شاه‌کلید معضلات شهری کجاست؟


سادس/سمنان رئیس شورای اسلامی استان سمنان معتقد است که شوراها امروزه و دو دهه پس از شکل‌گیری‌شان از چنان برومندی، جوانی و تجربه و کارآمدی برخوردارند که می‌توانند مشکلات و معضلات حوزه مدیریت شهری را به حداقل ممکن برسانند.

عباس آلبویه در گفت‌وگو با سادس از مدیریت یکپارچه شهری به عنوان کلید حل مشکلات شهری نام برد و اظهار کرد: ارتقاء همکاری‌ها به سطحی بالاتر در کنار بهره‌گیری از شاه‌کلید “مدیریت یکپارچه” می‌تواند مشکلات و معضلات جامعه شهری را در کشور و استان حل کند.

وی با بیان اینکه سمنان، بستر لازم برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری را دارد افزود: شهر سمنان از همه ظرفیت‌های لازم برای اجرای این طرح؛ از شورای شهر همراه، شهرداری فعال و مدیران اجرایی پای‌کار و…برخوردار است و از همین رو شهر سمنان این آمادگی را دارد که این طرح را به عنوان پایلوت کشوری اجرایی کند.

عضو شورای شهر سمنان، از مدیریت یکپارچه شهری به عنوان راهکار جلوگیری از موازی‌کاری یاد کرد و گفت: موازی‌کاری‌ها جدای از اینکه از مردم سلب آرامش می‌کنند، هزینه‌های اضافی به مدیریت شهری و مردم تحمیل می‌کنند.

وی از حفاری‌های متعدد دستگاه‌ها در شهرها به عنوان نمودی از این هزینه‌های اضافی تحمیلی و چندباره کاری‌ها نام برد و افزود: گاهی شهرداری یک حفاری انجام می‌دهد به دنبال آن فرآیند آسفالت و ترمیم آن انجام می‌شود اما بعد از مدتی دستگاه‌های دیگری مثل اداره گاز، آب، برق، ارتباطات و مخابرات و…نیز می‌آید و دوباره حفاری انجام می‌دهد. این درحالی است که اگر یک مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد هم از این دوباره‌کاری‌ها و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود و هم آسایش و آرامش شهروندان کمتر به هم می‌خورد.

وی با بیان اینکه هم شوراهای شهر و روستا و هم شهرداری‌ها در بحران ناشی از شیوع کروناویروس امتحان خود را به خوبی پس دادند بیان کرد: شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان در این همه‌گیری خدمات بسیار خوبی به شهروندان استان ارائه کردند.

آلبویه با اشاره به نقش مهم شوراها از آن به عنوان عصاره فضائل شهروندان یاد کرد و ادامه داد: از همین منظر است که معتقدیم که اعضای شوراهای شهر باید از بین بهترین‌ها انتخاب شوند تا مدیریت شهری را به سرانجام خوبی برسانند.

وی با اشاره به تجربه 21 ساله شوراها در کشورمان خاطرنشان کرد: شوراهای شهر و روستا اینک به یک بلوغ و تکاملی رسیدند که ایجاب می‌کند جایگاه آنها براساس آنچه که در قانون اساسی نیز آمده، ارتقاء بیابد.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان با بیان اینکه ساختار حکومتی خواهان واگذاری اختیارات به شوراها نیست اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این ساختار اراده‌ای برای دادن جایگاه واقعی و قانونی به شوراها ندارد و از همین رو هر روز شاهد ضوابط و مقررات دست‌وپاگیری هستیم که این شوراها را بیش از پیش محدود می‌کند.

آلبویه با گلایه از آنچه دخالت و نظارت بیش از حد از سوی برخی دستگاه‌ها نظیر دیوان عدالت اداری، بازرسی و…می‌خواند، خاطرنشان کرد: اگر سطح همکاری‌ها و تعاملات در این بخش‌ها بیشتر شود شوراها می‌توانند معضلات شهرها و روستاها را بهتر مدیریت و حل کنند.

این عضو پارلمان شهری سمنان با بیان اینکه در قانون 23 وظیفه برای شوراها برشمرده شده است اضافه کرد: تاکنون تنها یک‌سوم این وظایف به شوراها تفویض اختیار شده و متاسفانه دو سوم این وظایف هنوز واگذار نشده است.

وی با اشاره به روند فعالیت شوراهای استانی و شهرستانی اظهار کرد: خوشبختانه جلسات و نشست‌های شورای استانی به شکل منظم و موثری برگزار و در هر نشست نیز از همراهی مدیران استان از استاندار و مدیران کل تا فرمانداران و دیگر مسوولان بهره‌مند شدیم.

این عضو شورای شهر سمنان با بیان اینکه شورای اسلامی استان سمنان تفاهمنامه‌های مختلفی نیز منعقد کرده افزود: در همین راستا تفاهمنامه‌هایی با آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی، محیط‌زیست استان، بنیادمسکن، جهادکشاورزی و… منعقد کردیم.

وی از اجرای یک طرح ابتکاری در شورای استان خبر داد و گفت: ما در استان سمنان یک” شورای مشورتی بین شوراها” تشکیل دادیم که شوراهای شهرستان‌های مختلف استان از ظرفیت‌های همدیگر استفاده بیشتری ببرند. ضمن اینکه مسائل مختلف در این شورای مشورتی مطرح و به مسوولان بالاتر منتقل می‌شود.

آلبویه از برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای مشورتی بخش‌ها از اردیبهشت 99 خبر داد و افزود: با توجه به تفاوت نیازهای شوراهای شهر و روستا، شکل‌گیری این شورای مشورتی در سطح بخش‌ها می‌تواند راهگشای حل برخی از مشکلات در شهرهای کوچکتر و روستاها باشد.

رئیس پیشین شورای شهر سمنان با بیان اینکه شورای استان در حوزه آموزشی نیز اقدامات بسیار خوبی داشته ادامه داد: در این دوره به آموزش و خصوصا آموزش نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین منابع و سرمایه‌های استان، توجه ویژه شده است.

وی با بیان اینکه شوراها باید کارآفرین باشند افزود: در همین راستا کارگاه‌های آموزشی مختلفی در استان برگزار شده تا با بهره‌گیری از خلاقیت نیروی انسانی، برخی از محدودیت‌ها در حوزه منابع جبران شود.
آلبویه با اذعان به اینکه شورا باید بتواند خلق ثروت کند اظهار کرد: شورا باید تعهدمحور و دارای برنامه باشد چرا که جنس وظایف در شورا با دستگاه‌های اجرایی کاملا متفاوت است.
وی ارائه خدمات به شهروندان را ضروری خواند و گفت: شورا به مثابه یک قطار در حال حرکت است که باید در عین اینکه در حال حرکت به جلو است باید همزمان خدمات نیز ارائه دهد چرا که برخی از خدمات همچون جمع‌آوری پسماند، آبیاری و توسعه فضای سبز، خدمات شهری و…تعطیل‌بردار نیست.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان با اشاره به وجود 549 روستا در استان گفت: در حال حاضر 308 روستای استان دارای شورای روستا است که 958 عضو در این شوراها به مردم خدمت می‌کنند که 97 درصد آنها مرد و سه درصد آنها نیز از زنان این روستاها هستند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *