توقف روند افزایشی کرونا در کشور/ هشدار درباره تبعات تجمعات اعتراضی دانش‌آموزان

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به توقف روند افزایشی کرونا در کشور در عین حال نسبت به شکل‌گیری تجمعات هشدار داد و گفت: تا زمانی که واکسن برای اکثر مردم تزریق نشود، هر تجمعی می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری شود.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به روند کاهش کرونا در ۱۵ استان کشور اظهارکرد: البته هنوز هم موارد بیماری زیاد است و در برخی نقاط مراجعه کننده جدید کرونایی رو به افزایش است. در چنین شرایطی تخت‌های ما عمدتا اشغال هستند و ICU ها مملو از بیماران بدحال است ولی توقف روند رو به تزاید خوب است. با این حال نباید سبب شود که دوباره دچار سهل‌انگاری شویم. 

وی علت توقف روند افزایشی بیماری را اینگونه توضیح داد: یکی از ویژگی‌های ویروس این است که بین ۴ تا ۶ هفته در پیک قرار می‌گیرد سپس کم کم روند کاهش را طی می‌کند. از طرفی عده زیادی هم به بیماری مبتلا شدند و تا مدتی مبتلا نخواهند شد همچنین محدودیت‌های مشاغل، ممنوعیت تردد شبانه و… در کاهشی شدن آمار بی‌تاثیر نیست. 

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکیدکرد: تاکنون شاید یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند پس توقف روند افزایشی بیماری فعلا چندان به واکسیناسیون مرتبط نیست. برای اینکه آثار واکسیناسیون مشهود شود ۷۰ درصد جمعیت یا باید واکسن زده باشند و یا پیشتر به بیماری مبتلا شده و ایمن شده باشند.

وی درباره احتمال تغییر سوش بیماری از ویروس انگلیسی به سایر جهش‌ها اظهار کرد: همه چیز به رفتار مردم بستگی دارد. اگر شال و کلاه کنند و به سفر بروند قطعا ابتلا به گونه‌های جهش یافته هم افزایش خواهد یافت.

مردانی درباره وضعیت دارو و تجهیزات بیمارستانی در شرایط فعلی بیماری گفت: به شکلی مختصر در مورد داروی رمدسیویر کمبودهایی داشتیم اما سایر داروها و تجهیزات در دسترس است. فکر می‌کنم کمبودهای مقطعی برخی داروها هم به دلیل مصرف بسیار بالایی باشد که در نتیجه‌ افزایش تعداد بیماران در این پیک رخ داده است.

وی با اشاره به تجمعات اعتراضی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم برای عدم برگزاری حضوری امتحانات نهایی اظهارکرد: از برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بی‌اطلاع هستم اما دانش آموزان باید دقت کنند این تجمعات شلوغ اعتراضی باعث گردش ویروس می‌شود این در حالیست که حداقل تجمعات در هنگام برگزاری امتحانات با فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌ها است اما در چنین تجمعات اعتراضی احتمالا موضوع فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت نمی‌شود و خود به بستری برای گسترش بیماری بدل می‌شود. 

مردانی درباره شرایط بیماری در روزهای پیش‌رو باتوجه به تجمعات عید فطر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و… گفت: تا زمانی که واکسن برای اکثر مردم تزریق نشود، هر گونه تجمعی می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری باشد. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *