در شطرنج تا سن ۳۰ سالگی به اوج خود نخواهیم رسید!


در شطرنج تا سن ۳۰ سالگی به اوج خود نخواهیم رسید!

مطالعه ۱۲۵ ساله در شطرنج حاکی از آن است که ما در این بازی تا ۳۰ سالگی به اوج خود نخواهیم رسید!

به گزارش سادس، در حالی که توده عضلانی و قدرت و عملکرد بدنی در حدود ۳۰ سالگی رو به زوال و کاهش است، تحقیقات جدید روی بازیکنان حرفه ای شطرنج نشان می دهد که مغز به آهستگی و به تدریج پیر می شود.
دانشمندان با تجزیه و تحلیل ۱۲۵ سال بازی های تخصصی شطرنج و ردیابی عملکردهای فردی در طول زندگی، یک منحنی را طراحی کرده اند که عملکرد مغز را در حرکات مهره های شطرنج نشان می دهد. طبق این منحنی که در زیر مشاهده می کنید، قبل از شروع ۲۰ سالگی بازیکن ، به نظر می رسد عملکرد شطرنج باز روی صفحه و مهره های شطرنج به سرعت بهبود و افزایش یافته و پس از آن این مهارت در ۴۰ سالگی به اوج می رسد. همچنین  پس از ۴۵ سالگی مهارت های شطرنج به طور مداوم کاهش می یابد.

محور افقی نشان دهنده سن افراد و محور عمودی  نشان دهنده سهم حرکات بهینه شطرنج بازان است.
این نمودار طبق تحقیق بر روی شطرنج بازان از سال ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۴ به دست آمده است.

با در نظر گرفتن عواملی غیر از سن، رنگ مهره های شطرنج (تاثیر گذار در پیروزی و  شکست شطرنج باز) ، طول بازی ، نسل بازیکن و قدرت حریف، این افت ذهنی پس از ۴۵ سالگی فقط تا حدودی کاهش ناچیزی داشته است.

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد عملکرد شناختی متکی به مهارت هایی مانند سرعت تصمیم گیری و حافظه صورت گرفته، اما شطرنج متفاوت بوده چرا که این رشته به آموزش و تجربه هم نیز بستگی دارد.
نویسندگان استدلال می کنند که شطرنج دارای پایه عصبی پیچیده از فرایندهای خودکار مربوط به شناسایی پیکربندی قطعات (مهره ها) و روابط آنها در صفحه است که این مورد مناطق مختلف مغز را شامل می شود.

علاوه بر این ، اطلاعات مربوط به مسابقات شطرنج برای چندین دهه با دقت جمع آوردی شده ، که این امر برای روانشناسان و دانشمندان علوم اعصاب که به مرور زمان مهارتهای شناختی را مطالعه می کنند، بسیار مفید است.

با استفاده از داده هایی نشان داده شده که عملکرد شطرنج با سرعت بسیار کمتری نسبت به سایر فعالیت های بدنی مانند شنا کاهش می یابد. تحقیقات جدید بار دیگر از این انبوه اطلاعات استفاده کرده است تا بفهمد چه زمانی ممکن است به اوج شناختی و ذهنی خود برسیم.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل بیش از ۱.۶ میلیون حرکت فردی در ۲۴ هزار بازی شطرنج، مهارت بیش از چهار هزار بازیکن را ارزیابی کردند که ۲۰ نفر از آنها بین سالهای ۱۸۹۰ و ۲۰۱۴ قهرمان جهان بودند. با بررسی ها به دست آمد که اکثر بازیکنان در ۳۰ سالگی به اوج بازی خود رسیده و تقریباً ۱۰ سال این عملکرد را حفظ کرده اند.

مشابه سن، محققان همچنین یک منحنی عملکرد مشابه را برای تجربه پیدا کردند. به عنوان مثال، در میان هزاران نفر با تجربه کمتر ، عملکرد مغزی تا حدود ۳۷ سالگی به شدت افزایش می یابد.  همچنین این نشان می دهد که تجربه می تواند عملکرد را به اوج خود برساند و این می تواند توضیح دهد که چرا در طول قرن گذشته، بازیکنان شطرنج زودتر و زودتر به اوج خود رسیده اند. گسترش سریع دانش شطرنج، ظهور موتورهای شطرنج و سهولت بازی آنلاین به این معنی است که بازیکنان جوان نسبت به ۱۲۵ سال پیش دانش بیشتری در مورد شطرنج جمع می کنند و تجربه بیشتری می گیرند و همین باعث می‌شود که عملکرد بهتری نسبت به گذشتگان داشته باشند. در واقع، در دهه ۱۹۹۰ ، زمانی که بازی های شطرنج رایانه ای برای اولین بار محبوب شدند، عملکرد شطرنج در بین حرفه ای ها به شدت افزایش یافت.

محور افقی مربوط به سن افراد و محور عمودی مربوط به سهم حرکات بهینه شطرنج بازان است.
این نمودار طبق تحقیق بر روی شطرنج بازان از سال ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۴ به دست آمده است.

 افزایش اخیر مهارت شطرنج در بین جوانان نشان می دهد که با داشتن ابزار و تجربه مناسب می توان به اوج عملکرد شناختی و ذهنی دست یافت و  منحنی ها نشان می دهد که می توانیم این مهارت ها را برای دهه های آینده حفظ کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *