تاثیر توانمندسازی تشکل‌های محیط زیستی بر ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست


مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: توانمندسازی ساختاری، تخصصی، اطلاعاتی و مدیریت منابع نهادهای مردمی محیط زیست منجر به توانمندسازی مردم و ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست در بین آحاد و طبقات جامعه می شود.

به گزارش سادس ژیلا آقایی با انتشار متنی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی (۲۲ مرداد ماه) نوشت:  این روز فرصتی مغتنم برای قدردانی از حضور و اثرگذاری تشکل ها و سازمان های اجتماع‌محور و ثمرات مطلوب نقش‌آفرینی آن‌ها در تقویت انسجام و هم‌افزایی اجتماعی برای حصول به گام‌های مؤثری برای رفع و یا کاهش معضلات اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و… است .

مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان‌های مشارکت ‌محور به‌ویژه درسال‌های اخیر توانسته‌اند با دستیابی به بلوغ فکری و عملی، نیروی محرکه‌ای توانمند برای حضور آگاهانه مردم درعرصه‌های گوناگون اجتماعی به شمار آیند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادهای خودجوش مدنی هستند که احساس مسئولیت اجتماعی را وظیفه و رسیدن به آرمان‌های یک جامعه مردم سالار را هدف نهایی خود می‌دانند و از آنجا که از متن جامعه برخاسته‌اند، از اعتماد اجتماعی برخوردار هستند و بنا به خاصیت و ذات فعالیت در قالب تشکل‌های تخصصی و مردم‌نهاد، بهره‌مندی از نعمت حضور مردم و اهتمام به رفع مشکلات و دغدغه‌های اجتماعی را دارا هستند.

آقایی اضافه کرد: این تشکل‌ها با تکیه بر سرمایه برآمده از اعتماد و ارتباط مردمی، حلقه ارتباطی مستحکمی جهت تعامل دولت با مردم به وجود آورده‌اند و شور و نشاط و انگیزه مضاعفی برای حرکت رو به رشد و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود و تنوع سازمان های غیر دولتی مبین بلوغ اجتماعی و سیاسی هر جامعه است، تاکیدکرد: امروزه یکی از نقش‌های اساسی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی، تلاش برای ارتقای سطح مشارکت‌های اجتماعی در حفاظت از محیط زیست و جایگاه ویژه آن‌ها در توسعه سرمایه اجتماعی دراین حوزه خطیر و بسیار پراهمیت است.

آقایی اضافه کرد: در این شرایط تقویت این سازمان‌ها از ساز و کارهای فرآیند توسعه پایدار است چراکه آن‌ها با هدف جلب مشارکت مردمی و بالا بردن سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی جامعه و دستیابی به پایداری محیط زیست به وجود آمده‌اند و بی‌شک توانمندسازی ساختاری، تخصصی، اطلاعاتی و مدیریت منابع این نهادهای مردمی، منجر به توانمندسازی مردم و ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست در بین آحاد و طبقات جامعه شده و زمینه‌ساز بهینه‌سازی فرآیندهای توسعه کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست خط مشی مبتنی برتعامل و همکاری اقدام‌محور با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی را در همه سطوح مدیریتی مجموعه خود طی سه سال اخیر دنبال کرده و برای دستیابی به تاثیرات عملی نقش‌آفرینی سمن‌های محیط زیستی و سازمان‌های اجتماع محور این حوزه، در امر توانمندسازی و آموزش جوامع محلی شهری و روستایی با تاکید بر آموزش‌های عمومی و توسعه مشارکت همگانی، با همکاری صندوق ملی محیط زیست و ظرفیت قانونی ایجادشده، حمایت مالی از اجرای طرح‌ها و ایده‌های عملیاتی تشکل‌های محیط زیستی را دردست اجرا دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست، آقایی در پایان ابراز امیدواری کرد که این فرصت قانونی و این تعامل توانمندساز، تحولی قابل توجه در همکاری دونهاد دولتی وغیردولتی در حوزه محیط زیست را سبب شود و ضمن تقویت نهاد مردمی محیط زیست کشور به ارتقای سطح آگاهی و تغییر رفتار جامعه مخاطب و آحاد مردم در حوزه حفظ و بهبود وضعیت محیط زیست کشور بینجامد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *