لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشکالات جدی دارد / افزایش درآمدهای مالیاتی؛ نقطه قوت بودجه

سادس/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: در کل لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش نفت واقع بینانه و در بخش درآمدهای مالیاتی غیرواقع بینانه است و اشکالات جدی در لایحه بودجه وجود دارد.

علی بختیار در گفت‌وگو با سادس درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۱ از جهاتی مثبت است، چراکه در برخی از حوزه‌ها و به ویژه بخش درآمدهای دولت تقریباً موضوع را واقع‌بینانه دیده است و به سمتی رفته که بتواند روی درآمدهایی که قابل تحقق است برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ فروش یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار پیش‌بینی شده است و در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد این مهم دست یافتنی است.

نماینده سابق گلپایگان و خوانسار در مجلس، تصریح کرد: اوراق مالی در مقایسه با بودجه ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده که این امر قابل توجه است. همچنین در بودجه ۱۴۰۱ شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم که باید در رابطه با افزایش درآمدهای مالیاتی مجلس کار جدی‌تری انجام دهد که مالیات قابل تحقق باشد که معمولاً ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی قابل تحقق است و بقیه آن قابل تحقق نیست.

بختیار گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، مشروط بر اینکه این امر قابل تحقق باشد. در برخی از بخش‌های این لایحه شاهد افزایش درآمدها هستیم؛ مانند جرائم رانندگی که ۵ درصد و آب بهای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد گران شده است که البته این افزایش ۱۵ درصدی امکان دارد مشکلاتی را ایجاد کند، چراکه برخی از قشرها مانند دامداران مجبور هستند دام را در خانه خود نگهداری کنند و انشعاب جداگانه برای دامداری ندارند. گران کردن برخی از موارد در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست چندان کار درستی نیست و در لایجه بودجه این افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: البته در بخش‌هایی از لایحه بودجه معافیت‌های مالیاتی حذف شده که کار مثبتی است. برای مثال معافیت مالیاتی مؤسسات کنکور حذف شده، اما در کل اگر اصل را بر این بگذاریم که مالیات را وضع کنیم و تعدادی را معاف کنیم با اصل موضوع در تعارض است. همچنین مالیات برای خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده است. بنابراین برای وضع افزایش درآمدهای مالیاتی باید کار کارشناسی دقیق انجام شده باشد.

این نماینده سابق مجلس گفت: به هر حال طبق لایحه بودجه درآمدهای مالیاتی دولت ۶۲ درصد افزایش می‌یابد که اگر قرار باشد این افزایش ۶۲ درصدی فشارش را روی دوش مردم و تولید کننده بگذارد کار را برای تحقق درآمدهای مالیاتی با مشکل مواجه می‌کند.

بختیار افزود: در لایحه بودجه افزایش حقوق کارکنان دولت با نرخ تورم تناسبی ندارد که و این یک ضعف است و باید مشخص شود که دولت بر اساس چه مبنایی این افزایش ۱۰ درصدی را در نظر گرفته است. وقتی تورم بیش از ۵۰ درصد است و نرخ کالاهای اساسی چند برابر شده، برای مردم و کارکنان دولت کار سختی است که بتوانند گذران زندگی کنند.

وی درباره پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد این امر محقق شود، اما اگر بودجه بتواند به سمت تحقق درآمدها پیش برود می‌توان به چنین رشد اقتصادی امیدوار بود، ولی همان‌طور که اشاره شد حداکثر ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی محقق خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اشکالات جدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد، گفت: بخش تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه واقع‌بینانه نیست و باید روی آن کار جدی‌تری بشود. همچنین در بخش هزینه‌ها باید کار کارشناسی بیشتری انجام شود. در کل لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش نفت واقع‌بینانه و در بخش درآمدهای مالیاتی غیر واقع‌بینانه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *