بررسی موضوع بیمه بیکاری در کمیسیون اجتماعی مجلس


اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور وضعیت بیمه بیکاری و عمل به دستور رهبری برای حمایت شغل‌های آسیب دیده از بیماری کرونا را بررسی کردند.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با سادس در مورد جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جلسه امروز ما با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پیرامون سوالات اعضای کمیسیون در مورد بیمه بیکاری، برگزار شد. رهبر معظم انقلاب چندی پیش در جلسه‌ با اعضای ستاد ملی کرونا، تأکید کردند که برای یک میلیون و پانصد هزار شغلی که در اثر کرونا، بیکار شدند؛ بیمه بیکاری فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مطالبه رهبری و مردم این است که در این برهه از زمان به بیکارشدگان کمک‌هایی صورت گیرد. آقای سالاری، مدیر عامل سازمان بیمه تأمین اجتماعی پاسخ‌های مناسبی از عملکرد این سازمان ارائه کردند و از طرح‌ها و ایده‌های ارسال شده به دولت خبر دادند. قرار بر این است که دولت لایحه بیمه بیکاری را تنظیم کرده و به مجلس بفرستد. 

بابایی کارنامی در مورد ساختار بیمه بیکاری درایران اظهار کرد: در ایران فقط بیمه پردازان می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند. این رویه، یک ضعف اساسی دارد و آن این است که در لحظات خطرناک مثل زلزله، سیل و جهانگیری یک بیماری، بسیاری از کارکنان نمی‌توانند بیمه بیکاری بگیرند. در کشورهای دیگر صندوق‌های بیمه بیکاری وجو دارد که حتی به بیکاران بیمه نشده نیز، این مبلغ پرداخت می‌شود. صندوق تأمین اجتماعی، به دنبال ایجاد چنین ساختاری است. 

نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: دولت باید به دستور رهبری در زمینه بیمه بیکاری عمل کند. البته قوه مجریه یک مرحله بیمه بیکاری پرداخت کرده است. اما اولین مرحله پرداخت بیمه بیکاری، به صورت غیر رسمی و با مبالغی جزئی بوده است. توقع ما این است که کمک‌های حداقلی دولت به مشاغل آسیب دیده از کرونا، حداکثری شود. مبلغ این بیمه بیکاری رسمی هم برای دولت، مبلغ زیادی نخواهد بود. 

وی از ادامه پیگیری کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص بیمه بیکاری خبر داد و گفت: امیدوارم تا هفته‌های آتی یک خروجی مناسب از این ماجرا داشته باشیم. احتمالا دو هفته دیگر، جلسه‌ای در مورد بررسی چگونگی پیشروی این اقدام خواهیم داشت.

بابایی کارنامی در پایان از تصویب چند ماده دیگر از لایحه و طرح تعارض منافع که چندی قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شده بود خبر داد و گفت: در جلسه قبل دو ماده از طرح مدیریت تعارض منافع کارکنان دولت تصویب کرده بودیم. در جلسه امروز سه ماده دیگر را نیز بررسی و تصویب کردیم. امیدواریم طی جلسات آتی این طرح و لایحه تصویب و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس برود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *