افزایش یارانه مطبوعات به 143 میلیارد تومان/پرداخت 5 هزار ميليارد از مطالبات فرهنگيان و بازنشستگان در دستور كار دولت

سخنگوی دولت از اعطای 143 ميليارد و 500 ميليون تومان براى يارانه مطبوعات خبر داد.

143 ميليارد و 500 ميليون تومان براى يارانه مطبوعات در نظر گرفتيم/پرداخت 5 هزار ميليارد از مطالبات فرهنگيان و بازنشستگان در دستور كار دولت
به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز سه‌شنبه( 18 آبان ماه) در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های دولت در زمینه رونق اقتصادی گفت: دولت از آغاز امسال دو هدف را همزمان در جهت بهبود وضعیت اقتصاد و رونق بخشی به تولید شروع کرده است.

وی افزود: در یک عرصه تعهد کردیم که 7500 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی نیمه فعال را فعال کنیم و همچنین زمینه اشتغال بیشتر و فرصت برای افزایش تولید را فراهم سازیم.

نوبخت تصریح کرد: تا امروز مجموعا 15 هزار و 655 واحد تولیدی بالغ بر ده هزار و 789 میلیارد تومان اعتبار دریافت کردند که این میزان واحد تولیدی به دو صورت به بانک‌ها معرفی شدند.

وی ادامه داد: فرایند رونق از طریق ستاد تسهیل و همچنین استانداری 7 هزار و 371 مورد بود و 8 هزار و 284 مورد نیز به صورت وام تسهیلاتشان را دریافت کردند که تا امروز 98.3 درصد از این اهداف تحقق یافته است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: غیراز اعطای تسهیلات به واحدهای خصوصی می‌توانیم به طرح‌های عمرانی که مربوط به دولت است با تخصیص اعتبار آنها را فعال کنیم بر این اساس مصمم هستیم امسال واحدهای تولیدی تا پایان سال با 37 هزار میلیارد تومان فعال شوند.

نوبخت با بیان اینکه کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس 15 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده است گفت: از این میان 10 هزار و 500 میلیارد و 450 میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت شد تا طرح‌های عمرانی رونق بگیرند و این مطالباتی بود که انتظار می‌رفت دولت قبل از سال آینده بتواند آنها را تسویه کند.

وی افزود: براین اساس عدد و رقمی که در بودجه درنظر می‌گیریم برای کل سال است و به تدریج تا پایان سال صبر می‌کنیم تا منابع تأمین شده و اعتبارات را تخصیص دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به خرید تضمینی گندم از گندم کاران گفت: براساس گزارش‌های رسیده امسال مجموعا 11 میلیون و 520 هزار تن گندم از گندم کاران خریداری شد که در مقایسه با سال گذشته خرید گندم 4 میلیون 822 هزار تن شد که نزدیک به سه برابر خرید تضمینی گندم افزایش یافت.

نوبخت با اشاره به مصوبه بیمه سلامت نیز گفت: 8 هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تخصیص یافت سازوکار این بیمه را فراهم ساختیم اما چون مسئله گندم کاران در اولویت بود تلاش کردیم بعد از رسیدگی به وضعیت گندم کاران به بیمه سلامت بپردازیم.

وی اضافه کرد: همچنین نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان مصوبه‌اش از دولت دریافت شده و در حال رسیدگی به آن هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدام دولت برای بهبود وضعیت آب و هوای پایتخت گفت: دولت 90 هزار تاکسی فرسوده را از دور خارج و تاکسی‌های نو را جایگزین آن کرد براین اساس از تاریخ 16 آبان سالجاری 29 هزار 963 تاکسی نو جایگزین تاکسی فرسوده شد.

وی تصریح کرد: تا قبل از آغاز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات یارانه آن 85 میلیارد تومان بود اما امروز دولت 58 میلیارد و 550 میلیون اضافه کرد و در مجموع 134 میلیارد 500 میلیون تومان یارانه مطبوعات در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت درباره مقابله دولت با فساد‌های اقتصادی در کشور گفت: کشف و برخورد با این موضوع نیازمند نظارت بیشتر است، نقش این رخداد‌های نگران‌کننده بوده و کشف و برخورد‌ با آن‌ها نکته مثبتی است که نباید در برابر آن کوتاهی شود لذا بر همین اساس اگر مواردی بوده و اثبات شده است باید اعلام شده و سپس شناسایی شود.

وی درباره انتقادات رئیس جمهور از برخی از رسانه ها اظهار کرد: مواضع دولت را با شفافیت پیرو سخنان رئیس جمهور تکرار می‌کنم، دولت با آزادی بیان نظرخواهی و انتقاد در چارچوب قانون معتقد است البته دولت معترض به این مورد هم است که عده‌ای در حاشیه‌ای امن قرار گرفته تهمت می‌زنند و برای خود حفاظی را متصور می‌شوند و قطعا انتقاد ما نسبت به این مجموعه‌ها است دولت همواره طرفدار آزادی قلم است و دوست دارد در فضای مطبوعات این مهم رعایت شود.

سخنگوی دولت درباره فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان که گفته می‌شود این رقم 8 هزار میلیارد تومان بوده اظهار کرد: بدون تردید پس از آن که اخبار مربوط به این موضوع منتشر شود کارگروه ویژه‌ای به عنوان دستگاه نظارتی این امور را پیگیری خواهد کرد و در آینده گزارش مبسوطی از سوی دستگاه‌های نظارتی آماده می‌شود که پس از آماده شدن به اطلاع عموم خواهم رساند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا دولت از تعهدات غربی‌ها نسبت به اجرای برجام رضایت دارد اظهار داشت: هیچ گاه نباید از توقعات خود نسبت به طرف مقابل بکاهیم با توجه به اینکه تحریم‌ها و قطعنامه‌ها علیه کشور لغو شد اما باید پذیرفت فضایی که باید ما را به جایگاه اصلی خود که قبل از تحریم بودیم برگرداند، ایجاد شود. از سوی برخی بانک‌ها با موانعی مواجه هستیم اما دولت باید سعی کند تا طرف مقابل به تعهدات خود نسبت به اجرای برجام عمل کند و شرایطی ایجاد شود که بنگاه‌های اقتصادی از اینکه با کشورمان وارد معامله شوند نهراسند.

نوبخت ادامه داد: امیدواریم شرایط به گونه‌ای و مهیا شود که مطالبات کشور عرضه شود. مهمترین تحریم علیه کشور تحریم نفتی بود در گذشته و در دوران تحریم نمی‌توانستیم بیش از یک میلیون بشکه نفت به فروش برسانیم حتی امکان حمل و انتقال نفت برای کشور وجود نداشت اما درباره لغو تحریم‌ها بر اساس گزارش‌های ارائه شده فروش نفت به بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت رسیده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا برخی وزارت‌خانه‌ها زیر بار تجمیع بیمه‌ها نمی‌روند اظهار داشت: در سیاست‌های کلی مقررات نظام مناسبی از تصدی و تولی وزارت بهداشت تأمین می‌شود و به زودی جمع‌بندی خواهد شد.

نوبخت درباره نگاه اقتصادی روحانی در کابینه اظهار داشت: در شرایطی که کشور‌های منطقه پیشینه تحریم نداشتند، با افت شدید قیمت نفت مجبور شدند به استقراض قرضه ارزی بپردازند، کشوری مثل عربستان بالاجبار از بازار ارز خارجی استقراض کرد و حقوق کارکنان خود را تقلیل داد، اما در کشور ما روند اصلاح شاخص‌های اقتصادی به خوبی در حال اصلاح است، مهمترین نگرانی که در کشور وجود داشت تورم بود که خوشبختانه این بحران روند رو به کاهنده‌ای دارد.

وی افزود: میزان رونق اقتصادی در گذشته منفی 7 درصد بود، اما در 3 ماه نخست سال جاری این میزان به 4/04 درصد افزایش داشت و به دنبال آن ثبات نسبی در بازار ارز به وجود آمد به طوری که بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی در میان کشور های نفت‌خیز منطقه اقتصاد ایران با ثبات‌ترین اقتصاد اعلام شده است. تیم اقتصادی دولت توانست با افت شدید قیمت نفت علائم مثبت اقتصادی را داشته باشد.

سخنگوی دولت درباره خصوصی‌سازی اظهار داشت: اگر خصوصی‌سازی به مفهوم واگذاری سهام و فعالیت شرکت‌های دولتی باشد، باید اعلام کنم این اقدام در مرحله پایانی قرار دارد و قبل از فعالیت دولت یازدهم عمده واحد‌های تولیدی واگذار شد.

وی گفت: واگذاری را نمی‌توان به حساب خصوصی‌سازی تلقی کرد در واقع نمی‌توان واحد‌هایی که شکل خصوصی ظاهری دارند اما دولتی هستند را خصوصی‌سازی دانست. در حال حاضر واحد‌های زیادی برای واگذاری باقی نمانده است. سازمان خصوصی‌سازی از سوی دولت تشکیل شده و باید دانست این سازمان قدرت واگذاری سهام را داراست بنابراین در تلاشیم آنچه سهام واگذار می‌شود به بخش خصوصی واگذار شود نه واحد‌های دولتی تحت عنوان تغییر دیون.
نوبخت پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آتی بیان داشت: طبق برخی نظر سنجی‌ها مردم عدم اقبال خود را به آقای روحانی نشان دادند.

سخنگوی دولت درباره خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس واظهار داشت: چندین شرکت شرایط خود را برای ما اعلام کردند که به محض قطعی شدن معامله گزارش آن را ارائه خواهم داد.

وی درباره مدیریت اقتصاد کشور یادآور شد: سیاست‌های اقتصاد دولت در ستاد اقتصادی مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و مسئولان اقتصادی هم در این ستاد با ریاست رئیس جمهور فعالیت می‌کنند، ستاد اقتصادی دو روز در هفته امور مربوط را بررسی و تصمیم گیری می کنند، حتی پیش‌نویس مربوط به بودجه هم در این ستاد بررسی می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روحانی با اصحاب رسانه رفتاری متناقض دارد، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور گاها جلسات پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه برگزار می‌کند، گاهی اصحاب رسانه دعوت می‌شوند و در مواردی هم وی با اصحاب رسانه مصاحبه می‌کند.

وی افزود: طبیعتا ممکن است جلسه ای که رئیس جمهور برای سخنرانی در آن دعوت می شود، ظرفیت پرسش و پاسخ نداشته باشد، حتی بنده به عنوان سخنگوی دولت اگر برای افتتاح طرحی دعوت شوم در این شرایط از بنده سوال کنند، ممکن است نتوانم به آن پاسخ دهم به طور کلی روحانی و دولت معتقدند که اصحاب رسانه باید از آزادی قلم، بیان و انتقاد برخوردار باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رسانه‌ها باید در چارچوب قانون انتقاد کنند، اظهار داشت: اگر رسانه‌ای از چارچوب قانونی خارج شد، هتاکی کرده است، و یا اگر رسانه ای قصد داشته امری را اذهان جامعه به ناحق رواج دهد دولت باید روشنگری کند تا اگر کسی رفتاری بر خلاف قانون داشت او را به محاکم قضایی ارجاع دهند.

وی افزود: در آغاز به کار دولت تدبیر و امید کمیته ای برای بررسی شکایات دولت از رسانه ها تشکیل و بسیاری از دعاوی پس گرفته شد.

نوبخت درباره تغییر وزرای کابینه و اظهار نظر مراجع در این زمینه خاطر نشان کرد: برای دولت نظر مراجع لازم الاحترام است، دولت بیشترین هماهنگی و همکاری را با مراجع عظام خواهد داشت، هیئت وزرا با مراجع دیدار دارند و ضمن ارائه گزارش به، آنها نظرات مراجع دریافت می‌شود. تغییر وزرا در کابینه دولت برای رسیدن به جمع بندی مناسبی است که این تغییر از ارزش‌های وزرای پیشین نمی‌کاهد.

وی با اشاره به بودجه برخی مطبوعات که ادعای فرهنگی دارند، اظهار داشت: شورای فرهنگی تمامی مباحث فرهنگی و آنچه مربوط به حوزه اجرا است را هماهنگ و مباحث فرهنگی کشور را سیاست گذاری می‌کند لذا اگر مساله‌ای درباره بودجه مطبوعاتی رسانه‌های فرهنگ نما وجود داشته باشد بنده این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول درباره ایران، اظهار داشت: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران بیشترین سهم افزایش درآمد غیر نفتی را دارد، در این گزارش رشدی نزدیک به 5 درصد و دقیقا 4.5 درصد برای ایران پیش بینی شده، همچنین درباره کاهش نرخ تورم و فعالیت‌های سرمایه گذاری کشور افق بلند مدتی ترسیم شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه در حال حاضر در دو حوزه اقدام به سرمایه گذاری کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: حوزه نخست مربوط به حوزه مزیت نسبی در نفت است که صنایع مربوط به نفت از جمله پتروشیمی را شامل می‌شود، همچنین سرمایه گذاری دیگری در هایتک انجام شده که باید اعلام کنم که در صنایع خودرو فاصله زیادی در دنیا داریم اما با توجه به اینکه صنایع هایتک پدیده نو ظهور است با چنین حوزه‌ای فاصله‌ چندانی نداریم. خوشبختانه سرمایه گذاری رسمی انجام دادیم و تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان را در این زمینه فعال کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو فعالیت را توامان انجام می‌دهیم بخشی از این فعالیت مربوط به مسائل کوتاه مدت و بخشی دیگر شامل مسائل بلند مدت است اما با وجود با مضایق مالی در تلاشیم به همه مباحث کشور پاسخ مثبت دهیم و شرایطی ایجاد کنیم که توسعه یافتگی و علم و فناوری برای کشور فراهم شود خوشبختانه شاخص های اقتصادی بهبود پیدا کرده و قطعا باید در مسیر رفاه مردم اقدام کنیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *