین تهران- دمشق

***

نمایندگان امروز همچنین دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی را تصویب کردند که در صورت تصویب جزییات نهایی آن روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *