علیزاده: ایران از ۵ اسفند یک عضو عادی آژانس با دسترسی های پادمانی است

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ایران از ۵ اسفند نظارت های فراپادمان را نمی پذیرد گفت: ایران از ۵ اسفند دیگر یک عضو عادی آژانس بین المللی انرژی اتمی با دسترسی های پادمانی خواهد بود و حتما این اقدام به نفع ملت ایران است.

علی علیزاده در گفت وگو با سادس، اظهار کرد: پروتکل الحاقی بخشی از یک نقشه راه بزرگتر است که نمی توان به تنهایی به آن بپردازیم. از سال ۱۳۹۴ سیاست و اقتصاد ایران در بند قرارداد برجام است که خوب یا بد دو طرف تعهداتی را پذیرفته اند. واقعیت روشن آن است که نه تنها اصل برجام اجرا نشده که به عاملی برای تضعیف صنعت هسته ای و اقتصاد ایران تبدیل شد.

وی افزود: وقتی قرار است برجام هیچ سودی برای ایران نداشته باشد چرا باید ایران به آن پایبند باشد؟ با عنایت به همین مسئله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس تصویب شد که دولت و مجلس هم در آن اجماع کردند و امروز به سخن واحد ما در جهان در مقابله با طرف ها برجام تبدیل شده است.

وی افزود: طبق ماده ۶ اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اگر تا پنج اسفند کشورهای متعاهد به تعهدات خود برنگردند ایران پروتکل الحاقی را متوقف می کند. کارشناسان به خوبی می دانند و مردم عزیز هم بدانند که ایران در مواد ۶۴، ۵۲، ۱، ۱۳ و جاهای دیگر از متن برجام به صراحت گفته است که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت می پذیرد. البته فلسفه آن هم شفاف سازی مضاعف است که ایران را به یک کشور خاص با شدیدترین نظارت ها تبدیل کرده است. ایران از ۵ اسفند نظارت های فراپادمان را نمی پذیرد و دولت هم باید آن را به طور کامل عملیاتی کند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر آمریکا به برجام برگردد و تعهدات هم اجرا کند موضوع پروتکل الحاقی به حالت سابق بر نخواهد گشت و اصل بازگشت پذیری تعهدات ایران شامل پروتکل الحاقی نخواهد شد. هر تصمیم جدیدی در این زمینه نیازمند تصویب مجلس است کما اینکه در ماده ۸ و ۲۲ برجام هم به صراحت به آن اشاره شده است.

علیزاده ادامه داد: ظرف ۴، ۵ سال گذشته آمریکا سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد و دولت و ملت ایران مقاومت خوبی از خود نشان دادند. نشانه های رشد اقتصادی، عدم وابستگی اقتصاد به نفت، بی اعتبار شدن گفتمان غرب گرا در ایران باعث شد تا دیگر دولت و جامعه ایران چندان منتظر نتایج و شرط و شروط آمریکا و اروپا نباشد. چرا که اگر توافق بر انجام تعهدات هم شود معلوم نیست چند روز دوام بیاورد و تحت تاثیر محور عبری، عربی چه جهتی پیدا کند.

وی در پایان اظهار کرد: ایران امروز همان ایران سال ۹۴ نیست و آمریکا هم توان و نفوذ اعمال فشار حداکثری را ندارد که هر چه فشار و ظلم در توان داشته اعمال کرده است. ایران از ۵ اسفند یک عضو عادی آژانس با دسترسی های پادمانی خواهد بود و حتما این اقدام به نفع ملت است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *