راز هدایت شیعیان از سوی امام عسکری(ع) به میعادگاه اربعین

امام حسن عسکری (ع) مدتها پیش محبان و شیعیانشان را نسبت به این جریان عظیم الهی متذکر شدند و امروز شاهد هنرنمایی جریان حسینی (ع) در فضای اربعین هستیم.

به گزارش سادس به نقل ازتسنیم «پویا»، امام حسن عسکری (ع) در روایتی به پنج نشانه مومن اشاره می‌کنند که خوب است هر فردی خود را با |آنها بسنجد.

ایشان چنین می‌فرمایند: «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم». (1)

نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اول: 51 رکعت نماز (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع). سوم: انگشتر در دست راست کردن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن «بسم‌ الله ‌الرحمن الرحیم» در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء).

آنچه از سالهای گذشته تاکنون شاهد آن بوده‌ایم، تجلی جریان اربعین حسینی (ع) در میان شیعیان جهان بوده است. این که هر سال این جریان جلوه بیشتری به خود می‌گیرد و عطری خاص و حیاتی واقعی در عالم ایجاد می‌کند، این همان راهی است که مردم با شوق فراوان‌تری قدم در این راه می‌گذارند، افرادی که از کشورهای مختلف با سلیقه‌ها و مذاهب متفاوت از مدتها قبل خود را برای زیارت امام حسین (ع) در این روز آماده می‌کنند، فریاد طنین‌انداز «لبیک یا حسین» که از عمق جان زائران بر می‌خیزد و لرزه‌ای که به دلها می‌افتد و …، بیانگر ماجرایی عظیم است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذاشت، چنین موجی از جمعیت بیانگر این است که اراده الهی در کار است و بسیاری از قلوب آماده را به این سرزمین هدایت می‌کند و انگار همه از کوچک و بزرگ باید در این ماجرای عظیم حضور داشته باشند.

این تعداد از انسانها که هر ساله در کربلا حضور پیدا می‌کنند، تنها قسمت کوچکی از عاشقان و محبان امام حسین (ع) هستند که با قلب و جسمشان توفیق حضور در این سرزمین نور را پیدا کرده‌اند، این در حالی است که صدها برابر این جمعیت که نتوانستند به دلایل مختلف در این حماسه سترگ تاریخی حضور پیدا کنند، قلبهایشان را به سوی حریم امام عالم روانه کردند و زیر لب اینگونه ندا می‌دهند که «گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم/ بعد منزل نبود در سفر روحانی» و این همان تعبیری است که رهبر معظم انقلاب در وصف دورماندگان از راهپیمایی اربعین حسینی (ع) بیان فرموده‌اند.

امام حسن عسکری (ع) مدتها پیش محبان و شیعیانشان را نسبت به این جریان عظیم الهی متذکر شدند و امروز شاهد هنرنمایی جریان حسینی (ع) در فضای اربعین هستیم.

1ـ إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالی اللئالی، ج 4، ص 37، در پاورقی از «مصباح المتهجّد» جزء ثالث، ص 730 (فی فضیلة زیارة الأربعین)؛ و نظیر این روایت از امام صادق (ع) نیز نقل شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *