چگونه فرهنگ جمع‌گرایی بر استفاده از ماسک تاثیر دارد؟

سادس/خراسان رضوی در سراسر جهان و در ایالات متحده، درصد افرادی که طی بیماری همه­‌گیر کووید -۱۹ از ماسک استفاده می‌کنند، بسیار متفاوت است. در ایالات‌متحده و در سطح جهانی، فرهنگ‌هایی با سطح بالایی از جمع‌گرایی، تمایل به پوشیدن ماسک طی شیوع بیماری همه‌گیر را بیش از دیگر کشورهای فردگرا تجربه کردند.

به گزارش نیوز، نتایج مطالعه جدید که توسط یکی از اعضای هیئت‌علمی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) امریکا انجام شده است، نشان می­‌دهد که احساس عمومی جمع‌­گرایی به‌وضوح، استفاده از ماسک را در جمعیت‌های مختلف پیش­‌بینی می­‌کند و یک دیدگاه فرهنگی و روان‌شناختی به این موضوع اضافه کرده است.

این مطالعه از یک سری مجموعه داده­‌ها در مورد پوشیدن ماسک و نگرش­‌های عمومی، همراه با شاخص­‌های تجربی معتبر از جمع‌­گرایی برای ارزیابی تاثیر تفاوت­‌های فرهنگی بر این عنصر واکنش به همه­‌گیری، استفاده کرده است.

جکسون جی لو، استادیار گروه مدیریت اسلون در موسسه فناوری ماساچوست و محقق این تحقیق اظهار کرد: «داده‌های ما در ایالات‌متحده و در سراسر جهان نشان می‌­دهد که جمع‌­گرایی پیش‌بینی‌کننده‌ای مهم و مقتدر در مورداستفاده مردم از ماسک یا عدم استفاده از آن در یک منطقه است.»

جمع­‌گرایی به‌طورکلی به تمایل به اولویت‌­بندی نیازهای یک گروه نسبت به نگرانی­‌های فرد اشاره دارد و دانشمندان علوم اجتماعی اغلب برای ارزیابی حضور آن در میان جمعیت­‌های مختلف تلاش کرده‌­اند. محققان دریافتند که فرهنگ جمع‌­گرایی محرک اصلی استفاده از ماسک حتی پس از درنظرگرفتن بسیاری از عوامل دیگر، از جمله جهت­‌گیری سیاسی، سیاست­‌های دولت، شدت شیوع کووید -۱۹ و موارد دیگر است.

لو می‌­گوید: «در فرهنگ‌های جمع‌­گرایانه، مردم استفاده از ماسک را نه‌تنها یک مسئولیت یا وظیفه، بلکه نمادی از همبستگی می­‌دانند به این معنی که ما کنار هم ایستاده‌­ایم و با هم با این همه‌گیری مبارزه می‌­کنیم.»

برای انجام این مطالعه، محققان چهار مجموعه داده را تجزیه و تحلیل کردند. اولین مورد که در جولای سال  ۲۰۲۰ جمع‌­آوری شد، یک نظرسنجی تک سوالی در مورداستفاده از ماسک در ایالات‌متحده بود که توسط نیویورک‌تایمز و شرکت تحقیقاتی دیناتا (Dynata) ارائه شد و شامل ۲۴۸ هزار و ۹۴۱ آمریکایی در سراسر ۳۱۴۱ شهرستان ایالات‌متحده بود. مجموعه داده دوم، نظرسنجی از ۱۶ هزار و ۷۳۷ آمریکایی در ۵۰ ایالت، از آوریل تا سپتامبر سال ۲۰۲۰ در مورداستفاده از ماسک بود که توسط یک شرکت بین‌­المللی تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل داده­‌های بین­‌المللی مبتنی بر اینترنت در انگلیس (YouGov) و موسسه نوآوری جهانی بهداشت انجام شد.

محققان با تجزیه و تحلیل هر دو مجموعه داده، بررسی کردند چقدر استفاده از ماسک با اقدامات جمع­‌گرایی در ۵۰ ایالت آمریکا ارتباط دارد. جمع­‌گرایی ایالتی در آمریکا را می‌­توان بر اساس پاسخ‌های نظرسنجی توسط نمونه­‌های نماینده جامعه، درجه­‌بندی کرد.

لو بیان کرد: «جمع‌­گرایی در مقابل فردگرایی یکی از برجسته‌ترین ابعاد فرهنگی در روان‌شناسی است.»

در تجزیه و تحلیل نتایج، محققان مجموعه بزرگی از دیگر عوامل موثر بر پوشیدن ماسک، از جمله شدت شیوع کووید -۱۹ در ایالات، سیاست‌­های دولت، وابستگی­‌های سیاسی در سطح عمومی، سطح تحصیلات، تراکم جمعیت، سرانه درآمد، سن و جنسیت را کنترل کردند.

آنان دریافتند که میزان جمع­‌گرایی ایالتی در ایالات‌متحده، تحت هر شرایطی، پیش‌­بینی­‌کننده قوی و ثابتی در استفاده از ماسک است. به عنوان مثال، هاوایی دارای بالاترین درجه جمع­‌گرایی در ایالات‌متحده و دومین سطح بالاترین میزان استفاده از ماسک (کمی پس از رود آیلند) است. در انتهای دیگر طیف، تعداد معدودی از ایالت­‌های گریت پلینز و مونتین وست، از جمله وایومینگ، داکوتای جنوبی، مونتانا و کانزاس، دارای نمرات جمع­‌گرایی پایین و سطح پایین استفاده از ماسک هستند.

لو ادامه داد: «الگوهای موجود در دو مجموعه داده ایالات‌متحده به طور شگفت‌­انگیزی مشابه است و باعث می­‌شود ما از ارتباط بین جمع‌­گرایی و استفاده از ماسک احساس اطمینان کنیم.»

محققان همچنین از دو مجموعه داده جهانی برای به‌کارگیری یک روش مشابه در مجموعه‌­ای از کشورها استفاده کردند. اولین مجموعه داده بر اساس همان نظرسنجی سال ۲۰۲۰ توسط شرکت YouGov و موسسه نوآوری بهداشت جهانی انجام شد، این بار داده­‌هایی در مورداستفاده از ماسک از ۳۶۷ هزار و ۱۰۹ نفر از ۲۹ کشور و منطقه جمع­‌آوری شد.

دومین مجموعه داده جهانی، مجموعه‌ای است که محققان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری فیس‌بوک ایجاد کردند و یک نظرسنجی موزون راجع به استفاده از ماسک را به وجود آوردند که پاسخ ۲۷۷ هزار و ۲۱۹ شرکت‌کننده در ۶۷ کشور و منطقه را به‌­دست آورد.

در کشورهای جهان، مانند ایالات‌متحده، نتایج یکسان بود؛ نمرات جمع­‌گرایی دوباره پیش­‌بینی کردند که کدام کشورها تمایل به استفاده از ماسک در سطح بالایی دارند.

این تحقیق همچنین عوامل دیگری که بر استفاده از ماسک تاثیر دارند را نشان داد. به عنوان مثال، در ایالات‌متحده، وابستگی حزبی همچنین پیش‌بینی‌کننده‌ای قوی برای استفاده از ماسک بود و دموکرات‌­ها بیشتر از جمهوری­‌خواهان ماسک استفاده می‌کنند.

لو پیشنهاد می‌­دهد، انواع مختلفی از تحقیقات آینده وجود دارد که می­‌تواند ناشی از مطالعه فعلی باشد. یکی اینکه، نقش جمع­‌گرایی را می‌­توان در بحران­‌های دیگر، مانند آتش‌سوزی یا طوفان، موردمطالعه قرارداد. فراتر از این، محققان پیشنهاد می­‌کنند، بررسی این نکته مهم است که آیا همه‌­گیری خود بر احساس جمع‌­گرایی یا فردگرایی که پیش‌ازاین در کشورها و ایالات‌متحده ارزیابی شده  تاثیر گذاشته است یا خیر. هر دوی این موارد می­‌تواند دانش مفیدی برای مقامات دولتی و سیاست­‌گذاران، چه برای مهار همه‌گیری کنونی و چه برای نجات جان­‌ها در آینده باشد.

لو می‌­گوید: «درک تفاوت­‌های فرهنگی نه‌تنها بینشی در مورد همه­‌گیری ایجاد می­‌کند، بلکه به جهان کمک می­‌کند تا خود را برای بحران­‌های آینده آماده کند.»

نتایج این تحقیق در مقاله‌­ای با عنوان “جمع­‌گرایی استفاده از ماسک را طی کووید -۱۹ پیش­‌بینی می­‌کند» در نشریه  the National Academy of Sciences منتشر شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *