امنيت به عنوان پيش نياز گردشگري در کشور فراهم است/حضور يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي در 32هزار مکان تاريخي ثبت شده

جانشين پليس پيشگيري ناجا با اشاره به اينکه امنيت شرط اساسي توسعه صنعت گردشگري در کشور است تاکيد کرد: به لطف پروردگار و تلاش نيروي انتظامي و يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي اين پيش‌نياز به شايستگي تامين شده است.

به گزارش سادس به نقل ازپايگاه خبري پليس، سردار “مهدي معصوم‌بيگي” در آيين آغاز به‌کار دومين گارگاه ‌آموزشي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار کرد: اگر در سازماني اهداف تبيين شده و راهبردها مشخص باشند و همچنين برنامه‌‌هاي روشني براي تحقق آن راهبردها وجود داشته باشد، بايد بر سه محور، توانمندسازي کارکنان، استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين و جلب مشارکت‌هاي مردمي تمرکز کرد.

وي افزود: در مورد توانمندسازي کارکنان، بايد تمرکز اصلي را بر آموزش با رويکرد مهارت‌افزايي آنها گذاشت تا شاهد تبديل روزافزون منابع انساني به سرمايه‌هاي انساني باشيم.

جانشين پليس پيشگيري ناجا اظهار کرد: استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين در امر تامين امنيت نيز افزون بر کاهش هزينه‌ها، امکان پايش جغرافيايي و اشراف بيشتر بر ماموريت را فراهم مي‌کند.

اين مقام ارشد انتظامي در ادامه سخنان خود بر جلب مشارکت‌هاي عمومي و بسيج همگاني در راستاي اهداف يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي تاکيد کرد و گفت: استفاده از امکانات عظيم مردمي براي پيشگيري از وقوع جرم عليه آثار فرهنگي و ملي و نگهداري از آنها، ظرفيت بسيار بزرگي است که بايد بيش از گذشته آن را فعال کرد.

سردار معصوم بيگي با ياد‌آوري اينکه فضاي کنوني جهان، فضاي جنگ نرم بوده و نبردها در فضاي سايبري و با قدرت نرم انجام مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: ميراث فرهنگي و تاريخي کشور و نيزديگر ارزش‌هاي ما همچون راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني(ع) و عزاداري ميليوني در سالگرد شهادت امام رضا(ع) از جمله مؤلفه‌هاي اساسي قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران است که امکان تجهيز فکري را براي آزادگان جهان به وجود مي‌آورد.

وي در ادامه با اشاره به پشتوانه غني ميراث فرهنگي کشور و وجود 32هزار مکان تاريخي ثبت شده در اين حوزه بر مسئوليت سنگين يگان حفاظت ميراث فرهنگي تاکيد کرد و گفت: اين يگان داراي دو ماموريت محوري و اساسي از جمله مراقبت و محافظت از آثار ثبت شده فرهنگي و ملي و تامين نظم و امنيت گردشگران و بازديدکنندگان از اين آثار است.

وي افزود: توسعه و گسترش صنعت گردشگري در گرو امنيت پايدار است که به لطف پروردگار اين مقوله در کشور عزيزمان کاملا برقرار بوده و بستري فراهم کرده است که امروز در کمتر نقطه‌اي از جهان شاهد آن هستيم.

اين مقام ارشد انتظامي، سپس به تشريح آسيب‌ها و چالش‌هاي پيش رو در مقوله گردشگري پرداخت و گفت: يکي از مهم‌ترين اين ‌آسيب‌ها نگاه بخشي داشتن به گردشگري است که بايد تبديل به نگاه ملي شود و در نتيجه ‌آن مشارکت همگاني در پيشگيري از وقوع جرم را در اين حوزه تقويت کرد.

وي تاکيد کرد که در اين راستا بايد افزون بر فعاليت‌هاي خود يگان، بر پيگيري فعال اين موضوع از طريق رسانه‌ها نيز تکيه کرد و نيروي انتظامي نيز در تمام سطوح از اين ماموريت يگان‌هاي حفاظت پشتيباني مي‌کند.

سردار معصوم بيگي در ادامه به تشکيل اداره مشارکت‌هاي مردمي در يگان حفاظت ميراث فرهنگي اشاره و تاکيد کرد: اين کار گام بلندي در جلب مشارکت مردمي به شمار مي‌رود و بايد به همين روش در شهروندان حساسيت ايجاد کرد و برايشان روشن کرد که اين ميراث براي فرزندان آنهاست.

اين مقام ارشد انتظامي در پايان با تاکيد دوباره بر لزوم آموزش پيوسته نيروي انساني خاطرنشان کرد: تنها وجود منابع فيزيکي و مادي موجب موفقيت نخواهد شد بلکه براي تحقق اين مهم بايد کارکنان متخصص‌ و کارآمد افزايش يافته و از سرمايه انساني باانگيزه برخوردار بود.

امنيت شرط اصلي توسعه پايدار در صنعت گردشگري

فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي نيز با بيان اينکه کارکناني از 90سايت اماکن تاريخي ثبت جهاني کشور در اين کارگاه حضور يافته اند گفت: آموزش کارکنان در يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي اهميت ويژه‌اي دارد چرا که در اين يگان کارکنان با مسائل فرهنگي و اجتماعي متعددي روبرو هستند.

وي تاکيد کرد: هم‌اکنون حدود 32هزار اماکن تاريخي ثبت شده در کشور وجود دارد که يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي در اماکن مهم تاريخي که داراي رده حفاظتي هستند، حضور فيزيکي کامل داشته و در باقي آثار نيز به صورت گشتي به مراقبت مي پردازند.

سردار “امير رحمت‌اللهي” افزود: يکي از اهداف اصلي دولت، توسعه صنعت گردشگري و توريسم است و کشور ما که از ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي بسياري برخوردار مي باشد مي‌تواند به موفقيت‌هاي بزرگي در اين حوزه دست پيدا کند.

وي با اشاره به اينکه صنعت گردشگري تاثير بسياري بر توسعه فرهنگي و اقتصادي و همچنين اشتغال‌زايي و ورود ارز به کشوردارد، تاکيد کرد: شرط اساسي توسعه پايدار در صنعت گردشگري امنيت است و حتي کوچکترين بزه‌ديدگي احساس امنيت را مختل مي‌کند.

اين مقام انتظامي با اشاره به مصوبه ستاد مشترک نيروهاي مسلح، اظهار کرد: بر پايه اين مصوبه از جمله وظايف اساسي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي تامين امنيت اتباع خارجي در حوزه استحفاظي اين يگان، انجام وظايف انتظامي در اين حوزه و همکاري دوسويه با نيروي انتظامي و ديگر دستگاه‌ها ست.

سردار رحمت‌اللهي در پايان با اشاره به اينکه در اين گارگاه آموزشي از مجرب‌ترين استادان دانشگاه علوم انتظامي امين و ديگر دانشگاه‌هاي درجه يک کشور در حوزه گردشگري بهره‌گيري شده است، شناخت صنعت گردشگري و قوانين مربوط به آن، روش ارائه خدمت به گردشگران و حقوق آنها و … را از مهم‌ترين اهداف آموزشي اين کارگاه برشمرد.

گفتني است دومين کارگاه آموزشي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با عنوان “نقش و جايگاه يگان حفاظت در توسعه صنعت گردشگري” به مدت سه روز در دانشکده مرزباني دانشگاه علوم انتظامي امين در حال برگزاري است./

دسته‌بندی نشده

یک دیدگاه در “امنيت به عنوان پيش نياز گردشگري در کشور فراهم است/حضور يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي در 32هزار مکان تاريخي ثبت شده”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *