عطریانفر: خاتمی از همان اول معتقد به صحت انتخابات ۸۸ بود


سادس- علیرضا رضایی متقی: محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، وقایع سال ۸۸ را بازخوانی کرده است. از جمله اینکه خاتمی از همان اول معتقد به صحت انتخابات ۸۸ بود و هاشمی همه حرف‌های دادگاه او را تأیید کرده به جز آنکه گفته نباید می‌گفتی تقلب نشده است!

ماجرای هاشمی و تأیید حرف‌های عطریانفر به عنوان یک متهم و محکوم دادگاه امنیتی کشور در نوع خود جالب توجه است. هاشمی با عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص می‌دهد که یک مجرم امنیتی را به دفتر خود بخواند و بگوید اینکه گفتی تقلب نشده را من قبول ندارم، اما بقیه دفاعیاتت خوب بود!

«بعد از دادگاه، آقای هاشمی رفسنجانی بنده را دعوت کردند و تکریم نمودند! ایشان به من گفتند تمامی حرف‌هایت در دادگاه را به جز یک مورد قبول دارم. گفتم کدام مورد؟ گفتند بحث تقلب! این را که گفتی تقلب نشده است، من قبول ندارم. گفتم بر چه اساسی شما این حرف را می‌زنید؟ گفتند فلانی و فلانی به من گفتند که تقلب شده است. طبق حرف‌های ایشان، برخی مقامات این مطلب را به آقای هاشمی گفته بودند. به ایشان عرض کردم اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. من کارشناس مسائل انتخابات هستم و چنین چیزی که به شما گفته‌اند، صحت ندارد.»

خاتمی در خفا و غیرخفا!

عطریانفر درباره موضع خاتمی در انتخابات ۸۸ هم می‌گوید که خاتمی حرف‌های دادگاه را تأیید و او را تکریم کرده است و، اما در برابر این پرسش که «چرا خاتمی بعد از انتخابات ۸۸ حتی یک بار هم به صورت رسمی صحت انتخابات ریاست جمهوری را تأیید نکرد؟!» می‌گوید: «جایگاه و تعلق خاطر آقای خاتمی به نظام و منزلت ملی ایشان به گونه‌ای است که کسی جز رهبری نمی‌تواند برای ایشان تعیین تکلیف کند.».

اما این در شرایطی است که رهبری انقلاب پس از وقایع ۸۸ در سخنانی به این مضمون اشاره کردند و گفتند آن‌ها که در جلسات خصوصی‌شان تقلب در انتخابات را رد می‌کنند، بیایند این مطالب را در فضای عمومی مطرح کنند.

با این حال عطریانفر در پاسخ به اینکه «به چه دلیل خاتمی رسماً نتایج آن انتخابات را تأیید نکرد؟» می‌گوید: «این نکته را متذکر می‌شوم آقای خاتمی موضع‌شان مانند آقای هاشمی نبود و معتقد بودند که در انتخابات تقلب مؤثر نشده است. آقای هاشمی از ابتدا نسبت به احمدی‌نژاد موضع داشت و احساس می‌کردند احمدی‌نژاد دستاورد‌های نظام را از بین می‌برد. از طرف دیگر هم آقای احمدی‌نژاد در مخالفت با آقای هاشمی کم نمی‌گذاشت.»

عنصر خارجی هم آمد

عطریانفر در همین گفتگو به وجود عنصر خارجی در اغتشاشات ۸۸ هم می‌پردازد: «معتقدم از ابتدا عناصر خارجی نقشی نداشتند، اما وقتی فضای مشوش و آشوبی در کشور به‌پا شد آن‌ها بر روی موج سوار شدند و از شلوغی‌ها برای پیشبرد اهداف‌شان سوءاستفاده کردند.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *