ضعف در وضع مالیات بر سیگار و بیماریابی ایدز در کشور


بهره‌برداری از ۸۰۰ پروژه بهداشتی درمانی تا پایان امسال، ضعف در زیرساخت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان، کمبود نوعی از کیت‌های تشخیص ایدز در داروخانه‌ها به دلیل تحریم‌ها، سرانجام اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها و نسخه‌نویسی الکترونیک توسط پزشکان و … از جمله مباحثی بود که در نشست خبری امروز معاون بهداشت وزیر بهداشت مطرح شد.

به گزارش سادس، دکتر علیرضا رئیسی در ادامه نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، به تشریح اقدامات معاونت بهداشت وزارت بهداشت طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: در یک سال گذشته اتفاقات گوناگونی در حوزه نظام بهداشت و سلامت کشور رخ داد. سیلی که در ابتدای سال جاری به وقوع پیوست حدود ۲۵ استان را درگیر خود کرد و همکاران ما بدون اندکی درنگ مشغول خدمت رسانی به مردم این منطقه بودند که همین موضوع باعث شد هیچ موردی از بیماری اپیدمی در این مناطق  گزارش نشود که این خود اقدامی بزرگ بود تا جایی که سازمان بهداشت جهانی به همین دلیل از وزارت بهداشت ایران تقدیر کرد.

وی با اشاره به سایر مشکلات ناشی از سیل مانند آب‌های آلوده و دام‌های تلف شده، گفت: از دیگر خدمات درخشانی که در زمان وقوع سیل اتفاق افتاد ارائه خدمات مستمر به مادران باردار بود. همچنین کار دارورسانی به بیماران مزمن مانند مبتلایان به سل و ایدز به صورت متداوم بدون آن که کسی متوجه بیماری افراد شود، به آنها انجام می‌شد.

رئیسی در خصوص خدماتی که به مادران باردار در جریان سیل ارائه می‌شد نیز گفت: از آنجایی که سامانه یکپارچه برای ارائه خدمات داشتیم و از قبل نیز تمام مادران باردار منطقه در این سامانه شناسایی شده بودند، هیچ عارضه‌ای در زمان زایمان نداشتیم.

وی در همین زمینه به سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تجربه سیل اول سال، بسیار در ارائه خدمت هنگام بروز سیل در سیستان و بلوچستان به کمک ما آمد. یکی از نکاتی که از آن به عنوان شاه کلید جلوگیری از بیماری‌های واگیردار در هنگام بروز سیل آموختیم، توزیع آب آشامیدنی بسته بندی شده به ساکنین منطقه بود.

وی در ادامه با انتقاد به زیر ساخت‌های غیر اصولی در استان سیستان و بلوچستان گفت: باید برای اصلاح این زیر ساخت‌ها به ویژه زیر ساخت شبکه آب و فاضلاب فکری شود. این استان حتی اگر سیلی با این وسعت نیز در آن رخ نمی‌داد مشکلات زیاد دیگری در حوزه‌ بهداشتی و درمانی داشت.

معاون وزیر بهداشت در خصوص سایر خدمات وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۵ هزار پروژه بهداشتی و درمانی در کشور تعریف شده است. تا پایان سال ۹۷ سه هزار و ۴۰۰ پروژه به بهره برداری رسیدند که دو سوم آنها در روستاها و یک سوم آنها در مناطق محروم شامل خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و غیره بود. تا پایان امسال نیز ۸۰۰ پروژه دیگر به بهره برداری خواهد رسید و بقیه پروژه‌ها نیز تا پایان شهریور سال آینده افتتاح خواهند شد.

رئیسی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۸۶۵ خانه بهداشت، ۴ هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت و ۴ هزار و ۱۲۸ مرکز جامع خدمات سلامت در کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند. در این راستا ۳۰ هزار بهورز، ۲۲ هزار مراقب سلامت، ۱۴۰۰ کارشناس تغذیه و ۱۵۷۰ نفر کارشناس سلامت روان در این مراکز آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

وی همچنین در خصوص اهم پروژه‌های نرم افزاری اظهار کرد: امیدواریم این پروژه‌ها نیز تا پایان دولت تکمیل شود. پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت که اکنون در چهار استان کشور به شکل پایلوت در حال اجرا است یکی از این پروژه‌هاست که تا سال آینده بیش از این فراگیر خواهد شد. همچنین پروژه خانه بهداشت عشایر که تفاهم نامه مربوط به آن دیروز در شهر دزفول به امضاء رسید در فاز اول در حال اجراست و ۱۶۰ خانه بهداشت عشایری تا آبان ماه ۹۹ راه‌اندازی می‌شود که این تعداد تا پایان سال آینده به ۲۴۰ خانه بهداشت عشایری می‌رسد.

وی در ادامه طرح دیگر وزارت بهداشت را مدارس عاری از پوسیدگی دندان، در پایه ششم ابتدایی معرفی کرد و گفت: اکنون ۷۰ درصد مدارس در این طرح شرکت داده شدند و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری جشن عاری از پوسیدگی دندان را برگزار کنیم. خدمت دیگری که در حوزه‌ دندان پزشکی ارائه شده است فعال سازی مراکز دندانپزشکی در شیفت بعد از ظهر است که این مراکز با ۳۶۰۰ یونیت دندانپزشکی، به زودی فعال خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی در خصوص کیت تشخیص اچ آی وی پرداخت و گفت: دو نوع کیت در اختیار مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد؛ نوع اول که معمولا در اختیار مراکز بهداشتی است کیت تشخیص سریع است که در این زمینه هیچ مشکلی برای تامین آن نداشته‌ایم. نوع دوم تست‌های تشخیصی تایید کننده‌ نوع اول تست‌ها است که ممکن است اندکی در تهیه آن دچار مشکل شده باشیم. همچنین قرار بود کیت‌هایی را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهیم تا خود افراد بتوانند به شکل فردی اقدام به تشخیص ایدز کنند که این مورد با توجه به تحریم‌های موجود و از آنجایی که منبع تامین این کیت‌ها کشور امریکا بود؛ دچار مشکل شدیم.

وی در خصوص نهایی شدن مدل پزشک خانواده در کشور گفت: خوشبختانه این مدل به سمت نهایی شدن می‌رود و پس از انجام آخرین جلسه در این ماه با حضور وزیر بهداشت مدل نهایی آن را به کل کشور ابلاغ می‌کنیم. ما در سطح یک ارایه خدمات کاملا آماده بودیم و در این مدت سطح دوم و سوم نیز آماده‌تر شد. اکنون قابلیت نسخه نویسی در دو سطح بیمارستانی و مطب‌ها آماده شده است، اما باید مدل نهایی به کل کشور ابلاغ شود.

رییسی در همین زمینه ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰، ۷۸ درصد پروژه تکمیل شود و اگر مشکلی پیش نیاید تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز پروژه به شکل صد در صدی تمام شود، البته اعتبارات در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: اکنون ۲۷ میلیون نفر ساکن روستاها داریم که درحال حاضر برنامه پزشک خانواده در این مناطق در حال اجرا است. مشکل موجود شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر هستند. نکته مهم دیگر آن است که در مدل برنامه پزشک خانوار بخش خصوصی نیز به شدت به شکل همکار کنار ما دیده شده است و اکنون نیز داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمه‌ها و مراکز تصویربرداری به سیستم متصل شده‌اند، اما نباید فراموش کنیم که در زمینه پزشک خانواده مهم‌ترین کار فرهنگسازی برای خانوار است.

وی در خاتمه سخنان خود به موضوع مالیات بر دخانیات اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی طبق تحقیقاتی که انجام داده است معتقد است موثرترین راه برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات بر آن است. امروزه شما هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که قیمت یک پاکت سیگار در آن کمتر از یک دلار باشد، اما متاسفانه در کشور ما این قیمت کمتر از این میزان است.

وی افزود:‌ما معتقدیم مالیات کمتر از ۷۰ درصد بر روی سیگار اثر مثبتی بر کاهش مصرف آن نخواهد گذاشت و این رقم مالیات باید افزایش یابد. میانگین مالیاتی که برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده است ۳۵ تا ۴۰ درصد است که باز هم از عدد ایده‌آل ما فاصله زیادی دارد.

وی افزود:‌ اکنون سالانه ۷۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و این بعلاوه مصرف فاجعه‌بار قلیان در کشور از موضوعات نگران کننده‌ای است که با آن روبرو هستیم. طبق بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، ایران در دو شاخص مالیات بر سیگار و بیماریابی مبتلایان به اچ آی وی (به دلیل انگ بیماری و عدم مراجعه افراد در معرض خطر) ضعیف است که باید در این دو زمینه نیز قوی عمل کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *