احمدی: Who برنامه‌های ایران در موضوع ورزش در خانه را الگوی بین‌المللی دانست


احمدی: Who برنامه‌های ایران در موضوع ورزش در خانه را الگوی بین‌المللی دانست

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با حضور در برنامه ورزش تعطیل نیست شبکه تلویزیونی ورزش به تشریح برنامه ها و اقدامات وزارت ورزش و جوانان در دوره شیوع بیماری کرونا پرداخت‌.

به گزارش سادس و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر عبدالحمید احمدی گفت: بیش از ۱۲۵ کشور دنیا درگیر کرونا شدند. شیوع این بیماری شرایط و سرعت زندگی را در همه جای دنیا تغییر داد و طبعا باید شرایط جدیدی درهمه موضوعات و بخصوص ورزش ایجاد می شد. بخشی از زمان برای حضور بیشتر در خانه، کمتر بیرون آمدن و قرنطینه خانگی مصروف شد. برای اینکه مردم در خانه بمانند و بتوانند  شرایط را مدیریت کنند باید برنامه داشت و ورزش در دو بعد می توانست کمک کننده باشد، یکی گذران اوقات فراغت بیشتر و بهتر در خانه و در کنار خانواده و دیگری ارتقای سطح سلامت افراد.

وی افزود: یکی از توصیه های جدی مسئولین حوزه سلامت این بود که مردم ورزش کنند. این فعالیت ورزشی با ورزش کردن در شرایط عادی متفاوت است. در خانه ورزش کردن، بدون وسیله ورزش کردن، ابتکاری ورزش کردن به همراه خانواده و بازی هایی که می توان در محیط کوچک خانه انجام داد که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد ادبیات جدیدی را در ورزش ایجاد کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تصریح کرد: هرگاه از ورزش صحبت می‌شد بحث مکان و هزینه ها مطرح بود اما در دوران شیوع کرونا این بحث تبدیل به ورزش بدون هزینه، تجهیزات و فضای ورزشی خاص شد. در این دوره ما شاهد فعالیت‌های رسانه‌ای خوبی بخصوص از سوی رسانه ملی بودیم تا بتوانیم انگیزه ورزش کردن و فضای ورزشی خوبی را در خانه ایجاد کنیم. با برنامه ریزی ها و همکاری کارشناسان و مربیان، هیئت‌ها، انجمن‌ها و فدراسیون‌ها و تمامی بخش‌های مرتبط با ورزش کار جمعی خوبی انجام شد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار حدود ۶٧ هزار ویدیو توسط ادارات ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی در استان ها و ٣٨ هزار فایل ورزش همگانی توسط فدراسیون های ورزشی در رسانه ها و فضای مجازی تولید و منتشر شده که همگی با مشارکت مردم بوده است. همچنین شاهد ٣٨٩ ساعت تولید و پخش برنامه های اختصاصی ورزش همگانی در رسانه ملی بودیم که رشد ۷۰ درصدی را نسبت به زمان مشابه داشته است. یک نظرسنجی مربوط به تاثیر برنامه های ورزشی در خانه در بین شهروندان تهرانی نشان داد ۸۱ درصد شهروندانی که در این نظرسنجی شرکت داشتند در تمرینات ورزشی خانگی مشارکت دارند، ۶۵ درصد آنان ورزش انفرادی ۳۴ و نیم درصد ورزش به همراه خانواده را داشتند و ۷۳ درصد هم سه روز یا بیشتر در خانه ورزش کردند. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد شرکت کنندگان کاهش وزن داشتند در حالی که تصور می شدبه جهت کم تحرکی و افزایش خورد و خوراک اضافه وزن داشته باشند.

احمدی با اشاره به تقدیر سازمان بهداشت جهانی از وزارت ورزش و جوانان و فعالیت ورزش در خانه گفت: خوشبختانه این فعالیت انعکاس خوبی داشت و سازمان بهداشت جهانی و نمایندگی آن در ایران طی نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان از دست اندرکاران مباحث ورزش در خانه و پویش های مرتبط و اینکه در ایران توجه خاصی به ورزش همگانی در دوران کرونا شده و ورزش کردن و فعالیت بدنی به مردم کمک کرده تا به سلامت جسمانی و روانی خود و ارتقای سیستم ایمنی بدن خود توجه کنند تقدیر شد. در این نامه تاکید شد که سازمان بهداشت جهانی این اقدامات را به عنوان یک الگو در سطح بین‌المللی منتشر می‌کند که برای ما بسیار ارزشمند است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: همراهی بسیار خوب مردم عزیز ما و فعالیت بسیار ارزشمند بخش سلامت و پرستاران و پزشکان و کادر درمانی کشور نشان می‌دهد وقتی اراده درست و همراهی ملی وجود داشته باشد می شود بر مشکلات غلبه کرد و امتحان بزرگی بود که با همه تنگناها و تحریم ها مردم و مسئولین در بخش‌های مختلف سربلند از این ایفای نقش بیرون آمدند. البته ماجرا هنوز تمام نشده و هنوز با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم.

وی در خصوص ترویج و توسعه ورزش همگانی اظهار داشت: در گذشته ادبیاتی در ورزش حاکم شده و آن اولویت ورزش قهرمانی نسبت به ورزش همگانی است. ما باید این نگاه را به توازن برسانیم و همه بخش‌ها به این باور برسند به خصوص رسانه‌ها که نقش مهمی در این خصوص دارند. به طور مثال تا قبل از تابستان نسبت برنامه‌های مرتبط با ورزش همگانی در صدا و سیما ۲ درصد بوده که در تابستان به ۱۰ درصد می‌رسد. در دوره شیوع ویروس کرونا برنامه‌های ورزش همگانی در رسانه ملی به ۷۰ درصد رسیده است. اگر ما در شرایط عادی هم بیش از ۲ درصد به ورزش همگانی بپردازیم و سهم بیشتری برای ورزش همگانی در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها قائل شویم توجه بیشتر مردم را نسبت به موضوع خواهیم داشت.

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *