شبکه هاي اجتماعي بومي متناسب با شرايط مذهبي و اجتماعي کشور راه اندازي شود/ انتقاد دادستان از عملکرد دولت دهم و يازدهم در خصوص ساماندهي فضاي مجازي

دادستان کل کشور با تأکيد بر اينکه بايد شبکه هاي اجتماعي بومي متناسب با شرايط مذهبي و اجتماعي کشور در فضاي مجازي راه اندازي شود از عملکرد دولت دهم و يازدهم در خصوص ساماندهي و مديريت فضاي مجازي انتقاد کرد.

به گزارش سادس به نقل از پليس، حجت الاسلام والمسلمين “منتظري” در دومين نشست پي جويي موثر و کارآمد جرايم سايبري با تبريک ايام خجسته ربيع الاول و تقدير از دست اندرکاران برگزاري اين نشست تخصصي اظهار کرد: بهره مندي از دانش صاحب نظران و نظرات متخصصين در چگونگي کاهش جرايم سايبري يک ضرروت است، چرا که استفاده از فضاي مجازي امروزه از ضروريات زندگي شده است.

وي افزود: اين فناوري امروزه مي تواند بسياري از مسائل زندگي را تسهيل کند اين کمال نابخردي است که در انديشه اين باشيم اين فضا را ببنديم و از دسترس خارج کنيم قطعا در آينده اي نزديک نيز شاهد پيشرفت در اين عرصه و فراگيرتر شدن استفاده از اين فناوري خواهيم بود بنابراين آنچه که حائز اهميت است اينکه بايد بهره برداري از اين تکنولوژي ساماندهي مستمر و مديريت حساب شده شود.

دادستان کل کشور با بيان اينکه ساماندهي مستمر و مديريت فضاي مجازي نيازمند در نظر گرفتن اهميت چند مولفه مهم است، بيان کرد: تأمين امنيت در بستر سايبري و فضاي مجازي بسيار مهم و ضروري است.

وي با طرح اين سوال که امنيت فضاي مجازي چگونه تأمين مي شود؟، خاطر نشان کرد: همانگونه که دولت به معني عام آن، مسئول ايجاد امنيت در فضاي روزمره زندگي و عادي اعم از کوچه ها ، معابر ، خيابان ها و … است امنيت بايد در فضاي مجازي نيز وجود داشته باشد.

اين مقام مسئول، فرهنگ سازي را به عنوان دومين مولفه براي ساماندهي فضاي مجازي معرفي کرد و گفت: طراحي و راه اندازي شبکه هاي اجتماعي – بومي متناسب با شرايط ملي ، اجتماعي ، بومي، مذهبي و … در کشور از وظايف قطعي و مسلم مسئولان ذيربط است.

وي با اشاره به برخي اظهار نظرها مبني بر اينکه فضاي مجازي بدون محدوديت بايد در دسترس عموم قرار گيرد، با طرح اين سوال که آيا مرزهاي کشور را براي تردد هر بيگانه اي باز مي کنيم؟، گفت: اعتقاد بر باز بودن اين فضا چونان اين مثال است که شب هنگام درب خانه خود را باز بگذاريم و اجازه تردد به هر آشنا و ناآشنايي را بدهيم ! اين چه منطقي است که ما بخواهيم به دنبال آن باشيم فضاي مجازي بدون محدوديت، آزادانه و فعال در دسترس باشد.

حجت الاسلام والمسلمين منتظري تأکيد کرد: وظيفه دولت، مجلس و قوه قضائيه ساماندهي و مديريت اين فضا است و مديريت به معني بستن آن نيست بلکه به معناي محدود کردن و استفاده عاقلانه از آن است.

وي با اشاره به استفاده ابزاري دشمن در جهت ضربه به کشور از طريق فضاي مجازي عنوان کرد: مشاهده مي کنيم که دشمن چگونه با استفاده از اين فضا ارزشهاي ما را هدف قرار داده و از اين فضا به جاي ” انسان سازي” به ” حيوان سازي” مي پردازد؛ امروز دشمن سوار بر مرکبي شده و با سرعت نور حرکت مي کند و ارزش هاي ما را مورد هدف قرار مي دهد چگونه است که برخي توقع دارند ساکت بنشينيم و تماشا کنيم متأسفانه عليرغم تأکيدات مقام معظم رهبري هم دولت سابق و هم دولت فعلي اهتمام لازم در خصوص ساماندهي فضاي مجازي را نداشتند، ممکن است بهانه بياورند زيرساخت ها وجود ندارد اما بايد گفت که لازم است زيرساخت ها ايجاد شود .

دادستان کل کشور ادامه داد: شوراي عالي فضاي مجازي وزارت ارتباطات ، و … دست اندرکاران مديريت و ساماندهي فضاي مجازي هستند نبايد بگذاريم سيل بيايد و وقتي آمد بنيان مسائل اخلاقي را برکند، اگر امروز بي توجهي کنيم بايد شاهد نابودي ارزش ها باشيم چرا که هدف آسيب هاي فضاي مجازي کانون خانواده مي پاشد و جامعه را به نابودي مي کشاند.

اين مقام مسئول با ذکر مثالي ادامه داد: چگونه است که وزير محترم بهداشت همه تلاش خود را براي جذب اعتبار مي کند و در پاسخ هم مي گويد من مسئول سلامت جامعه هستم و براي آن مسئوليت تلاش مي کند، آيا ما وظيفه نداريم در مقابل ميکروب هايي که اخلاق، شرافت و کرامت انساني راهدف قرار مي دهند، احساس مسئوليت کنيم ؟ بايد بي تفاوت بود؟ اين چه منطق غيرقابل قبولي است که برخي توقع دارند دروازه ها و دريچه هاي فضاي مجازي را به روي دشمن باز کنيم.

حجت الاسلام والمسلمين منتظري در ادامه ” استقلال در فضاي مجازي” را به عنوان مولفه ديگري در ساماندهي فضاي مجازي حائز اهميت دانست و گفت: امروز اکثر خدمات فضاي مجازي اعم از صوتي، تصويري و … به بيگانگان تعلق دارد و ما فقط استفاده کننده و کاربر هستيم، لازمه تأمين امنيت در اين فضا اين است که در جهت “استقلال” در فضاي مجازي حرکت کنيم، اختيار کشور را در دست بگيريم همانگونه تردد و حرکت ماشين، هواپيما، و …. را تحت نظارت و کنترل داريم و اجازه ورود دشمن را نمي دهيم استقلال در اين حوزه را نيز داشته باشيم.

وي بيان کرد: به لطف خداوند “استقلال” امروز ما از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است و حفظ استقلال در تمام عرصه ها حتي فضاي مجازي نيز مهم و ضروري است.

دادستان کل کشور تأکيد کرد: در راستاي حفظ و صيانت از استقلال در فضاي مجازي ، شوراي عالي فضاي مجازي ، دستگاه قضا، پليس فتا، مسئولان امنيتي و … همه مسئول هستيم .

وي بيان کرد: از دست اندرکاران و اعضاي کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه ( جرايم سايبري) گله مند هستم . متأسفانه برخي که در اين کارگروه عضو هستند اهتمام ويژه در امور را ندارند، البته هستند کساني چون پليس فتا که از اعضاي موثر ، مقيد و متعهد اين کارگروه هستند. اما بايد گفت به برخي اعضاچون وزارت ارشاد نمره خوبي از فعاليت در اين کارگروه نمي گيرند، وزارت ارتباطات نيز در اين حوزه اگر چه بهتر از وزارت ارشاد عمل مي کند اما عملکرد او کافي نيست و بايد اهتمام ويژه اي صورت بگيرد.

وي با اشاره به سخنان اخير وزير کشور ادامه داد: وزير کشور مطرح کردند متأسفانه در فضاي مجازي ولنگاري افزايش يافته و اين نتيجه عملکرد مسئولان است که خود من نيز يکي از آن مسئولان هستم بايد همه با هم همت کنيم تا آسيب هاي اين فضا کنترل شده و به حداقل برسد.

حجت الاسلام والمسلمين منتظري عنوان کرد: بنده به عنوان دادستان مي گويم وظيفه ما اين است که با فعاليت هاي شبکه هاي مجازي غيراخلاقي برخورد کنيم متأسفانه برخي دستگاه ها و مسئولان کوتاهي مي کنند، به جهت کوتاهي برخي مسئولان است که جرايم رايانه اي و شبکه هاي ضداخلاقي در جامعه وجود دارد .

دادستان کل کشور ادامه داد:برخي بايد سياست بازي، گرايش هاي جناحي و حرف هاي عوام فريبانه ” آزادي” را کنار بگذارند، اين چه آزادي و آزاديخواهي است که دشمن همه چيز ما را اعم از ناموس، مال، سيستم بانکي و … را در اختيار بگيرد؟ اين تنها آزادي نيست بلکه کمال اسارت و بندگي است وهمه ما در پيشگاه خداوند و وجدان خود مسئول هستيم، هر مسئولي در اين امر کوتاهي کند بايد پاسخگوي خداوند و مردم باشد. پليس فتا، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و … بايددر نقش غريق نجات عمل کنند و به فرياد جوان هايي برسند که در برخي از گردآب هاي فضاي مجازي گرفتار شده اند.

دادستان کل کشور در تشريح اقدامات دادستاني براي کاهش جرايم فضاي سايبري خاطر نشان کرد: تأسيس و ايجاد شعيب ويژه جرايم سايبري در تمام شهرها ، ايجاد معاونت فضاي مجازي در مراکز استان ها ، تعيين گروه بازرسي بر ارائه کنندگان خدمات اينترنتي در دادسراها، برگزاري دوره هاي آموزشي مرتبط با جرايم سايبري ، انجام اقدامات پيشگيرانه در راستاي مبارزه با جرايم سايبري ، پالايش دقيق محتواي فضاي مجازي و … برخي از اقدامات دادستاني است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه اراده مبارزه با جرايم سايبري در فضاي مجازي توسط دادستاني وجود دارد، خاطر نشان کرد: بايد نشست هاي اين چنيني نيز خروجي و نتيجه قابل قبولي داشته باشد.

وي بر لزوم نظارت بانک مرکزي در فرآيند دريافت ها و پرداخت هاي الکترونيک نيز تأکيد و بيان کرد: تهيه برنامه هاي جذاب با هدف آگاهي بخشي به مردم در حوزه فضاي مجازي و پخش آن به صورت هفتگي و ماهانه از شبکه ملي يک ضرورت است . رسانه ملي بايد تعامل بيشتري با پليس فتا داشته باشد و اينگونه نباشد که صرفا به توليد يک برنامه و پخش آن اکتفا کند. روند آگاهي بخشي به مردم از طريق برنامه سازي بايد مستمر باشد.

گفتني است، پيش از سخنان فرمانده ناجا در اين نشست، سردار “هاديانفر” رئيس پليس فتا به تشريح برنامه هاي نشست دو روزه پي جويي موثر و کارآمد جرايم سايبري پرداخت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *