اسفندیارپور: دولت آینده باید از ورزش مانع زدایی و پشتیبانی واقعی کند

اسفندیارپور: دولت آینده باید از ورزش مانع زدایی و پشتیبانی واقعی کند

مدیرعامل باشگاه گل گهر سیرجان معتقد است ورزش کشور در حال گذار و حرکت به سمت صنعتی شدن است و در این مسیر باید زمینه فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

محمد اسفندیارپور، مدیر عامل باشگاه گل‌گهر سیرجان در گفت‌وگو با سادس درباره‌ی مشکلات ورزش و نقش دولت در حل این مشکلات و توقعات جامعه ورزش از دولت آینده اظهارکرد: نگاه دولت به سمت خصوصی سازی باشگاه‌هاست. در سایر صنایع هم نگاه دولت به خصوصی‌سازی بود تا دولت چابک شود و بتواند نقش نظارتی و حاکمیتی را بازی کند. به نظرم باید شرایطی را آماده کنیم که بخش‌های خصوصی بتوانند فعالیت کنند. همه بخش های خصوصی و سازمان هایی که کار می کنند از دولت انتظار دارند که شرایط برای فعالیت آن ها فراهم شود و محدودیت نداشته باشند. شعار امسال هم شعار مناسبی است و باید از در همه بخش ها خصوصاً ورزش، مانع زدایی و پشتیبانی واقعی صورت بگیرد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی ادامه داد: اگر به ورزش حرفه‌ای اصولی نگاه کنیم باشگاه‌ها باید به دنبال استعدادیابی و شناسایی استعدادها باشند و از آن ها در عرصه حرفه‌ای استفاده کنند، با این کار عملاً به ورزش کشور کمک می‌کنند تا استعدادها به رشد برسند تا در عرصه بین‌المللی به عنوان نماینده‌های کشور افتخار بیافرینند.

مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان درباره نقش دولت در حل مشکلات ورزش کشور گفت: وزارت ورزش که نظارت مستقیم دارد و سیاست‌های بالاتر را اجرا و حاکمیت را اعمال می‌کند می‌تواند نقش مهمی داشته باشند. در گذشته دیدیم که استفاده از بازیکنان خارجی محدود شد، این مسائل روی اقتصاد، کیفیت و قرارداد های فوتبال ما تاثیر می‌گذارد وقتی حضور بازیکنان خارجی را منع یا آزاد می‌کنیم باید در اقتصاد، روابط بین المللی، تامین بودجه‌های ارزی و پرداخت های ارزی یک نگاه ویژه داشته باشیم. ان‌شاءالله وزارت ورزش و فدراسیون در اصلاحات جدیدی که انجام می دهند مراودات مالی را هم در نظر داشته باشند که باشگاه ها بتوانند در چارچوب قانون به این مسئله بپردازند و به مشکل برخورد نکنند.

وی افزود: نمی‌توانیم این نقش را نادیده بگیریم، دولت نقشی کلیدی و تاثیر گذار در ورزش دارد. امروزه اگر تیمی بخواهد در سطح حرفه‌ای کار کند باید باشگاه و شرکت باشد و در این صورت باید از قوانین تجارت پیروی کند، این قوانین همان نقش دولت است و فلسفه‌ای پشت آن است. وقتی می‌گوییم شرکت یعنی عملا به اقتصاد ربط پیدا می‌کند. 

اسفندیارپور با اشاره به موضوع فوتبال و دغدغه‌های پیرامون این رشته ورزشی گفت: فوتبال را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم، یکی مسائلی که در زمین مسابقه اتفاق می‌افتد که به مربی، بازیکنان و توانایی‌های فیزیکی و تاکتیکی آن ها مربوط می‌شود، بخشی از مسائل نیز خارج از زمین هستند که مدیران و متولیان امر باید فراهم کنند. عوامل مدیریتی باشگاه‌ها و افرادی که در وزارت ورزش، سازمان لیگ، فدراسیون و بخش های دیگر هستند باید شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم به فوتبال و سایر ورزش ها بپردازیم. شاید بتوانیم بگوییم امروزه نقش عوامل مدیریتی در موفقیت و عدم موفقیت یک تیم فوتبال یا به طور کلی ورزش تاثیر بیشتری دارد.

او ادامه داد: می‌توانیم این مساله را با صنعت تطبیق دهیم، همه جوامع و کشورهایی که صنعتی شده‌اند دوره گذاری داشته‌اند. ما یک اختلاف زمانی با کشورهای که توسعه یافته داریم و فکر می‌کنم ورزش ما هم همین فاصله را تا سطح حرفه‌ای کشورهای توسعه یافته دارد. امروزه فوتبال و ورزش در دنیا یک صنعت است و قاعدتا ارتباط آن با اقتصاد با چیزی که ما درگیر آن هستیم متفاوت است. گفته می‌شود که مدیران ما مدیران هزینه هستند که از نظر من مشکلی ندارد به هر حال یکی از وظایف هر مدیری مدیریت هزینه‌هاست. رسانه هم از نظر برانگیختن، آگاهی دادن به اقشار مختلف مردم و عوامل مرتبط با ورزش نقش زیادی در اقتصادی شدن ورزش دارد. به طور کلی ما در دوره گذار هستیم و اقتصاد در حال وارد شدن به ورزش است اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم که در گذشته ورزش بیشتر نقش سلامتی و تفریح داشته اما امروز نقش اقتصادی زیادی دارد. بخش مدیریتی اگر درگیر مسائل مالی و تامین بودجه باشد قاعدتاً نمی‌تواند نتیجه خوبی بگیرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *