اماکن خطرآفرین باید شناسایی و اصلاح شوند


سادس/کردستان استاندار کردستان با اشاره به ضرورت اولویت بندی در معرفی خطرات بحران‌زا در استان اعلام کرد که سازمان مدیرت بحران اماکنی که خطرآفرین هستند را شناسایی کند و برای اصلاح آن گام جدی بردارد.

بهمن مرادنیا، ظهر امروز یکشنبه (۲۳ شهریور ماه) در جلسه علنی مدیریت بحران استان کردستان با بیان اینکه مسائل و مشکلات در زمینه مدیریت بحران وجود دارد و نباید فضای جامعه را با سخنان خود ملتهب کنیم اظهار کرد که انبار نفت سنندج زمانی خارج از شهر بوده که امروز به علت گسترش فضای شهری، توسط توده‌ای از منازل مسکونی محاصره شده است و ما نیز پیگیر این موضوع بوده‌ایم.

وی افزود که به دلیل وجود مرز باشماق بحث حمل سوخت به اقلیم کردستان یکی از ظرفیت‌های استان کردستان به شمار می‌آید و حرکت تانکرها در محورهای استان قابل جلوگیری نیست.

استاندار کردستان با بیان اینکه در گام اول باید اولویت بندی کنیم که چه خطراتی بیشتر مشکل آفرین خواهد بود تصریح کرد که اگر مسیری خطرآفرین است و می‌تواند مشکلات زیست محیطی به وجود آورد باید برنامه اولویت دار معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران مسئول اجرای صحیح پروژه‌های استانی هستند و در صورت عدم اجرای درست باید مورد بازخواست قرار گیرند عنوان کرد که در سازمان مدیریت بحران نیز به همین صورت، اماکنی که خطرآفرین هستند باید شناسایی شود و برای اصلاح آن گام جدی برداشته شود.

مرادنیا در پایان با بیان اینکه پیگیری از وزارت خانه‌ها و ستاد ملی بحران باید در اولویت باشد تا اعتبارات ملی بیشتری را در این زمینه بتوانیم جذب کنیم، یادآور شد که استان کردستان اعتبار چندانی برای حل مسائل بحران‌زا ندارد بلکه باید به جذب اعتبارات ملی متوصل شد.

شناسایی ۳۷ مخاطره بحران‌زا در کردستان

محمد فلاحی، رئیس ستاد مدیریت بحران استان کردستان در ادامه این جلسه با اشاره به شناسایی ۵۳ مخاطره بحران زا در کل کشور خاطرنشان کرد که در استان کردستان ۳۷ مخاطره بحران‌زا قابل وقوع است که همگی شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد که برای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۴۸ طرح کاهش برای پیشگیری از بحران تعریف شده که پیش بینی می‌شود یک هزار و ١۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان کردستان یادآور شد که وزارت نفت مکلف به ایمن سازی مخازن نفت است و این موضوع نیز از طریق استانداری در حال پیگیری است.

کاهش ١۰۳ درصدی مساحت آتش‌سوزی های سال جاری

سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه آتش‌سوزی ها از ۹ خرداد ماه سال‌جاری در کردستان آغاز شد گفت: ۲۴۷ مورد آتش‌سوزی در سال‌جاری رخ داده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸ درصدی در تعداد آتش‌سوزی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد که مساحت آتش‌سوزی ها در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۳۴۸ هکتار بوده که در سال‌جاری با کاهش ١۰۳ درصدی به یک هزار و ١۴۷ هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با اشاره به عوامل کاهنده سطح آتش‌سوزی ها افزود که عوامل متعدد مثل تمرکز اکیپ‌ها در مناطقی که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها زیاد است و استفاده از نرم افزار هواشناسی که ۴۸ ساعت پیشتر، گرما در منطقه را ‌به ما اطلاع می‌داد، از جمله عوامل کاهنده سطح آتش‌سوزی ها در سال‌جاری بوده است.

وی با بیان اینکه سیلاب اولویت اول و آتش‌سوزی اولویت دوم بحران‌زا کردستان است تصریح کرد که بزرگترین طرح آبخوانداری کشور در حد فاصل بین شهرستان‌های قروه و دهگلان به زودی افتتاح خواهد شد که از صندوق توسعه ملی ۷۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از سیلاب اختصاص یافته است.

نقشبندی عنوان کرد که پارک آبخیز ماماتکه ورود رسوب به محلات پایین دست را به کمترین حد ممکن خواهد رساند و تلفیقی از علم و دانش و طبیعت در سنندج خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد که ۴ نفر عاملان ایجاد حریق عمدی توسط محیطبانان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

یک هزار و ۸۷۴ هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده دچار حریق شده است

فریبا رضایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به دو فقره آتش‌سوزی بزرگ که در ارتفاعات کوسالان و بیجار به وقوع پیوست خاطرنشان کرد که در مناطق حفاظت تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست حدود یک هزار و ۸۷۶ هکتار دچار حریق شده است.

وی ادامه داد که در مدت مشابه سال گذشته بیش از دو هزار و ١۶۰ هکتار از مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست دچار حریق شده بود که کاهش سطح آتش‌سوزی را در سال‌جاری نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: دمنده و پهباد و وسایلی که نیاز است خریداری شده و یک میلیارد اعتبار نیز برای خرید سایر وسایل درنظر گرفته شده است.

وی در پایان یادآور شد که تعداد همیاران محیط زیست در کردستان به ۱۰۰ نفر رسیده و برای آن‌ها کارت‌های شناسایی صادر شده است.

اختصاص ١۳ میلیارد تومان برای لای‌روبی رودخانه‌های کردستان

عرفان مومن پور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در ادامه این جلسه با اشاره به سیل ویرانگر در سال ۹۸ اظهار کرد که ۱۳ میلیارد تومان در حوزه رودخانه استان و با تمرکز بر عملیات متمرکز لای روبی هزینه شده است.

وی افزود که رودخانه‌های قشلاق دزلی و درکی و غیره مورد توجه قرار گرفته‌اند و عملیات لای‌روبی برای آن‌ها صورت گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان تصریح کرد که روستای ره‌شکی و ساردکی شهرستان بانه رودخانه وحشی دارد و همه ساله خانه‌های مردم مورد تهدید قرار می‌گرفت که با اجرای عملیات لای‌روبی، مخاطره برای اهالی این دو روستای مرزی کاهش یافته است.

وی عنوان کرد که با اعتبارات ذکر شده در سد قشلاق تعدادی دیواره‌ و کانال‌های پایاب ساخته شده و عملیات لای‌روبی نیز اجرا شده است.

مومن پور در پایان با اشاره به شروع یک حرکت مناسب در پروژه‌های حوزه رودخانه‌ای استان یادآور شد که ۹۰ ‌میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ برای رودخانه‌های کردستان درنظر گرفته شده است.

انبارهای شرکت نفت بسیار خطرآفرین هستند

جواد اکبرآبادی، معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه این جلسه با اشاره به تجربه خاورمیانه در بروز بحران خاطرنشان کرد که یکی از مسائل مهم انبار شرکت نفت در محدوده شهر است که بسیار پرخطر می باشد.

وی ادامه داد که برنامه جامع مدیریت بحران با همکاری استانداری تاکنون تهیه نشده است که امیدواریم این‌برنامه نیز تدوین شود.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در پایان سخنان خود یادآور شد که باید با ایجاد مانورها و برنامه‌ها ادارات را برای مدیریت بحران چابک کنیم تا مشکلی در بحران‌های واقعی به وجود نیاید.

وجود انبارهای شرکت نفت در مناطق مسکونی فاجعه آفرین است

احمد محمدرضایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان گفت: انبارهای نفتی که دیوار به دیوار مناطق مسکونی هستند متاسفانه در سنندج، سقز و بیجار وجود دارد و در صورت وقوع شرایط بحرانی می‌تواند به فاجعه بیانجامد.

وی با بیان اینکه مجریان پروژه‌های ساخت‌ و ساز موضوع پدافند غیرعامل را جدی نمی‌گیرند یادآور شد که حرکت خودروهای سنگین حامل سوخت به سمت مریوان با توجه به وضعیت جاده‌ای، همانند بمب‌های متحرک هستند که می‌توانند خطرآفرین باشند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *