همگی در خطر هستیم!

همگی در خطر هستیم!

وضعیت پیچیده به وجود آمده ناشی از کم تحرکی، شیوع کرونا، هجوم بیماری های غیر واگیر، چاقی کودکان، موج سالمندی، آلودگی هوا و فعالیت بدنی کمتر در بین زنان، سلامت عمومی ایرانیان را با خطری جدی همراه کرده است که در صورت عدم مقابله با آن، پیامدهای تلخی برای کشور به دنبال خواهد داشت!

به گزارش سادس، وضعیت ورزش همگانی طی سال‌های اخیر بارها با انتقاد کارشناسان و متخصصان دانشگاهی و ورزش همگانی همراه و به دفعات از بی‌توجهی مسئولان فدراسیون نسبت به برنامه‌ریزی درست و علمی برای افزایش میل و انگیزه مردم جهت حضور در فعالیت‌های ورزشی صحبت شده بود و شاهد درجا زدن در مقوله بهبود سلامت عمومی مردم از مسیر ورزش همگانی بودیم و چالش همیشگی ورزش همگانی، یعنی توجه بیش از حد به ورزش قهرمانی و در سایه ماندن اهمیت سلامت عمومی مردم با انجام فعالیت های ورزشی و کاهش کم تحرکی طی سال های اخیر موجب شده تا شاهد روز افزون شدن انواع ناهنجاری‌های اجتماعی، جسمی و روحی و روانی باشیم.

پایان بلاتکلیفی ۱۵ ماهه در فدراسیون همگانی و آغاز یک ماموریت سخت

از ۱۹ اسفندماه سال ۹۷ بود که فدراسیون ورزش‌های همگانی بدون رییس کار خود را دنبال کرد و در نهایت تیرماه سال ۹۹ بود که پرونده مجمع انتخاباتی این فدراسیون مذکور شد تا در نهایت افشین ملایی به عنوان رییس جدید کار خود را به صورت رسمی آغاز کند.

مسئولان این فدراسیون اما به خوبی می دانستند که کار و ماموریت بسیار سختی در راستای کاهش کم تحرکی اقشار مختلف پیش رو دارند و از همان ابتدای کار سعی کردند با رویکرد جدید تا جایی که می توانند مردم را نسبت به در خطر بودن سلامت عمومی ناشی از کم تحرکی، شیوع بیماری های غیرواگیر، شیوع ویروس کرونا، در راه بودن موج سالمندی، چاقی کودکان، فعالیت بدنی کمتر در زنان و…آگاه کنند؛ با این وجود بحران کرونا کار را برای فدراسیون ورزش های همگانی بیش از پیش سخت کرده و خروج از وضعیت فعلی نیازمند عزم ملی است.

کرونا هم تیمی جدید آلودگی هوا

هر ساله با نزدیک شدن به نیمه دوم سال شاهد افزایش کم تحرکی به دلایل متعددی از جمله کاهش دمای هوا و افزایش آلاینده ها در کلان شهرها هستیم، مسئله ای که بحران کم تحرکی اقشار مختلف در جامعه ایرانی را حاد تر می کند. با این وجود اما سال ۹۹، فاجعه شیوع ویروس کرونا در دنیا و به ویژه ایران همه را آچمز و میزان کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی ایرانیان را چند برابر کرد، مقوله ای که همچنان با آن دست به گریبان هستیم و باید با برنامه ریزی صحیح و مدون از سوی نهادهای متولی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش، دستگاه ها و مجموعه های مختلف در راستای مقابله با آن گام برداشت.

طراحی سه پروژه ملی در ورزش همگانی

ابتدای بهمن ماه سال جاری بود که سه پروژه ملی شامل لیگ تندرستی ایران، طرح نشاط (مسابقات الکترونیک فعال) و طرح بازی‌ و نشاط کودکانه در دستور کار فدارسیون ورزش های همگانی قرار گرفت.

مسابقات الکترونیک فعال

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به جمعیت ۳۲ میلیون نفری مخاطب در حوزه ورزش های الکترونیک، اظهار کرد که نزدیک به هشت میلیون نفر از این جمعیت، کودکان ۲ تا هشت سال بوده و اگر به سمت فعالیت بدنی در مسیر بازی های الکترونیک حرکت نشود، میزان کم تحرکی افزایش خواهد یافت.

بنابراین در راستای اجرای برنامه‌های رفع کم تحرکی بین مردم از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی در قالب «طرح ملی نشاط» تصمیم بر این شد تا مسابقات ورزش‌های الکترونیک در دو مرحله برگزار شود که مرحله نخست از هفتم اسفندماه سال ۹۹ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ و مرحله دوم آن نیز از ۲۱ فروردین تا ۱۲ اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود.

تندرستی دارای لیگ شد

«لیگ تندرستی» ایران برای نخستین بار و با مشارکت ۳۲ هیات استانی، نزدیک به ۵۰۰ شهرستان و بیش از ۱۵۰۰ کمیته استانی از سوی فدراسیون ورزش های همگانی و در طرح زمستان فعال با هدف رفع کم‌تحرکی در دوران کرونا و مشارکت بیش از ۷۰ هزار نفر برگزار شد، طرحی که قرار است دومین دوره لیگ تندرستی در اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

در طرح برگزاری لیگ تندرستی ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی مطابق با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی در هفته مدنظر قرار گرفت که شامل شش برنامه تمرینی ۲۵ دقیقه‌ای در طول شش روز هفته بود و استان ‌های خراسان شمالی، سمنان و آذربایجان غربی به عناوین اول تا سوم دست یافتند.

هشدارهای ترسناک

آمارها در حوزه «کم تحرکی» ایرانیان از یک هشدار جدی خبر می دهد، هشداری که عدم توجه به آن جز مرگ و میر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و سهل انگاری در این خصوص باعث شده طی سال های اخیر شاهد وخیم شدن وضعیت سلامت مردم باشیم و ادامه این روند در سال های آینده فاجعه ای جبران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت.

میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به ۵۶ درصد رسیده است و در این بین کم تحرکی، عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها در ایران است و به طور حتم این وضعیت متناسب با شیوع ویروس کرونا تشدید می شود. این درحالی است که کم تحرکی در بین زنان ۶۴ درصد و سهم کم تحرکی در بین مردان ۴۶ درصد است.

بیماری های غیرواگیر

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال گذشته میزان فشار خون را مورد پایش قرار داد، آمار بدست آمده در در این زمینه نشان می دهد که ۳۷ درصد از ایرانیان دچار فشار خون بالا هستند که این رقم بسیار خطرناکی است.

در عین حال  ۴۶ درصد از مردم دچار کلسترول بالا هستند که این موضوع نیز شیوه‌ تغذیه در کشور را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد مردم ایران در کنار فعالیت ورزشی ناکافی، الگوی تغذیه‌ای نامناسبی دارند و این موضوع مزید بر علت است تا شاهد افزایش سرعت اضافه وزن و چاقی در کشور باشیم.

موضوع دیابت نیز با مقوله کم تحرکی و نوع تغذیه در ارتباط بوده و آمار نشان می‌دهد که ۱۰ درصد مردم دچار دیابت و ۲۵ درصد در مرحله‌ پیش دیابت قرار دارند و اگر دسته دوم سبک زندگی خود را تغییر ندهند آن ها به ۱۰ درصد قبلی اضافه می‌شوند، در این زمینه کافی است درصد دیابتی‌های کشور را کنار جمعیت ۸۳ میلیون نفری مردم ایران قرار دهیم و ببینیم حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به دیابت در ایران وجود دارد.

کودکان و دانش آموزان چاق!

۲۰ درصد کودکان ایرانی نیز دچار چاقی هستند، وقتی کودک در سنین پایین به چاقی دچار می‌شود این اتفاق در طول زمان با او خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد دوران جوانی و نوجوانی را با همین سبک زندگی ادامه می‌دهد و زمانی که به میانسالی می‌رسد، کارایی و بهره‌وری پایین‌تری نسبت به کودکانی دارد که از وزن کمتری برخوردار هستند. این در حالی است که بنابر اعلام فدراسیون دانش آموزی، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزشگاه ها و ورزشگاه ها حدود ٣٠ درصد دانش آموزان دچار کم تحرکی شده اند.

افسردگی

همچنین ۲۳ درصد مردم ایران دچار افسردگی هستند و زمانی که فعالیت‌های ورزشی کاهش یابد چه در حیطه جسمانی و در حوزه روحی و روانی اثرات منفی خود را به جای خواهد گذاشت.

در عین حال موج سالمندی برای کشور در راه است! در جلسه شورای عالی سالمندان عنوان شد که سرعت پیر شدن جمعیت ایران از تمامی کشورهای دنیا بیشتر و سالمندی در ایران به سمت زنانه شدن در حال حرکت است و در سال های آینده عمده سالمندان ایرانی را زنان شکل می دهند و باید بدانیم اتفاقی که در حوزه سالمندی در ایران طی ۲۵ سال رخ داده در کشورهای پیشرفته صنعتی حدود ۱۰۰ سال طول می‌کشد.

موج سالمندی در راه است!

همچنین در این جلسه بیان شد که سرعت میانسالی و کهنسالی در کشور سه برابر نرخ رشد جمعیت است و وضعیت کشور ما طی سال های اخیر به گونه ای بوده که سبک زندگی مردم به سمت کم تحرکی پیش رفته است، بنابراین در ۱۰ سال آینده با مقوله سالمندی مواجه هستیم؛ آن هم نه سالمند توانمند، بلکه سالمندی که با انواع بیماری‌های ناشی از کم تحرکی مواجه است و کشور را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

در سال ۱۴۰۰ کشور وارد دوران میانسالی می‌شود و میزان جمعیت جوان کشور از سال ۱۳۹۱ که ۳۰ درصد میزان کل جمعیت بود، در سال جاری به ۲۱ درصد کاهش می‌یابد و به تدریج سن جمعیت کشور بالا می‌رود، این اتفاق در کنار سبک زندگی کم تحرک ترکیب خطرناکی را به بار خواهد آورد و ممکن است کشور را با بحران‌های سلامت در دهه‌های آینده مواجه کند.

چه میزان از مردم ورزش می کنند؟

طبق اطلاعات مرکز ملی آمار ایران در سال ۹۶، معادل ۵۱.۱ درصد از مردم ایران فعالیت ورزشی دارند و در مقابل آن ۴۹.۹ درصد مردم کشور اساسا ورزش نمی‌کنند، ممکن است سوال پیش آید این نرخ رشد بیماری و نرخ رشد کم تحرکی چگونه با این ۵۱ درصد همخوانی دارد؟ تحلیل صورت گرفته از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی نشان می‌دهد تنها ۲۳ درصد از ۵۱ درصد از مردمی که ورزش می‌کنند به میزان لازم و کافی ورزش می‌کنند و اگر در مجموع نگاه کنیم تقریبا از جمعیت کل نیز احتمالا همان ۲۳ درصد هستند که به میزان مناسب از نظر روز و ساعات تعریف شده فعالیت ورزشی دارند که این نوع ورزش ها باعث کاهش عوارض کم تحرکی خواهد شد و سلامت را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

در عین حال باید اعلام کرد حدود ۷۰ درصد مردم ایران یا ورزش نکرده یا به میزان کافی ورزش نمی‌کنند تا اینگونه بتوان تاثیرات مثبت خود را در سلامت فردی و اجتماعی کشور نشان داد. ورزش مناسب برای هر رده سنی متفاوت است، به طور مثال از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که میزان مناسب ورزش برای افراد بزرگسال ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط است اما در کودکان روزی یک ساعت بازی توصیه می‌شود، بنابراین متناسب با شرایط سنی در صورتی که شرایط سلامت روح و جسم مدنظر قرار گیرد میزان مناسب ورزش تعریف شده است.

درخواست مهم فدراسیون همگانی از مجلس

فدراسیون ورزش های همگانی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا تامین سلامت مردم به عنوان یک اصل، به قانون تبدیل شود و تمامی دستگاه‌ها و نهادها موظف به همکاری در اجرای این قانون باشند؛ موضوعی که باید دید تا چه حد از سوی نمایندگان ملت مورد توجه قرار می گیرد.

تکلیف قانونی برای وزارت ورزش

در جلسه جلسه شورای ورزش همگانی اعلام شد که توسعه و تامین ورزش همگانی؛ هدف اول وزارت ورزش در قانون جدید ورزش کشور است، موضوعی که شاید بارها و بارها به اهمیت آن اشاره شده اما عموما در قالب شعار و ادعا باقی مانده است و در عمل نه صرفا در بخش بودجه ای بلکه در سطح توجهات نیز نسبت به آن اجحاف شده است.

وضعیت قرمز رنگ برای سلامت ایرانیان

باید بدانیم که بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار است که عمدتا نتیجه کم تحرکی است و با درصدی اغماض می‌توانیم اعلام کنیم که حدود ۸۰ درصد مرگ و میر کشور به دلیل کمبود فعالیت‌های فیزیکی در جامعه رخ می‌دهد که آماری بالاتر از تلفات مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد بود.   این موارد و میزان رشد بیماری‌ها نسبت به میزان رشد جمعیت نشان می‌دهد که جمعیت ایران به سمت میانسالی و سالمندی حرکت می کند و اگر این نرخ رشد بیماری با سرعت بالای افزایش سن کنار یکدیگر قرار گیرند شاهد ترکیب عجیبی خواهیم بود و در صورت عدم اصلاح آن طی ۱۰ سال آینده با جمعیت میانسال بیماری روبرو می شویم که مشکلات پیچیده‌ای را برای کشور به ارمغان خواهد داشت.

متاسفانه وضعیت عمومی سلامت مردم ایران مطلوب نیست و در کشور ما میانگین کم تحرکی مردم ایران طی ۱۳ سال گذشته معادل ۳۳ درصد بوده است و همچنین طی سال گذشته بر اساس آمار میزان کم تحرکی در مردم ایران معادل ۵۶ درصد بود و حتی کم تحرکی در برخی استان‌ها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. به طور حتم اگر سیاست‌ها را تغییر ندهیم به شدت باید احساس خطر کرد و در ۲۰ سال آینده با رنج و درد و چالش‌های اساسی در حوزه سلامت ایرانیان روبرو می شویم چراکه آمار حوزه سلامت نشان می دهد در دو دهه آینده با سیل کم تحرکی در کشور مواجه خواهیم بود و تمامی ظرفیت های کشور از این طریق با چالش مواجه می شود.

بودجه طنزآمیز فدراسیون ورزش های همگانی

فدراسیون ورزش های همگانی در حالی با جامعه مخاطبی ۸۰ میلیون نفری مواجه است و از این تعداد حدود ۶۷ درصد کم تحرک هستند که بودجه تخصیص یافته سال ۹۷ آن کمتر از ۳ میلیارد تومان بود؛ عجیب تر اینکه میزان بودجه این فدراسیون فدراسیون در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافت!

بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۷ معادل سه میلیارد تومان بود که از این میزان ۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد و بودجه تخصیص یافته از سوی کمیته ملی المپیک به این فدراسیون در سال مربوطه ۲۰۹ میلیون تومان بود که در مجموع حاکی از بودجه تخصیصی ۲ میلیارد و ۸۹۹ است. این درحالی است که بودجه در نظر گرفته شده از سوی وزارت ورزش جوانان برای فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۸ معادل چهار میلیارد و ۵۴۲ میلیون تومان بود که از این میزان ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان طی سال گذشته از سوی وزارتخانه به فدراسیون تخصیص پیدا کرد. همچنین بودجه تخصیص یافته از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۸ معادل ۲۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که در مجموع حاکی از بودجه ۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون و ۹۰۰ هزار است.

این بودجه عجیب و غریب در حالی برای فدراسیون ورزش های همگانی اعمال می شود که این فدراسیون با مخاطب ۸۰ میلیونی روبرو و در قبال سلامت جسمانی و کم تحرکی همه مردم ایران مسئول است، اما اعتبارات پیش بینی شده برای این فدراسیون به هیچ عنوان کافی نیست و باید منتظر ماند و در سال ۹۹ چه بودجه ای به این فدراسیون تخصیص یافته و بودجه اختصاص یافته در سال ۱۴۰۰ چه میزان خواهد بود؟

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *