ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ در مجلس

ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی از جمله مهمترین اخبار جلسه علنی نوبت عصر و شب امروز (سه شنبه) پنجم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، ‌ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر و شب امروز (سه شنبه)  مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

نمایندگان از روز یکشنبه هفته جاری بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را آغاز کرده و دیروز نیز در دو شیفت عصر و شب بودجه را بررسی کردند.

در جلسه نوبت عصر امروز(سه شنبه)‌ بیانیه ۲۱۴ نفر از نمایندگان در ارتباط با بیانات رهبری در خصوص یکپارچگی و وحدت توسط حسینعلی حاجی دلیگانی قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه تاکید شد: به توصیه های داهیانه ایشان مبنی بر یکپارچگی و حفظ صدای واحد لبیک می گوییم و از هرگونه ابتکار مشترک مجلس و دولت در راستای اجرای قانون عزت بخش اقدام راهبردی در لغو تحریم ها استقبال می کنیم.

علی نیکزاد،‌ نایب رئیس مجلس هم ضمن تشکر از بیانات اخیر رهبری مبنی بر ضرورت حل اختلافات مجلس و دولت گفت: یکصدایی مد نظر ایشان با عمل به مرّ قانون و محترم شدن آن محقق می‌شود.

همچنین فریدون عباسی دوانی،‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه  نشست هماهنگی دولت و مجلس برای اجرای قانون لغو تحریم‌ها برگزار می‌شود، به ضرورت تعامل دولت و مجلس در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت که این قانون کوتاهی دولت در انجام اقداماتی که برای احقاق حقوق ملت ایران باید انجام می داد را جبران کرد.

در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی،‌ نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت کنند.

همچنین نمایندگان با تبصره ای از این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، راهبردی و دفاعی منتشر کند.

در مصوبه‌ای  دیگر هم مقرر شد  مادامی که لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم الاجرا نشده باشد، سهم هر یک از دستگاه‌های ذی‌نفع از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ مطابق با قانون سال ۱۳۹۹ باشد.

در ادامه بررسی های مربوط به لایحه بودجه، ‌نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای زائران اربعین ۱۴۰۰ که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند را از پرداخت عوارض خروج معاف کردند.

قوه قضاییه هم مکلف به تکمیل سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل در سال ۱۴۰۰ ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون شد.

همچنین نمایندگان ساز و کار تخصیص مازاد درآمدهای قوه قضاییه از ارائه خدمات قضایی را تعیین کردند.

بر اساس این بند، مازاد درآمدهای قوه قضائیه ناشی از ارائه خدمات قضائی موضوع ماده(۳ )قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۲۸/ ۱۲/ ۱۳۷۶ با الحاقات و اصلاحات بعدی آن مذکور در ردیف ۱۴۰۱۰۱ قانون بودجه سال۱۴۰۰ کل کشور تا سقف پنج هزار میلیارد( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۵ )ریال مازاد بر پنجاه هزار میلیارد( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰ ) ریال در مقاطع سه ماهه، به نسبت وصولی و به میزان صددرصد(%۱۰۰ ) اختصاص می یابد.

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه پیشنهاد حذف بند مربوط به  مبلغ دریافتی دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی را مطرح کرد؛ پیشنهادی که با مخالفت نمایندگان همراه شد اما مباحث زیادی را در مورد قیمت اینترنت در سال آینده مطرح کرد.

در نهایت نمایندگان مجلس در مصوبه ای تاکید کردند که کاروران ارائه دهنده خدمات مخابراتی حق اجازه افزایش تعرفه اینترنتی را در سال آینده ندارند.

در همین رابطه سید محسن دهنوی،‌ عضو هیات رییسه مجلس گفت: دولت، وزارت ارتباطات و اپراتورها تحت هیچ عنوان اجازه افزایش تعرفه اینترنت را ندارند و اگر در سال آینده اینترنت را گران کنند، قطعاً تخلف کرده اند.

در ادامه جلسه،‌ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف ‌شود.

روح الله متفکر آزاد هم با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه با اشاره به صحبت های نماینده دولت در مجلس تاکید کرد که نماینده دولت در مجلس نظرات کارشناسی دهد.

در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰،‌  نمایندگان مالیات بر خرده فروشی سیگار در سال آینده را تعیین کرده و آن را افزایش دادند.

در مصوبه ای دیگر هم دولت مکلف شد نسبت به فروش اموال منقول و غیرمنقول در اختیار سازمان امور زندان‌ها، جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اقدام کند.

نمایندگان مجلس با مصوبه دیگر موافقت کردند که طبق این مصوبه، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

همچنین سلبریتی‌ها با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال مشمول مالیات شدند.

نمایندگان در ادامه بررسی های خود ماده ای را به تصویب رساندند که براساس آن به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد ریال و واحدهای تولیدی در سال ۱۳۹۹ علاوه بر معافیت های قانونی و بخشودگی و مشوق های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۳۹۹ از پنج واحد درصد بخشودگی برخوردار می‌شوند.

در ادامه جلسه علنی امروز، با تصویب مجلس ساز و کار اخذ مالیات از خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان ارزش دارند را در سال ۱۴۰۰ تعیین شد.

نمایندگان همچنین تصویب کرده اند در سال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری، صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

با موافقت مجلس، واردات خودرو آمبولانس توسط اورژانس کشور و هدایای سازمان های بین المللی غیر دولتی به سازمان اورژانس کشور هم از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد.

در ادامه بررسی های مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۰،‌ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نرخ مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت در سال ١۴٠٠ را تعیین کردند.

همچنین ساز وکار معافیت مالیاتی بر درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات در سال ۱۴۰۰ را تعیین شد.

با موافقت مجلس، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه های انشعاب آب، فاضالب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی معاف شدند.

نمایندگان مهلت اجرای آزمایشی قانون شورای حل اختلاف مصوب ۹۴.۹.۱۶ از تاریخ انقضای آن تا زمان لازم‌الاجرا شدن لایحه شوراهای حل اختلاف در سال ۱۴۰۰ تمدید کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

زارعی: دولت در مورد وضعیت تاسف بار بورس گزارش دهد

سرمدی: تمامی ارکان نظام در خصوص منافع ملی هم‌افزایی کنند

ابراز نگرانی نماینده یزد در مورد احتمال ورود کرونای انگلیسی به این استان

مولوی: وضعیت کرونایی خوزستان بحرانی است

گیلانی: مجلس اعتماد به آمریکا را نمی پذیرد

سلیمی: چه کسی مسئول گرانی‌هاست؟

شریعتی: از مجلس باید یک صدا بیرون برود

تذکر نماینده ساری در مورد قطعی مکرر برق در استان مازندران

لزوم توجه به بازنشستگان در بودجه از زبان یک عضو هیئت رئیسه مجلس

***

حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه من هشت سال در جریان تصویب بودجه در مجالس قبلی بوده‌ام گفت: شهادت می‌دهم که این مجلس چه در صحن و چه در کمیسیون تلفیق باانگیزه‌تر، پرشورتر و منظم‌تر بوده و نمایندگان تا آخرین لحظات می‌ایستند که جا دارد به این خاطر از همکاران تشکر کنم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم با به صدا در آوردن زنگ پایان سومین روز بررسی بودجه اعلام کرد: جلسه علنی بعدی بررسی بودجه فردا ششم اسفندماه ساعت ۷:۴۵ صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *