افزايش 97 درصدي پرونده هاي قاچاق بالاي 500 ميليون تومان/ اهداي350 شهيد و جانباز در راه مبارزه با قاچاق کالا

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پليس آگاهي ناجا، افزايش 97 درصدي توقيف پرونده هاي بالاي 500 ميليون تومان در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را يکي ديگر از توفيقات ناجا دانست و گفت: نيروي انتظامي در مقابله با قاچاق کالا در نوک پيکان مبارزه است.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس سرهنگ”مهدي قدمي” در تعريف قاچاق کالا از نظر اين پليس، اظهار داشت: از نظر قوانين و مقررات موجود هر کالاي تجاري خارجي در هر جاي سرزمين جمهوري اسلامي ايران اعم از مغازه، انبار، خيابان ، وسيله نقليه و… که فاقد اسناد مثبته گمرکي باشد، قاچاق تلقي مي شود.

وي با اشاره به وجود سه نوع کالاي ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط، افزود: چالش پليس مبارزه با قاچاق کالاو ارز با کالاهايي است که مجاز است اما افراد فرصت طلب و سودجو معمولادر پوشش هاي مختلف برخلاف قوانين اقدام به واردات و صادرات آن مي کنند.

سرهنگ قدمي اضافه کرد: در اين رابطه، حدود 10 الي 15 قلم کالا شامل پوشاک، گوشي تلفن همراه، سيگار، طلا، لوازم خانگي، لوازم آرايشي و بهداشتي ، دارو و … به عنوان اولويت هاي مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا هدف گذاري شده است.

همکاري پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 25 دستگاه، سازمان و وزارتخانه

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهي ناجا تصريح کرد: پليس آگاهي ناجا به عنوان متولي اصلي مبارزه با قاچاق با بيش از 25 دستگاه، سازمان و وزارتخانه برابر قانون مبارزه با قاچاق در جلوگيري و مقابله با قاچاق همکاري دارد.

وي اذعان داشت: بيشترين ارتباط حوزه ماموريتي پليس آگاهي ناجا در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارگان هايي همچون گمرک، مراجع قضائي، سازمان تعزيرات، سازمان جمع آوري و فروش املاک تمليکي و ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق رياست جمهوري است.

اهداي350 شهيد و جانباز در راه مبارزه با قاچاق کالا

قدمي به نقش بسيار موثر نيروي انساني در حوزه مقابله و اهميت مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: ناجا طي 35 سال گذشته، حدود 350 شهيد و جانباز در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقديم نظام کرده که اين تعداد، نشان دهنده اهميت موضوع مقابله با قاچاق در نيروي انتظامي است.

وي با تاکيد بر فرمايشات مقام معظم رهبري به تمرکز بر روي مقابله با قاچاق سازمان يافته، گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده از اول سال 95 چند هدف پيش بيني و به رده ها ابلاغ شد تا پيشگيري، مقابله، شناسايي و توقيف محموله هاي کلان که به صورت سازمان يافته واردکشور مي شوند به طور مستمر در دستور کار قرار گيرد.

شناسايي و توقيف 50 انبار بزرگ

اين مقام انتظامي ادامه داد: افزايش 97 درصدي توقيف پرونده هاي بالاي 500 ميليون تومان در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از توفيقات ناجا مي باشد که رقم قابل توجهي است.

وي تصريح کرد: طي اين مدت حدود 50 انبار بزرگ نيز شناسايي و توقيف شد که قابل قياس با مدت مشابه سال قبل نيست.

سرهنگ قدمي از افزايش نزديک 40 درصدي ارزش ريالي کالاهاي قاچاق طي اين مدت، خبر داد و اضافه کرد: همچنين در اين مدت، پرونده هاي بالاي 100 ميليون تومان 50 درصد افزايش و داشته که اين آمار بيانگر تغيير رويکرد در برخورد با قاچاق سازمان يافته و کلان است، همان هدفي که مردم از ما انتظاردارند.

وي از اجرايي شدن 9 طرح سراسري پليس آگاهي ناجا در امر مبارزه با قاچاق کالا طي 6 ماه نخست امسال در کشور خبر داد و تصريح کرد: هر ماه يک طرح با اولويت مشخص مثل مبارزه با قاچاق (سوخت، محموله هاي ترانزيتي، کالاي گمرکي و..) به مرحله اجرا گذاشته مي شود.

تصويب آئين نامه هاي مبارزه با قاچاق کالا

سرهنگ قدمي از جمله توفيقات 6 ماهه اول امسال را تصويب آئين نامه هاي مواد 5،6،13،27،55،56 قانون مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه قانون مبارزه باقاچاق کالا و ارز در دي ماه سال 1392 تصويب و ابلاغ شده بود، با پيگيري هاي صورت گرفته از سازمان هاي مربوطه، خوشبختانه آئين نامه هاي مبارزه با قاچاق کالا در 6 ماهه اول امسال تهيه و به تصويب هيئت دولت رسيد.

قاچاق کالا، بسترساز بسياري از جرائم است

وي با اشاره به اينکه پليس آگاهي در سال هاي گذشته رويکرد خود را از مجرم محور به مديريت جرم تغيير داده و پيشگيري را بهتر از درمان مي داند، خاطرنشان کرد: يکي از موضوعاتي که به جد پيگير هستيم، شناسايي بسترهاي به وجود آمده قاچاق کالا و انعکاس آن به دستگاه هاي مختلف جهت رفع اين بسترها که بخش اصلي آن خارج از حيطه وظايف نيروي انتظامي است.

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: قطعا در صورت تحقق موارد خواسته شده، ماشاهد کاهش حجم قاچاق، افزايش رونق اقتصادي، توليد و اشتغال خواهيم بود.

وي با اعتقاد به اينکه قاچاق کالا بسترساز بسياري از جرائم است، تصريح کرد؛ قاچاق کلا سرمنشاء جرايمي چون سرقت، اعتياد، ناهنجاري اجتماعي، فساد اداري و … است که مقابله با آن نياز به يک حرکت جمعي دارد تا همه بدانند با خريد جنس خارجي به کاهش توليد و اشتغال کشور کمک مي کنند.

قدمي با تاکيد براينکه مردم بايد از توليدات داخلي حمايت کنند، گفت: هموطنان حتي الامکان از کالاي خارجي استفاده نکنند و هرگونه اخبار و اطلاعات در خصوص افرادي که به صورت کلان و سازمان يافته اقدام به قاچاق کالا و ارز مي کنند را به پليس اعلام نمايند.

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پايان گفت: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري، چنانچه مسئولان دستگاه هايي که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز براي آنان وظيفه پيش بيني شده، دلسوزانه و با احساس مسئوليت بيشتري به وظايف خود عمل کنند، قطعا شاهد کاهش بيشتر حجم قاچاق در کشور خواهيم بود./

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *