مدیران دانشگاهی در انفعال جوانان مقصرند


رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دانشجویان باید در دانشگاه ها به دور از زد و خورد های سیاسی به دنبال راهکار برای حل مشکلات کشور بوده و در جهت حل مشکلات کشور باهم بحث کنند نه به جای پرداختن به راهکارها به سراغ کارهای سیاسی بروند.

به گزارش سادس، فریدون عباسی دوانی با حضور در ششمین نشست تخصصی مجازی یکشنبه های سیاسی دولت آینده موسوم به دولت مردمی و تحول گرا که از سوی جامعه اسلامی مدیران با موضوع جنبش دانشجویی و ارزش های انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: حوادثی که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاد و شهادت سه تن از دانشجویان یک موضوع اصلی را به دنبال داشت که آن نیز استکبار ستیزی بود. این حرکت ادامه یافت تا در ۱۳ آبان سال ۵۸ نیز تسخیر لانه جاسوسی و بیرون راندن غربی ها از صحنه دیپلماسی ایران را رغم زد.

وی در ادامه اظهار کرد: در این روز باید از افرادی تقدیر کنیم که استکبار ستیز بوده و ماهیت ۱۶ آذر را فراموش نکرده و ستیز خود را با استکبار نشان می دهند. متاسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم تا دشمنان از ۱۶ آذر استفاده کرده تا آن را به مبارزه با جمهوری اسلامی تبدیل کنند. بنده توصیه می کنم به همه جوانان این روز را اختصاص دهند به مبارزه با استکبار و اگر انتقادی به جمهوری اسلامی دارند در روز دیگری مطرح کنند.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم به دنبال این پاسخ باشیم که دانشجویان باید چگونه با استکبار مبارزه کنند، باید گفت که نسل جدید باید انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی برساند. ما نیاز داریم ضعف های ایدئولوژی خود را جبران کنیم و ایدئولوژی انقلاب را به بقیه کشور های دنیا معرفی کنیم. دانشجو باید دانشجو بودن خود را ثابت کند. اگر عنوان دانشجو را می گیرد باید خوب درس بخواند و کارکند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علم و فناوری از مشخصه ها تمدن سازی است چراکه علم و فناوری زیر بنای دفاع و تولید ثروت است. اگر می خواهیم تمدن سازی کنیم باید کشورمان از نظر دفاعی قوی باشد. نکته بعدی بحث تولید ثروت است که اشتغال را نیز به دنبال دارد. اگر می خواهیم تمدنی رشد یافته باشیم باید در همه ابعاد قوی شویم. ثروت تنها مال نیست بلکه منابع انسانی نیز جزئی از آن است.

وی در ادامه با دعوت دانشجویان به کار فرهنگی و هنری، افزود: ما باید هنری داشته باشیم که انقلاب اسلامی را تبلیغ کند و کمبود های جامعه را به تصویر بکشد. این‌ها رسالت دانشجوهای هنر است. فیلم‌سازی و تئاتر باید به سمتی برود که فرهنگ ایرانی و اسلامی را گسترش داده و به دنیا عرضه کنیم. از آنجا که دانشجو جوان و پرانرژی بوده و علاقه مند به یادگیری می باشد، باید زمینه مطالعه بیشتر و بحث را برای آنان فراهم کنیم. دانشجو باید در دولت سازی مشارکت داشته باشد. ما باید به سمت دولت اسلامی برویم.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشجو در عین اینکه می تواند حزبی و سیاسی باشد بهتر است این کار حزبی و سیاسی را بیرون از دانشگاه دنبال کند و در دانشگاه ها به دور از زد و خورد ها سیاسی در رشته های مختلف به دنبال راهکار برای حل مشکلات کشور بوده و در جهت حل مشکلات کشور باهم بحث کنند. نه اینکه بگویند یکی اصلاح طلب است و دیگری اصولگرا می باشد و به جای پرداختن به راهکار ها به سراغ کارهای سیاسی بروند. چرا ما در حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی کارگاه آموزشی خاص در دانشگاه نداریم.

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشجو باید پیشتار باشد، تصریح کرد: دلیلی ندارد یک عده فقط از دولت یا دستگاه قضایی یا مجلس انداختند کنند یا عده ای دیگر فقط تمجید و تعریف کنند. هدف ما باید پیشرفت کشور بوده و در فضای بحث در دانشگاه ها به دنبال راهکار های کارشناسی برای حل مشکلات باشیم. در دوره وفاع مقدس که دوران خاصی بود شاهد بودیم که عرصه برای شکوفایی همه استعدادها باز شد. هر کسی در حوزه ای که استعداد داشت، استعداد هایش شکوفا شد. امروز نیز با گذشت ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس، از ظرفیت هایی که برای اداره کشور ایجاد شده استفاده می کنیم. باید در حوزه علمی کشور شرایطی را ایجاد کنیم که افراد عالم اغنای علمی شوند. آن گاه دیگر ما مهاجرت علمی نخواهیم داشت و استعداد ها شکوفا می شود. باید به ظرفیت های درون توجه کنیم و اجازه شکوفایی دانشجویان را دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دغدغه اصلی جریان های دانشجویی این است که چرا صدای آنان در داخل ساختار حاکمیت شنیده نمی شود، تصریح کرد: من خودم از اقدامات دانشجویی راضی نیستم. زمانی که بنده خودم در سال ۶۴ دانشجو کارشناسی ارشد در مشهد بودم برایم جای سوال بود که چرا دانشجویان بحث های سیاسی را قوی مطرح می کردند اما به توزیع شیر پاستوریزه در مشهد توجه نمی کردند یا چرا در خصوص ادقام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی جلسه ای با حصور مسئولان برگزار نمی کنند یا چرا به وضعیت مواد مخدر در مشهد نمی پردازند. برایم جای سوال بود چرا همش دنبال چپ و راست هستند که یکدیگر را بزنند. بنده این مسائل را مطرح کردم ولی چون شعار دادن و جنجال ساده تر بود اولین جلسه بعد این حرف ها رفتن آدم سیاسی دعوت کردند و مجددا همین مسیر را ادامه دادند.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: بنده در موضوع برجام اصلا از جامعه دانشجویی راضی نیستم. چهار دانشگاه بزرگ من را دعوت کردند و بنده در این جلسات به دانشجویان اعلام کردم که عقب هستید؛ هسته ای تمام شد و فاتحه اش را بخوانید. به آن ها گفتم بر روی مبانی فکری این جریانی که اداره کشور را در دست گرفته فکر کنید. ببنید در سیاست داخلی، سیاست خارجی، امنیت داخلی و کشاورزی و سایر حوزه ها با چه دیدگاهی می خواهند عمل کنند. اما بعد از چند ماه من را مجددا به همایش هایی تحت عنوان دلواپسان دعوت کردند. جامعه دانشجویی باید پیشتاز باشد. باید با بررسی مبانی فکری ببیند که آیا حرکت در خلاف جهت انقلاب است یا در جهت انقلاب می باشد. آنگاه بایستد و دفاع کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دانشجو اقتصاد و روانشناسی باید بیندیشد که جامعه به کدوم سمت می رود. در بحث سند ۲۰۳۰ و برجام جامعه دانشجویی انفعالی عمل کرد. متاسفانه امروز دانشجو عقب است. دانشجو در رشته هسته ای سرکلاس فوق لیسانس می نشیند اما ساده ترین مفاهیم هسته ای را نمی داند. دانشجو در چهار سال دور لیسانس یک بار هم اخبار جمهوری اسلامی را گوش نکرده است اما مدام سرش در گوشی است. متاسفانه جوانان از مطالعه فرار می کنند. دانشجویان ما مطالعه خارج از کتاب ندارند اما گل کوچیک و فوتبال را خوب دنبال می کنند. بنده به عنوان یک استاد دانشگاه می گویم ما نمی بینیم که دانشجوها در یک کلاس خالی بحث کنند. سیگار دود می کنند اما راجع به مسائل اساسی کشور یا رشته خود بحث نمی کنند. باید به دنبال ریشه این مشکلات و حل آنان باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا از نظرات جنبش های دانشجویی در مجلس استفاده نمی شود، بیان کرد: بنده خودم از نظرات کارشناسی دانشجویان فوق لیسانس و دکترا حتما استفاده می کنم اما آیا صدای من که استاد دانشگاه هستم در همه جا شنیده می شود؟ ما چقدر در کمیسیون برجام صحبت کردیم. آقای جلیلی ۱۲ ساعت در مجلس صحبت کرد اما نماینده ای که گوش نمی کرد و با نگاه سیاسی تصمیم خود را از پیش گرفته بود رو کرد و گفت ما قانع نشدیم. این نماینده در دوران دانشجویی خود روش علمی برخورد با موضوعات را یاد نگرفته است و همش به دنبال کار سیاسی بوده است. نماینده زمانی که از یک وزیر سوال می پرسد روش علمی برخورد را نمی داند و وزیر را به صحن می برد و به او کارت زرد می دهد. فیلم ها مجلس را نگاه کنید عمدتا نطق های نمایندگان خوب است و حداق مسئولان اجرایی به ان توجه می کنند. اما زمانی که یک وزیر یا نماینده صحبت می کند چند درصد به توضیحات او گوش می دهند.

عباسی در ادامه افزود: بنده زمانی که معاونت علمی و تربیتی در دانشگاه بودم به دانشجوها انتقاد می کردم و با هر فکری که بودند به آن ها می گفتم شما مثل جوجه کارخانه ای شده اید. باید برای شما دانه ریخت و به شما آب داد تا حرکتی کنید. در هفته دفاع مقدس برای اینکه می خواستند دو گونی پرکنند انتظار داشتند برای آنان سنگ بخرند و گونی و کارگر بیاورند تا دو گونی پر کنند. بنده به دانشجوها می گفتم ما جوجه بومی بودیم اما شما جوجه کارخانه ای شده اید. ما خیلی مطالعه می کردیم و جریانات سیاسی را زیر رو می کردیم. متاسفانه آنچه که باید دست به دست از دانشجوهای سال بالاتر به پایین داده می شد در یک مقطعی قطع شد. دانشجوهای جوان تر از دانشجوهای بزرگتر خط نگرفته و از راهنمایی آنان محروم شدند. متاسفانه مدیران دانشگاهی جلوی انتشار نشریه‌ها را می گیرند و اجازه فعالیت به دانشجو نمی دهند. برای اینکه صدایی در دانشگاه بلند نشود جلوی فعالیت های دانشجویی را می گیرند. دانشجو پس کجا باید یاد بگیرد. وقتی دوتا استاد بزرگتر به عنوان ممیز برای آن ها قرار دهیم چیزهایی نخواهند نوشت که مشکل ساز شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما مدیران خطاهایی داشتیم و کارهایی کردیم که جلوی رشد جوانان را گرفت و انتقال آموزش در دانشگاه متوقف شد. بنده معتقدم باید اجازه دهیم تا دانشجوها آزاد حرف بزنند. اگر دانشجوها کم تر به برخی مسائل می پردازند تقصیر مدیران دانشگاهی است که وظایف خود را به درستی انجام ندادند. ما باید استاد تربیتی در دانشگاه داشته باشیم. اما متاسفانه ما یک استاد یار داریم که نقش ماشین امضا را دارد. نباید صرفا از دانشجو گله کنیم. دانشجو اگر مشروط می شود باید پرونده‌اش را بررسی کنیم که چرا اینطور می شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از سیستم آموزشی و استاد های دانشگاهی، بیان کرد: بنده تیر انتقادم را به سمت استادها می برم. استاد اگر علم را درست به دانشجو یاد دهد و یاد دهد چطور به مسائل نگاه کنند بسیاری از مشکلات حل می شود. نظام آموزشی باید واقعی تر و به روز شود. استادهایی که سرکلاس می روند باید مشارکت را به دانشجو یاد دهند. جو مطالعه باید در دانشگاه ترویج شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشجویان باید در دوره لیسانس خوب درس بخوانند و به بهداشت آن ها و سلامت جسمانی آن ها توجه شود. چرا که دانشجوها کارشناسان و مدیران آینده هستند. دانشجو به کتاب و کامپیوتر نیاز دارد. باید حق دانشجو را ادا کنیم. باید محیط سالمی در دانشگاه ایجاد کنیم. نمی گویم دانشجو را باد بزنیم اما باید شرایط مناسب برای مطالعه دانشجویان فراهم کنیم. بنده دانشجوهایی دیدم که برای کسب درآمد کارگری می کردند، معلوم است این دانشجو سرکلاس خسته خواهد بود. باید مواظب معاش و معیشت دانشجو باشیم. دانشجوها لشکر آینده ما هستند و باید خیلی به آن ها توجه کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *