گزارش سادس از جلسه علنی شورای تبریز

سادس/آذربایجان شرقی جلسه‌ی علنی امروز شورای اسلامی شهر تبریز با حضور اعضا و ارائه‌ی گزارش حسابرسی شهرداری تبریز و سازمان‌های وابسته به آن برگزار شد.

شهرام دبیری- رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای جلسه، با اشاره به ۲۱ فوریه سالروز جهانی زبان مادری، گفت: زبان مادری روح و میراث معنوی بشریت است.

وی افزود: افراد بسیار اندکی وجود دارند که از زبان مادر خود استفاده نکرده و از آن لذت نبرند.

وی با بیان این‌که انسان ها احساسات خود را با زبان مادری می‌توانند بهتر بیان کنند، اظهار کرد: سالروز زبان مادری موجب پیوند بیشتر فرهنگ های زبانی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر این‌که همه حق دارند به زبان مادر بخوانند و بنویسند این یک اصل قانونی است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها به این قانون  ‌تاکید داشتند.

باید همانند یک گنج از زبان مادری خود حراست کنیم
 

دبیری تصریح کرد: برای همه واجب است تا موجب گسترش و بالندگی زبان مادری خود شوند و همواره وجود زبان های مختلف موجب همکاری و پیوند در کشور می‌شود و باید همانند یک گنج از زبان مادری خود حراست کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص تراکم‌ مازاد، گفت: ضریب یک ونیم در محاسبه ها، محاسبه می‌شود که مصوبه شورا این بند را ندارد و فرمانداری نیز آن را تایید نکرده است.

وی اضافه کرد: از شهرداری انتظار داریم هرچه سریع‌تر این ضریب یک و نیم را حذف کند و مبالغ اخذ شده نیز عودت داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال فضای سبز، اظهار کرد: درخصوص نامگذاری سال جاری متاسفانه نتوانسته ایم به اهداف خود دست یابیم و از این روزاین امر باید با جدیت پیگیری شود تا  بتوانیم به قولی که داده شده عمل کنیم .

وی تاکید کرد: در جلسه آتی شورای شهر درخصوص اقدامات انجام ‌شده در خصوص فضای سبز گزارش ارائه شود.
 

کمیسیون عمران، گزارش علت حادثه قطار شهری تبریز را ارائه کند

وی همچنین با اشاره به حادثه قطار شهری، افزود: گزارش این حادثه به کمیسیون عمران ارجاع شده است، کمیسیون عمران گزارش خود را از بررسی علت این حادثه ارائه کند.

دبیری انتصاب رسول خطیبی به عنوان سرمربی تراکتور را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد تا این تیم با همراهی هوادارن در لیگ برتر و لیگ ‌قهرمانان آسیا افتخار آفرینی کند.

علت حادثه قطار شهری در کمیسیون عمران مورد بررسی است

در ادامه سونیا اندیش- رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص گزارش علت حادثه قطار شهری، گفت: تمامی اعضای کمیسیون و کارشناسان این کمیسیون  در این خصوص و جهت بررسی موضوع در محل حادثه حاضر شدند و این امر که چگونه از تکرار این حادثه جلوگیری شود، مورد بررسی است.

وی اضافه کرد: گروه های کارشناسی مشهد و تهران در تبریز حضوریافتند و نظر کارشناسی هفته گذشته ارائه شد، البته مغایرت‌هایی وجود دارد که باید هماهنگی‌های لازم جهت رفع مغایرت‌ها انجام‌ شود.
 

گزارش حسابرسی شهرداری تبریز

 گزارش حسابرسی شهرداری تبریز و سازمان های وابسته در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

محمد باقر بهشتی- رییس کمیته حسابرسی گفت: گزارش حسابرسی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ شهرداری مرکز و مناطق تبریز و حسابرسی سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ سازمان ها و شرکت های وابسته شهرداری تبریز بررسی و تصویب شده است و امروز گزارش حسابرسی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شهرداری مرکز و مناطق تبریز بررسی خواهد شد.

عبداله تقی‌پور- عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این رابطه، گفت: برای حسابرسی ها زمان  طولانی ارائه شده که تکالیفی نیز برای آن تعیین شده است اما در سال آینده معلوم نیست چه کسی آن را بررسی خواهد کرد چراکه شورای فعلی سرکار نخواهد بود.

وی با بیان این‌که کمیته‌ای تشکیل شود، گفت: این کمیته حسابرسی ها را بررسی کنند تا در نهایت در شوا تصویب شود.

گزارش حسابرسی شهرداری مرکز و مناطق شهرداری تبریز در سال ۹۳ و ۹۴ با اعمال اصلاحاتی تصویب شد.

در ادامه انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای مرکز پژوهش های شورا در دستور کار قرار گرفت.

محمدباقر بهشتی- عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص، گفت: طبق اساسنامه، مرکز پژوهش ها دارای ۹ نفر هیات امنا است که رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز، سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، شهردار تبریز، و سه نفر متخصص مدیریت شهری عضو آن هستند.

وی ادامه داد: سه نفر از اعضای شورای شهر و سه نفر متخصص مدیریت شهری با پیشنهاد رییس شورای شهر و تصویب در صحن شورا به مدت دو سال  عضو هیئت امنای مرکز خواهند بود.

با موافقت اعضای شورای شهر تبریز سعید نیکو خصلت، فرج محمد قلیزاده، فریدون بابائی اقدم به عنوان نمایندگان شورا و محمدتقی پیربابائی عضو فعلی هیات امنا در هیات امنای جدید مرکز ابقاء و حسین اصغرپور و شهریور روستائی به جای جواد رحمتی و رسول قربانی به عنوان اعضای حقیقی جدید هیات امنای مرکز انتخاب شدند.

مهلت عضویت اعضای شورا تا پایان دوره پنجم شورا و سایر نفرات به مدت دو سال خواهد بود.

بررسی نامه فرماندار و رئیس هیئت تطبیق در خصوص تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰

بررسی نامه فرماندار و رئیس  هیئت تطبیق در خصوص تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ و مصوبات جلسه ۲۲۵ شورای اسلامی کلانشهر تبریز مطرح شد.

شهرام دبیری-رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در جلسه هیئت تطبیق و اعضای شورا و شهرداری تعرفه عوارض محلی بررسی شد و در نهایت فرمانداری ۱۶ ایراد برای تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ معرفی کرد که با برگزاری یک جلسه دیگر برخی موضوعات حل شد اما برخی موضوعات نیاز به اصلاح دارد.

عبداله تقی‌پور- عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیزدر این رابطه، اظهار کرد: کسانی که برای تراکم در قالب قانونی مراجعه می‌کنند بیشتر از ۴۵ درصد نباشد اما کسانی که برای انتفاع شخصی مازاد بر تراکم دارد می‌تواند بسیار بیشتر باشد، اما در عمل مصوبه ما اجرا نمی‌شود.

فریدون بابایی اقدم – عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که قانون گریزی شدیدی در پروانه ها وجود دارد و شورا باید به عنوان ‌نماینده مردم وارد شود، گفت: نباید شاهد این حجم از ورودی پرونده های قانون گریزی در پروانه ها باشیم.

غلامحسین مسعودی ریحان – خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریزنیز گفت: نمی‌توانیم قبل از خلاف از شهروندان چک تضمین اخذ کنیم.

وی افزود: اگر چک تضمین اخذ می‌شود از کلیه مناطق اخذ شود نه فقط در بافت فرسوده.

سعید نیکوخصلت -دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیزدر این رابطه گفت: خانواده‌های اصیل تبریز که در بافت مرکزی شهر ساکن هستند باید در بافت مرکزی حضور داشته باشند و بمانند.

وی با بیان این‌که  در کل دنیا بافت مرکزی جزو با ارزش ترین بافت های شهر است که باید اعیان و ارزش آن حفظ شود، گفت: اما در تبریز محدوده بازار هویت خود را از دست می‌دهد و به سمت تجاری شدن حرکت می‌کند.

افراد سودجو واحد های مشکل دار را با قیمت پایین به شهروندان می‌فروشند

محرم محمدزاده- عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: تعدادی از افراد سودجو واحدهای مشکل دار را اجرا و با قیمت پایین به شهروندان می‌فروشند و سند به آن‌ها ارائه نمی‌کنند و شهروندان با مشکل روبرو می‌شوند.

وی افزود: در تبریز نمی‌توان کارتن را جابجا کرد چراکه افراد سودجو جلوی شما سبز شده و کارتن را به قیمت پایین برمی‌دارند اما در زمینه انتقال مصالح ساختمانی هیچ ایرادی وجود ندارد و در شهر حمل می‌شود باید تولید و توزیع مصالح با نظارت کافی انجام شود.

شهرام دبیری- رئیس شورای شهر تبریز گفت: شهرداری می‌تواند به جای چک سایر ضمانت نامه ها را اخذ کند.

سونیا اندیش- عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز اضافه کرد: لایحه‌ای درخصوص ساماندهی خودیاری در شورا تصویب شد که شهروندان را با مشکلات مواجه کرد.

وی گفت: وقتی شهروندان به نحوه محاسبه جریمه شکایت می‌کنند جریمه بیشتر می‌شود که باز در صورت شکایت رای بیشتر می‌شود این امر باعث ناراحتی شهروندان شده است.

اندیش اضافه کرد: در خصوص پارک حاشیه‌ای ارزش افزوده دوسال است که پرداخت نشده اگر از مردم دریافت شده که باید پرداخت می‌شد اگرنه پیمانکار باید ارزش افزوده را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: مصوبه کمیسیون برای هرساعت پارک در پارک حاشیه‌ای  ۱۸۰۰ تومان است که شورا به مصوبه تعرفه عوارض محلی تاکید می‌کند.

دبیری گفت: مصوبه شورای شهر در خصوص پارک حاشیه‌ای با لحاظ  قوانین اجرا شود.

براساس اعلام ایرادات ۱۶ بندی هئیت تطبیق برای تعرفه عوارض  سال ۱۴۰۰ اعضای شورای شهر تمامی ۱۶ بند را بررسی و ایرادات گرفته شده را اصلاح و به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

در پایان طرح نامگذاری یکی از خیابان های شهر تبریز به نام «مهندس» مورد تصویب اعضا شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت و جهت تصمیم گیری و انتخاب خیابان به کمیسیون فرهنگی و کمیته نامگذاری ارجاع شد.

تذکرات اعضای شورا در جلسه:گزارش کمیسیون عمران در خصوص حادثه قطار شهری شفاف نیست
 
‌غلامحسین مسعودی ریحان_ خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که گزارش ارائه شده کمیسیون عمران در خصوص حادثه قطار شهری که به دستور رئیس شورای شهر بررسی شده، شفاف نیست، گفت: نواقص و ایرادات گرفته شده به صورت کامل و شفاف بررسی نشده است، تقاضا داریم مجدداً به صورت قانونی و شفاف بررسی شود.

وی ادامه داد: کارشناسانی که برای بررسی دلیل سانحه مترو تبریز آمده‌اند، به دعوت شهرداری و سازمان قطار شهری بود که باید این اقدام از طرف نهاد های ناظر انجام ‌می‌شد که انجام نشده و باید در گزارش ارائه شده دقت شود؛ چرا که امکان اینکه پس از انتشار، سوال هایی مطرح شود وجود دارد.
 
ریحان با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص ارائه اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی به مترو تبریز، گفت: چنین ادعاهایی انتظارات و مطالبات را بالا ‌می‌برد وقتی سازمان برنامه و بودجه وجود دارد رئیس جمهور ردیف بودجه را نیز اعلام کند که چنین سخنانی بازتاب مثبتی ندارد.

فریدون بابایی اقدم_عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان نائب رئیس کمیسیون های شهرسازی کشور تذکری به وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، وزارت کشور، مدیریت بحران کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارم.

وی ادامه داد: اخیراً زلزله‌ای به قدرت ۵/۶ ریشتر در شهر سیسخت به وقوع پیوست که خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما خسارات بسیاری به همراه داشته است.

رییس کمیسیون معماری و شهر سازی گفت: از ۴۵ بلای طبیعی ۳۵ مورد در ایران سابقه وقوع دارند و شهرهای ما  به دلیل دارا بودن بخش قابل توجه جمعیت بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در شرایط اسفناک زندگی می‌کنند و ۲۰ میلیون نفر از این ۶۰ میلیون جمعیت شهر نشین در مناطق مساله دار زندگی می‌ کنند و بالغ بر ۱۲ میلیون نفر حاشیه نشین و هشت میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: انبوهی از قوانین و سیاست‌ها  برای اصلاح وضعیت موجود وضع شده‌اند اما تاکنون این قوانین به درستی اجرا نشده و نمایندگان مجلس نیز نظارتی بر اجرای قوانین مصوب خود نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: در دنیا چهار اصل برای مدیریت بحران وجود دارد که پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی و بازسازی است که در ایران تنها دو مورد مقابله و بازسازی اجرا می‌شود که کیفیت آن نیز جای بحث دارد.

وی گفت: شهر تبریز یکی از شهرهای دارای بدترین حاشیه نشینی است چندین واحد مسکونی در اثر رانش زمین تخریب شده است، اما امکان اسکان خانوارهای آسیب دیده را نداریم.

فریدون بابای اقدام ادامه داد: به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌دهم نظارتی برای اجرای قوانین مصوب خود داشته باشند و اعتباراتی برای واحدهای آسیب دیده ،  برای بازسازس و توانمند سازی و همچنین مقاوم سازی در سال آینده در نظر گرفته شود.

کریم صادقزاده_ سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز ضمن قدردانی از شهردار تبریز به جهت پرداخت به موقع حقوق کارکنان اظهار کرد: تدابیر لازم جهت پرداخت به موقع پاداش و عیدی کارکنان باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: انتظار داریم شهردار تبریز به نکته نظرات منتخبان کارگران و مجمع نمایندگان پاکبانان  و نگهبانان فضای سبز توجه کند.

وی گفت: در صورت توجه به موقع به درخواست ها، شاهد  تنش های کارگری در مجموعه شهرداری نخواهیم بود.

صادقزاده گفت: لازم است مشکلات صنف کارگری از جمله تبدیل وضعیت به زودی حل شود.

شکور اکبرنژاد_عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در تذکری، گفت: خدارا شاکریم که در دور پنجم شورا تلاش شده تمام امور شفاف شود ولی هنوز برخی افراد وجود داردند که اصلاً در شهرداری و شورا حضور ندارند و اضافه کار آن‌ها سریع پرداخت می‌شود و وقتی‌ هم وضعیت آن‌ها مشخص ‌می‌شود، جای آن‌ها عوض می شود که لازم است بررسی شود، چراکه ما در شهرداری شعبان بی‌مخ پرورش نمی‌دهیم.

وی افزود: در برخی سازمان ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تخلفاتی انجام‌می‌شود که باید به آن‌ها رسیدگی‌شود و امکان تخلف ازبین برود.

اکبرنژاد گفت: در مزایده‌ها تخلفاتی به وقوع می‌پیوندد که لازم است جلوی آن‌ها گرفته‌ شود و استخدام در شرکت‌های تابعه با رعایت ضوابط و قانون انجام‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *