خواستار برابری امکانات با مردان هستیم / حضور بلاروس و شارلوا در ایران قطعی نیست

خواستار برابری امکانات با مردان هستیم / حضور بلاروس و شارلوا در ایران قطعی نیست

فاطمه علیپور می‌گوید هدف ایران از حضو در تورنمنت بلاروس شناسایی نقاط ضعف تیم ملی بود و از شکست با اختلاف گل زیاد در این رقابت‌ها ناراحت نیستند.

به گزارش سادس، تیم ملی فوتبال زنان ایران شهریور ماه مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا را پیش رو دارد و باید خود را برای حضور در این رویداد مهم آماده کند. در این راستا بعد از دو سال تعطیلی بالاخره تشکیل شد و دو دیدار تدارکاتی با تیم‌های بلاروس و ازبکستان انجام داد. ملی‌پوشان در اولین دیدار حساب ۶ بر صفر مقابل بلاروس و در ادامه با نتیجه ۵ بر صفر برابر ازبکستان شکست خوردند. 

فاطمه علیپور در مورد حضور تیم ملی در تورنمنت بلاروس به سادس گفت: با توجه به برنامه‌مان برای مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا، نیاز به اردو و مسابقات تدارکاتی داشتیم. این تورنمنت به عنوان اولین گزینه‌ پیشنهاد شد که پذیرفتیم. البته توقع نداشتیم که برویم، برنده شویم و با دست پر برگردیم چون بعد از دو سال تیم ملی ما تشکیل شد. هرچند فوتبال زنان دور از گود و میدان نبود و لیگ برتر برگزار می‌شد اما قالب تیم ملی را نداشتیم.  در نتیجه با تیمی که یک ماه تشکیل شده بود، دو اردوی انتخابی و یک اردوی آماده سازی را پشت سر گذاشته بود، عازم  شدیم. بلاروس تیم چهار سال پیش نبود و خیلی پیشرفت کرده بود، حتی رئیس فدراسیون این کشور در ضیافتی که ما را دعوت کرده بود، گفت این تیم سه سال در اردو است و هشت بازی تدارکاتی انجام داده و ۶ بازیکن لژیونر در تیم‌های اروپایی دارد. با این حساب چند سروگردن از ما بالاتر بود. البته این باعث نشد که دل ما خالی شود و بازیکنان به میدان نروند. آنها با توجه به اردو و تکنیک ‌های فردی تلاش خود را کردند. 

او افزود: در این تورنمنت دچار بدشانسی هم شدیم چون خانم زهرا خواجوی به عنوان دروازه‌بان اول تیم دو روز قبل از بازی دچار کشیدگی درجه دو همسترینگ شد یعنی اگر به او بازی می‌دادیم، مصدومیت جدی پیدا می‌کرد و طول درمانش زیاد می‌شد اما پزشکان تیم قول داده‌اند که این بازیکن را سه هفته‌ای به ما برگردانند. دروازه‌بانان دیگر تیم تلاش کردند تا بهترین عملکرد را داشته باشند اما شاید از نظر تجربه برایشان زود بود که مقابل تیمی اروپایی قرار بگیرند. با این حال نتیجه به‌دست آمده تیمی بود و کادر فنی بعد از بازی فیلم را گذاشتند و بازیکنان به ضعف‌های خود در جریان مسابقه، پی بردند. 

خواهان برابری امکانات با مردان هستیم

سرپرست تیم ملی به دیدار مقابل ازبکستان اشاره و بیان کرد: ازبکستان هم در این مدت متوقف نشده و پیشرفتش مشهود بود. بازیکنان ما مقابل این تیم جنگنده‌تر ظاهر شدند، به نکات مد نظر سرمربی گوش دادند، از ارسال پاس‌های بلند و زیر توپ زدن‌ها خودداری و سعی کردند زمینی بازی کنند تا به هدف مد نظر برسند. البته هدف کسب پیروزی نبود بلکه نکاتی فنی بود که خوشبختانه سرمربی و کادر فنی از پیاده شدن آن‌ها رضایت داشتند. هرچند اگر دروازه بان باتجربه‌تری داشتیم شاید گل‌های کمتری می‌خوردیم اما به هر حال اردو تدارکاتی بود و باید نقاط ضعف تیم را پیدا می‌کردیم تا برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم و آنها را تقویت کنیم.  اصلا ناراحت نیستیم که با این اختلاف گل از میدان خارج شدیم حتی از اینکه با تیمی اروپایی بازی کردیم، خوشحال هستیم. امیدوارم در آینده شاهد فوتبال حرفه‌ای تری در بخش ملی باشیم که نیازمند این است که بازیکنان در اردوهای طولانی مدت‌ هماهنگی لازم را به‌دست بیاورند، چشم بسته همدیگر را پیدا و پاس‌کاری کنند تا به گل برسند. 

او به شرایط ذهنی بازیکنان در مسابقات اشاره کرد و گفت: وقتی با تیم‌های دیگر بازی می‌کنیم، امکانات، شرایط و فضایی که به زنان اختصاص می‌دهند شاید ناخواسته روی بازیکنان ما تاثیر بگذارد و با دیدن ابهت یک تیم استرس داشته باشند. این یکی از مواردی بود که بی‌تاثیر نبود اما در بحث فنی حرف اول را نمی‌زد چون تیم ما یک ماه تشکیل شده بود و انتظار نداشتیم با دست پر مقابل رقبا حاضر شویم. از طرفی از ابتدا خواهان امکانات برابر با مردان بوده‌ایم اما بازیکنان حرفه‌ای یاد گرفته‌اند که در قالب فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی کار می‌کنند و این حداقل امکاناتی است که در این شرایط می‌شد به آنها اختصاص داد که از نگاه ویژه خانم موسوی و آقای عزیزی خادم تشکر می‌کنم. شاید شرایط ایده‌آل نبوده اما باید این راه را پله به پله طی کنیم. بازیکنان هم باید بپذیرند که یک دختر ایرانی با چارچوب، پوشش و امکانات مشخص هستند که بایداز خود گذشتی داشته باشند، خود را نشان بدهند و کاری به امکانات نداشته باشند. 

حضور بلاروس و شارلوا در ایران قطعی نیست

علیپور در پاسخ به این سوال که آیا حضور تیم بلاروس در ایران برای برگزاری بازی تدارکاتی با تیم ملی قطعی شده است، گفت:  مسئولان فوتبال این کشور به صورت لفظی موافقت خود را اعلام کردند و قرار شد نامه‌نگاری‌ها انجام شود تا اگر در روزهای فیفادی تداخل برنامه‌ای نداشته باشند، حضور پیدا کنند. همچنین این قول را گرفتیم که یک پیمان خواهرخواندگی با فدراسیون فوتبال این کشور داشته باشیم تا در مسابقات آنها شرکت و از اطلاعات فردی‌شان استفاده کنیم.از طرفی درخواست یک اردوی ۱۰ روزه را دادیم. البته شرایط آب و هوایی هند به عنوان میزبان مرحله مقدماتی با بلاروس همخوانی ندارد و باید منتظر تعیین میزبان مرحله دوم مسابقات باشیم تا در مورد این اردو تصمیم قطعی بگیریم. در کل هر پیشنهادی دادیم استقبال کردند و قرار شد فدراسیون ایران به صورت کتبی درخواست بدهد. فوق‌العاده مهمان‌نواز بودند و برای تیم‌های شرکت‌کننده چیزی کم نگذاشتند. ما هم قول دایم در ایران پذیرایشان باشیم. 

او در پاسخ به این سوال که ماجرای بازی تدارکاتی با تیم شارلوا بلژیک به کجا رسید؟ بیان کرد: آقای عزیز خادم  پیشنهاد ما را برای بازی با شارلوا به صورت شفاهی پذیرفت و اعلام کرد که مکاتبه می‌کند اما هنوز قطعیت پیدا نکرده است. از طرفی قرار شد مقداری در هزینه‌ها مراعات کنیم و وقتی می‌توانیم با ۳۰ میلیون تومان پذیرایشان باشیم، چرا این تیم به ایران نیاید؟ خانم موسوی هم پذیرفت که با آقای عزیزی خادم صحبت کند تا برای شارلوا دعوتنامه بفرستند. هنوز اتفاقی نیفتاده است، مگر اینکه موضوع در حد پیشنهاد با فدراسیون بلژیک مطرح شده باشد که فعلا جواب قطعی نداده‌اند.

تیم ملی دوباره تعطیل نمی‌شود

علیپور به درخواست فدراسیون برای حضور تیم ملی بزرگسالان در مسابقات کافا در رده سنی ۲۳ سال اشاره و بیان کرد: به خانم موسوی پیشنهاد داده‌ایم تا برای حضور تیم ملی بزرگسالان در این مسابقات با کافا مکاتبه کند. اگر این اتفاق بیفتد، گام مثبتی در راه آماده‌سازی برای  قهرمانی آسیا است، چون کافا حکم بازی تدارکاتی پیدا می‌کند. از طرفی اگر بخواهیم نیمه راه بر تیم ۲۳ سال تمرکز کنیم، شاکله تیم اصلی در مدت یک ماه رها می‌شود. 

سرپرست تیم ملی در مورد برنامه‌های موقتی برای فوتبال زنان و نگرانی از تعطیلی دوباره تیم ملی بعد از قهرمانی آسیا گفت: بعید می‌دانم این تعطیلی اتفاق بیفتد، مگر اینکه قرار باشد در سیستم تغییرات دیگری رخ بدهد و نیروهای انسانی جابه‌جا شوند که شالکه کار از دست برود. هیچ چیزی غیرممکن نیست اما با پیگیری خانم موسوی و برنامه ریزی طولانی مدت برای تیم ملی بعید می دانم این اتفاق بیفتد. ما یک بار از این موضوع لطمه خورده‌ایم و از رنکینگ فیفا خارج شده‌ایم، بنابراین مسئولان هشیارتر از قبل  عمل می‌کنند. 

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *