طلوع‌کیان: جای کمیته فنی در انتخاب سرمربی نوجوانان‌ خالی است


طلوع‌کیان: جای کمیته فنی در انتخاب سرمربی نوجوانان‌ خالی است

مربی سابق تیم‌ ملی والیبال جوانان ایران گفت: در مسیر انتخاب سرمربی‌جدید تیم نوجوانان، جای یک‌کمیته فنی خوب خالی است.

علیرضا طلوع‌کیان ‌در گفت‌وگو با سادس، درباره شرایط پیش رو برای تیم‌ ملی نوجوانان‌ والیبال ایران توضیح داد: به هر حال فضای کار در ایران متفاوت از کشورهای دیگر است. ما برای تشکیل تیم نوجوانان شخصا خودمان به شهرستان‌ها می‌رویم یا اینکه یک فراخوان می گذاریم تا آن‌هایی که از نظر فیزیکی به عنوان ‌مثال بحث طول دست و بالاتنه شرایط‌ لازم‌ را دارند خودشان معرفی‌کنند. پس از بررسی نفرات نام نویسی شده، با توجه به نیازهای لازم برای والیبال آینده، از بین‌ آن‌ها گلچین می‌کنیم تا خوب‌ها را برای آموزش‌ وارد اردوها کنیم. همه این صحبت‌ها یعنی‌ ما در رده نوجوانان برعکس کشورهای پیشرفته بازیکن آماده نداریم که تنها انتخاب کنیم، بلکه باید از صفر کار کرد.

او افزود: بنده خودم سال گذشته گزینه تیم‌ملی والیبال آلمان بودم، در آنجا بچه‌ها در آموزش‌ و پرورش یا باشگاه‌ها کار می‌کنند و مربی تیم ملی تنها نظارت می‌کند. پس از آن در یک اردوی ‌کوتاه مدت نفرات مد نظر را به اردوها دعوت ‌کرده و تمرینات لازم را با آن‌ها کار می‌کند. در حقیقت بازیکنان مد نظرش را از آموزش و پرورش‌ می گیرد،  اما در ایران خودمان باید همه کار کنیم. نفرات و ستاره‌های‌ جوانی چون مجرد، توخته و … هم از همین نوع کار بوده‌اند.

مربی تیم والیبال ‌جوانان ‌ایران‌ ادامه ‌داد: به طبع الآن چهارده ماه است که کار والیبال در این رده سنی تعطیل شده است و هیچ‌ فعالیتی ندارد. سال‌های گذشته اگر مسابقه هم نبود در اردوها کار می کردند و این چرخه بازیکن سازی را در فدراسیون داشتیم، اما برای امسال اینطور نیست و حدودا ۱۴ – ۱۵ ماه است که رده نوجوانان کاملا تعطیل است و همین الان هم بلاتکلیفی وجود دارد. الان چند تیم اروپایی‌ برای مسابقات جهانی مشخص شده‌اند و ما میزبانی جهانی گرفته‌ایم. با بازیکنانی که هنوز استعداد یابی نشده‌اند، ۸ – ۹ ماه دیگر باید کار کرده و وارد مسابقات شود. با همین صحبت‌ها می‌توان نتیجه گیری‌کرد که کار چقدر سخت است.

او در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون به صورت رسمی با او صحبت‌هایی را برای در اختیار گرفتن هدایت تیم ‌نوجوانان انجام داده است یا خیر؟ تصریح‌ کرد: رسما صحبتی نشده و از من هم برنامه‌ای نخواسته‌اند.

طلوع‌کیان ‌در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به حساسیت امسال بهتر نیست برای تیم نوجوانان هم جلسات کمیته فنی تشکیل شود؟ اظهار کرد: قطعا اگر کمیته فنی باشد که از افراد خبره تشکیل شود و آن افراد نظرات فنی بدهند، قطعا تصمیم نهایی مثبت ‌و اثر گذار خواهد بود. البته در صحبت‌هایی که من از رئیس فدراسیون دیدم گفتند کمیته فنی تنها برای انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان است که با این شرایط گویا رئیس فدراسیون می خواهد شخصا سرمربی نوجوانان را انتخاب کند. من فکر می کنم جای‌ کمیته فنی خالی است.

او در مورد رویکرد فدراسیون والیبال مبنی بر کسب نتیجه در رقابت‌های جهانی‌ نیز گفت: در گذشته که ما قهرمان‌ جهان شدیم و برنز گرفتیم، رویکرد فدراسیون و آقای داورزنی این بود که تیم‌ نوجوانان بازیکن تحویل بزرگسالان بدهد، اما چند وقت پیش که صحبت‌های داورزنی را دیدم گویا این دوره نتیجه می‌خواهند که این موضوع هم از نظر من یعنی کسب ‌مدال.

مربی تیم ملی جوانان درباره ویژگی‌های‌ یک مربی خوب برای رده پایه گفت: مسائل ریز و مهم زیادی هستند که باید در نظر داشته باشیم. اینکه گزینه نهایی با نوجوان کار کرده‌باشد بسیار مهم است، باورکنید که کار کردن با نوجوانان حتی با جوانان هم فرق دارد. مربی جدید باید علم‌ و دانش فنی کار با بچه‌ها را داشته باشد. خیلی مهم است که او با امور روانشناسی هم آشنا باشد چون هر کدام این بچه‌ها از یک شهر خاص آمده و وارد تیم ملی‌ می‌شوند. سال‌های سال است که از اخلاق بازیکنان در تیم ملی بزرگسالان صحبت‌ می شود که‌ پایه آن در ‌تیم نوجوانان است. همچنین نیاز است که‌ مربی آینده تمرین دهنده خوبی باشد و ایرادات را بگیرد چون‌ کار پایه‌ای است. اخلاق و حتی نحوه صحبت او با بازیکنان نوجوان مهم است.

او در پایان گفت: مهم است که او حتی آنالیز را تا حدودی به بازیکنان نوجوان یاد بدهد و بدنسازی مناسبی را برای این رده انجام دهد. کار در این رده سنی با بزرگسالان و جوانان متفاوت است حتی تمام آسیب‌ها نشات گرفته از همین رده نوجوانان است. در پایان هم باید بگویم که مربی فعلی تیم نوجوانان باید دلسوز باشد چون رده نوجوانان ما در حال حاضر به هشت تا ۹ ساعت کار روزانه نیاز دارد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *