امضای سند پنج ساله فاز سوم طرح حفاظت از تالاب‌های ایران


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از امضای سند فاز سوم این طرح برای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ خبر داد.

به گزارش سادس علی ارواحی اظهارکرد: سند جدید طرح برای پنج سال آتی پس از هشت ماه تلاش مشاوران، دست اندرکاران و تیم طرح نهایی شد و به تصویب و امضا رسید. این سند که چشم انداز، هدف و استراتژی های کلیدی فعالیت های طرح طی پنج سال آتی را تشریح می‌کند، بر پایه دستاوردها و درس آموخته‌های طرح در فازهای پیشین و تحلیل وضع موجود و مشکلات و تهدیدات فعلی تالاب های کشور تدوین شده و مشتمل بر سه محور اصلی «نهادینه‌سازی رویکرد زیست بومی برای مدیریت بهتر تالاب‌ها»، «مدیریت مشارکتی منابع به صورت سازگار با تغییرات اقلیمی» و «افزایش سطح آگاهی‌ها و مشارکت عمومی در حفاظت و مدیریت تالاب های کشور» است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: تدوین این سند نتیجه فرایند مشارکتی است که نظرات تمام دست‌اندرکاران از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، تشکل‌های غیردولتی و سایر دست اندرکاران در سطوح ملی و استانی، از طریق برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مشورتی متعدد و مکاتبات رسمی در آن لحاظ شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: این سند پس از تدوین طی فرایندی مشارکتی به تصویب کمیته راهبری طرح رسید و در ادامه به عنوان سند همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد توسط معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست (به نمایندگی از دولت) به عنوان مجری ملی طرح و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد امضاء شد و اجرای آن از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

علی ارواحی در خاتمه تاکیدکرد: اجرایی شدن این سند مستلزم جذب منابع و اعتبارات ملی و بین المللی و مشارکت تمام دست‌اندرکاران کلیدی در سطوح ملی و استانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون دو فاز اجرایی خود را پشت سر گذاشته است. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *