غیاثی در همه اعزام‌ها بود و پاداش گرفت اما منتقد شد/ احسان حدادی فراتر از فدراسیون است


دوومیدانی - سجادهاشمی

دونده ۴۰۰ متر ایران در مورد انتقادهایی که به فدراسیون دوومیدانی می‌شود، به دفاع از فدراسیون پرداخت.

به گزارش سادس، چندی است که حواشی دو ومیدانی زیاد شده و در زمینه‌هایی چون نتایج نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی جهان، توجه صرف فدراسیون به یک ورزشکار، حذف حقوق ورزشکاران و طرد ورزشکاران و بهره برداری از عناوین کسب شده توسط آنها، به فدراسیون فعلی انتقادهایی وارد شده است. در همین راستا با سجاد هاشمی، نفر دوم مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ در رشته دوی ۴×۴۰۰ متر مردان گفت‌وگو داشتیم.

 هاشمی، در مورد شرایط فعلی دو ومیدانی کشور به سادس گفت: سال قبل بازی‌های آسیایی جاکارتا را داشتیم و علی رغم رکوردهای خوبی که زدیم فقط سه مدال گرفتیم. در ادامه و در مسابقات بعدی نفراتی اعزام شدند که احتمال کسب حد نصاب‌های جهانی را داشتند و همین اتفاق هم افتاد. آقای تفتیان سهمیه المپیک گرفت و رکورد خوبی زد. با اینکه برای مسابقات جهانی حد نصاب‌ها خیلی پایین آمده بود و به نوعی حالت VIP داشت اما سه نماینده داشتیم که نوید اتفاقات خوب است.

او در مورد عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی جهان بیان کرد: آنها نتایج خوبی گرفتند. شاید از نظر رکوردی خوب نبودند اما باید به دنبال دلایل و جبران آن بود. آقای حدادی که از مسابقات جهانی ۲۰۱۲ لندن به بعد فینالیست این مسابقات نبود امسال جزو هفت نفر برتر جهان قرار گرفت. اکنون او باید خود را برای پرتاب های بلندتری در المپیک آماده کند. حسن تفتیان چند روز قبل از اعزام مصدومیت پیدا  کرد، با این حال ۱۰.۲۴ را ثبت کرد. پیرجهان هم جوان است وتجربه‌ای به این بزرگی نداشته حتی خودش گفت جو ورزشگاه بر کارش تاثیر گذاشته است. علاوه بر این در گروهی قرار داشت که چند ورزشکار خوب حضور داشتند به همین دلیل استرس بر کارش تاثیر گذاشت و نتوانست رکورد خوبی را ثبت کند.
 

غیاثی قبلا با فدراسیون کار می‌کرد اما الان منتقد شده است

او در مورد تیمور غیاثی (پیشکسوت این رشته) که یکی از منتقدان فدراسیون دو و میدانی است گفت:  تیمور غیاثی یکی از پیشکسوت‌های خوبمان ست. او زمانی ارزش خود را حفظ می‌کند و زمانی ما به پرش‌های گذشته‌اش افتخار می‌کنیم که کار بزرگی  برای دو ومیدانی انجام داده باشد اما آقای غیاثی طی این  همه سال به جز اینکه خود و همسرش به کشورهای مختلف اعزام شده چه کاری برای دو و میدانی انجام داده است؟ احترام او را دارم اما هیچ وقت فراموش نمی‌کنم روزی که آقای کیهانی رئیس فدراسیون شد، آقای غیاثی می‌گفت او را قبول ندارد و با این رئیس کار نمی‌کند با این حال چهار سال در فدراسیون به عنوان سخنگوی تیم‌های ملی حضور داشت، در هر اعزامی بود و هر پاداشی که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تعیین می‌کرد را می‌گرفت اما امروز منتقد فدراسیون شده است. دلیل این موضوع این است که آقای کیهانی به او گفته کل پاداشی که تعیین می‌شود برای او نیست و باید به مربیان دیگر هم پاداش بدهند. این حرف بدی نیست. آقای غیاثی مربی کدام ورزشکار بود؟ اینکه سالیانه ۱۰۰ سکه بگیریم و بعد پشت سر رئیس انتقاد کنیم به دور از مردانگی است.

او در این مورد افزود: در المپیک لندن ۱۰ ورزشکار از ایران حضور داشتیم که به جز مربی آقای حدادی و یکی دیگر از ورزشکاران، مربی‌های بقیه اعزام نشدند اما چرا آقای غیاثی همراه تیم بود؟ در شرایطی که باید مربی‌هایمان اعزام می‌شدند تا کنارمان باشند چه دلیلی داشت که آقای غیاثی اعزام شود؟ با این شرایط حتی یادم نمی‌آید که او را در جریان مسابقات دیده باشم. فقط صبح‌ها اگر زودتر از اتاق بیرون نمی‌رفت او را می‌دیدیم اما اکنون مربیان دیگری هم اعزام می‌شوند و انگیزه پیدا کردند و گویا قرار است که حقوق مربیان ساماندهی شود. علاوه براین به ورزشکاران مدال آور علاوه بر پاداشی که از طرف ریاست جمهوری دریافت می‌کنند فدراسیون هم پاداش می‌دهد که دقیقا به همان میزان هم به مربیان آنها داده می‌شود. قبلا این جایزه‌ها یا به مربیان تعلق نمی‌گرفت یا خیلی کم بود.

این دونده در مورد توجه به مربیان داخلی در زمان ریاست کیهانی گفت: قبلا مربیان خارجی زیادی داشتیم به گونه‌ای که مربیان داخلی را نادیده گرفتیم در حالی که برخی از این مربیان داخلی خیلی خوب بودند و نسبت به مربیان درجه دو و سه که می‌آوردیم، نتایج بهتری کسب می‌کردند اما اکنون به مربیان داخلی ارزش داده می‌شود.

احسان حدادی فراتر از فدراسیون است

یکی از انتقادها به فدراسیون دو و میدانی توجه زیاد به احسان حدادی است، هاشمی در این مورد گفت: آقای حدادی از همان اول مسیری را برای خودش مشخص کرد و موفقیت‌هایی را به دست آورد. او برنز مسابقات جهانی، نقره المپیک و طلای آسیا را دارد و شاید چند بار هم خودم در این مورد به فدراسیون انتقاد کردم چون احسان حدادی فراتر از فدراسیون است؛ وقتی که او به طور مستقیم با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک صحبت می‌کند، فراتر از فدراسیون می‌رود. آقای حدادی ویترین دوومیدانی است و یکسری از  هزینه‌های او از توان فدراسیون خارج است. شاید در برهه‌ای از زمان آقای کیهانی موافق این هزینه‌ها نبود اما وزیر ورزش دستور حمایت از او را داد.  مخالف این هزینه‌ها نیستم اما ای کاش ردیف بودجه‌ای هم برای بقیه ورزشکاران درنظر گرفته می‌شد تا راحت باشند. 

رفتار فدراسیون نباید به گونه‌ای باشد که ورزشکار احساس تنهایی کند

این دونده در مورد انتقاد تفتیان که گفته بود فدراسیون بعد از مصدومیت او را طرد کرد، گفت: این را قبول ندارم و اگر فدراسیون چنین کاری بکند غیر حرفه‌ای است چون باید پشت ورزشکاران باشد. رئیس فداسیون هر کسی که باشد باید بداند که همه این ورزشکاران برای دو و میدانی زحمت کشیدند و به عشق کشورشان دویدند،  نباید با آنها به گونه‌ای رفتار شود که  احساس تنهایی و طرد شدن داشته باشند. شاید با یک خدا قوت هم دلگرم شوند.

او در مورد اینکه تفتیان اعلام کرده بود فدراسیون کسب سهمیه المپیک توسط این ورزشکار را به نفع خود بهره برداری کرده است، بیان کرد: خیلی از این موضوع اطلاعی ندارم اما اگر آقای تفتیان با هزینه شخصی سهمیه المپیک گرفته حق با اوست و فدراسیون آن را به نام خود تمام کرده است اما اگر با هزینه فدراسیون سهمیه گرفته در این صورت شما قاضی هستید.

فدراسیون برای شرکت در لیگ به پیرجهان فشار نیاورد

هاشمی در پاسخ به این انتقاد که فدراسیون دو و میدانی پیرجهان را در سه مرحله لیگ به کار گرفت و به همین دلیل در مسابقات جهانی خسته بود، گفت:  فدراسیون هیچ فشاری روی مهدی پیرجهان نداشت. این ورزشکار و مربی‌اش به خاطر شرایط مالی در مسابقات شرکت کردند و ربطی به تلاش برای پرامتیاز بودن و کسب جایزه دلاری ندارد. اگر او در لیگ نمی‌دوید، ورودی جهانی را نمی‌آورد اما او در لیگ به رکورد خوبی رسید و بعد از آن تورنمنت هند را برایش در نظر گرفتند. 

او در مورد اینکه پیرجهان برای دریافت پاداش دلاری در سه ماده مختلف در لیگ شرکت کرد، گفت: پیرجهان با رقم ثابتی قرارداد بسته که آن را می‌گیرد و امتیاز در مبلغ این قرارداد تاثیری ندارد اما شرکت پلیمر خلیج فارس در آخرین مرحله از لیگ گفت که به پرامتیازترین ورزشکار پاداش دلاری می‌دهد، آقای کیهانی هم با توجه به اینکه پیرجهان می‌خواست به مسابقات جهانی اعزام شود، درخواست کرد تا پاداش بیشتری به او بدهند. در خیلی از کشورها قانون این است که ورزشکار از طرف باشگاه حمایت می شود، حتی دلیل اینکه آقای تفتیان حاضر نشد در لیگ شرکت کند این بود که رقم‌ها پایین بود و اگر مبلغ بیشتری به او می‌دادند حتما در ایران می‌دوید.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از آنکه مشخص شد پیرجهان ورودی جهانی را کسب کرده است فدراسیون برایش برنامه آماده سازی خاصی در نظر نگرفت؟ بیان کرد: قصد ندارم از  آقای کیهانی حمایت کنم اما شرایط آقای مهدی پیرجهان و آقای دادروان(مربی پیرجهان) به گونه‌ای است که باید در تبریز تمرین کنند چون  آقای دادروان  به دلیل شرایط خانوادگی و شغلی نمی‌تواند از تبریز دور شود. علاوه بر این آیا آقای پیرجهان  و مربی او برنامه‌ای برای اردو به فدراسیون ارائه دادند که فدراسیون مخالفت کند؟ حتی آقای کیهانی قبل از اعزام به مسابقات جهانی گفت که به دنبال برگزاری اردوی کیش برای پیرجهان است اما دادروان قبول نکرد، اکنون این چه ربطی به رئیس فدراسیون دارد؟

اگر کیهانی مقصر گرانی دلار است خدا او را نبخشد!

این دونده در مورد انتقادهایی که اخیرا به فدراسیون دو و میدانی می‌شود، گفت: اگر منتقد هستیم انتقادمان باید از عدالتمان باشد نه اینکه چون بقیه انتقاد می‎کنند ما هم برای محبوب شدن، انتقاد کنیم. متاسفانه اکنون این رویه را داریم در حالی که  باید همدل باشیم و اگر مشکلی  هست آن را با هم حل کنیم. من از آقای کیهانی حمایت نمی‌کنم و از فدراسیون حقوق نمی‌گیرم، اکنون هم با هزینه شخصی اردو برگزار کردم و با یکی از بهترین مربی‌های جهان تمرین می‌کنم. اگر مثل الان هر چهار سال یک بار رئیس فدراسیون را بکوبیم باز هم دو میدانی درگیر این اتفاقات می‌شود.

او در ادامه به شرایط اقتصادی کشور و تاثیر آن در دو و میدانی کشور اشاره و بیان کرد: باید شرایط اقتصادی را هم در نظر بگیریم اکنون کمتر باشگاه و بنگاه اقتصادی در دو و میدانی سرمایه گذاری می‌کند. دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسید و پس از آن تا ۱۸ هزار تومان هم رفت. اگر مقصر این اتفاق آقای کیهانی است، خدا او را نبخشد.

دو و میدانی به آرامش نیاز دارد

هاشمی به وضعیت لیگ اشاره کرد و گفت: امسال بیشترین  تیم را در لیگ داشتیم و قراردادها هم نسبت به قبل بهتر شد. حتی برخی تیم‌ها از الان به دنبال انتخاب نفرات خود  برای سال آینده هستند که این اتفاق خوبی است. در هر فدراسیونی اتفاقات خوب و بدی پیش می‌آید اما اکنون دو و میدانی به آرامش نیاز دارد. همیشه وقتی به دوره چهارساله فدراسیون‌ها می‌رسیم، انتقادها زیاد می‌شود. اگر این انتقادها دوستانه باشد که بتوان بر اساس آن روزهای مثبتی را برای فداسیون رقم زد، خیلی خوب است اما اگر تنها به مطرح کردن آنها در رسانه ملی اکتفا کنند در حالی که طرف مقابل فرصت دفاع از خود را نداشته باشد، رویه درستی نیست.  

این دونده در مورد اینکه برخی از باشگاه‌هایی که فدراسیون به لیگ وارد می‌کند قرارداد خود را با وزشکاران‌شان تسویه نمی‌کنند، گفت: این انتقاد را باید به رئیس فدراسیون بگوییم نه رسانه ملی. من از سال قبل پولم را از باشگاه ذوب آهن نگرفتم به همین دلیل با آقای کیهانی صحبت کردم و حتی در جلسه باشگاه‌ها گفتم که پول ورزشکاران را به موقع پرداخت کنید. باید یک کمیته تشکیل شود و شرایط حقوقی خاصی را در نظر بگیرد که ورزشکاران به حق خود برسند.

ضربه ای که به دو ومیدانی وارد شد

هاشمی یکی از اتفاقات منفی در دو ومیدانی را حذف لیگ جوانان عنوان کرد و گفت: بزرگترین ضربه‌ای که دو ومیدانی خورد این بود که در سال ۹۰  و زمان آقای آشتیانی لیگ جوانان را حذف کردند. البته آقای آشتیانی مقصر نبود چون یک برهه سرپرست شد و تا به دنبال درست کردن کارها بود آقای داوری به فدراسیون آمد و دیگر جدیتی برای راه اندازی لیگ جوانان وجود نداشت. وقتی لیگ حذف شد این رده‌های سنی انگیزه خود را از دست دادند.

او در این مورد افزود: متاسفانه با این شرایط اقتصادی تیم‌ها برای حضور در لیگ جوانان جلو نمی‌آیند چون این رشته ورزش اول و محبوب کشور نیست. بعد از آن نوجوان و جوانان به مسابقات اعزام می‌شدند اما جوایز خیلی محدودی از طرف ریاست جمهوری دریافت می‌کردند در حالی که اکنون فدراسیون برای همه رده‌های سنی جوایزی برای مدال آوران در نظر می‌گیرد.

تنها انتقاد حذف حقوق ورزشکاران است

هاشمی با بیان اینکه تنها انتقاد به فدراسیون حذف حقوق ورزشکاران است، افزود: فدراسیون قبلا به ورزشکاران حقوق می‌داد، هرچند  کم بود اما باز هم به ما  کمک می‌کرد. البته بر اساس اسم به ورزشکاران حقوق داده می‌شد اما اکنون باید مطابق با سیستمی درست به آنها پرداخت کنیم. به نظرم باید برای هر دوره از مسابقات رکوردی در نظر بگیرند و ورزشکارانی که این رکوردها را کسب می‌کنند این حقوق را بگیرند، تا مسابقات بعدی دوباره این روند را ادامه دهند.

نقد باید دو جانبه باشد

هاشمی از برگزاری برنامه‌هایی که صرفا از منتقدان برای گفت‌وگو در مورد شرایط دو و میدانی دعوت می‌کنند، انتقاد و بیان کرد: کسی که برای صحبت کردن در مورد دو میدانی به تلویزیونی می‌رود باید دو جانبه حرف بزند و نکات مثبت و منفی را بازگو کند. علاوه بر این در چند سال اخیر چه کسی در تلویزیون رسمی ایران به جای انتقاد، پیشنهاد ارائه داده است و گفته اگر این برنامه عملی شود،  وضعیت دو و میدانی بهبود پیدا می‌کند؟ با شرایط فعلی اگر بهترین رئیس فدراسیون را به ایران بیاوریم باز هم او را به باد انتقاد می‌گیریم. از رسانه ملی خواهش می‌کنم که مسائل را دو جانبه بررسی کند چرا که با این کارها خودمان را خراب می‌کنیم و آبروی دو و میدانی را می‌بریم.

او در این مورد افزود: سینه ورزشکاران دو و میدانی صندوقچه اسرار است چون اتفاقات زیادی افتاده است بنابراین باید آرامش داشته باشیم. از آقای غیاثی که امروز همه باید به او افتخار کنیم سوال می‌پرسم که تا چند سال می‌خواهد در فدراسیون باشد؟ در این ۴۰ سال چه کار بزرگی کرده است جز اینکه طوری برخورد کرده که هر رئیس فدراسیونی آمده گفته حالا بگذارید آقای غیاثی هم باشد و به او هم حقوقی بدهیم. با این حال او بعد از اینکه دوره فدراسیون تمام می‌شود در تلویزیون انتقاد می‌کند.

لیگ طلایی؛ کار بزرگ فدراسیون کیهانی

این دونده به برگزاری مسابقات لیگ طلایی اشاره کرد و گفت:  فدراسون آقای کیهانی در اقدامی مثبت و بزرگ مسابقات جایزه بزرگ را برگزار کرد که در این مسابقات بر اساس رکورد ورزشکاران به آنها پاداش داده می‌شود. البته سال اول بر اساس رکورد  نبود اما الان ورزشکاران چند مرحله مسابقه می‌دهند و در صورت کسب رکورد مبلغی را دریافت می‌کنند. سوالم از منتقدان این است که آیا این مسابقات در زمان آقای داوری بود؟ فقط زمان آقای کریمی و یک دوره هم زمان آقای آشتیانی به صورت جایزه بزرگ برگزار شد اما در چند سال اخیر این لیگ را داشتیم.

او در مورد انتقاد برخی از ورزشکارن چون میلا سیار( قهرمان دوی ۱۱۰ متر با مانع ایران) در مورد اینکه فدراسیون شرط اعزام به برخی از مسابقات برون مرزی را حضور در لیگ طلایی عنوان کرده است در حالی که در ایران قهرمان شده و رقیبی ندارد، گفت: همه این ورزشکاران بزرگ هستند اما دو و میدانی رشته‌ای رکوردی است اینگونه نیست که امروز ۴۸ ثانیه بدوم و اعزام شوم بلکه باید ورودی را کسب کنم. آقای حدادی و تفتیان  چون رکورد خوبی داشتد در لیگ طلایی نبودند. رکورد آقای سیار چند بود؟ نباید این نگرش را داشته باشیم که چون اول شدم باید اعزام شوم. علاوه بر این اعزام ورزشکاران بر اساس نظر کمیته فنی است و آقای کیهانی به تنهایی در این مورد تصمیم نمی‌گیرد. چرا چنین مسائلی را می‌گوییم و دوست داریم همه چیز را گردن یک نفر بیندازیم؟

او در این مورد افزود: ورزشکاران عادت کردند که بقیه را به باد انتقاد بگیرند اما اصلا به این توجه نمی‌کنند که شاید مشکل از آنها هم باشد. راحت‌ترین راه این است که فقط  گله کنیم در حالی که باید بدانیم، چگونه نتیجه بگیریم. از کل جامعه دو و میدانی خواهش می‌کنم واقع بینانه به مسائل نگاه کنند. باید ببینیم در گذشته چه داشتیم که الان نداریم و الان چه داریم که در گذشته نداشتیم. همه این مسائل را باید در کفه ترازو بگذاریم و بعد انتقاد کنیم.

در ایران دچار حاشیه شدم و به ترکیه آمدم

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در  مورد شرایط آماده سازی خود گفت: با هزینه شخصی و برای دور شدن از حواشی به ترکیه آمدم و زیر نظر بهترین مربی دنیا کار می‌کنم. در حال حاضر خود را برای حضور در مسابقات داخل سالن قهرمانی کشور آماده می‌کنم، اگر نتیجه من خوب باشد قطعا فدراسیون حمایتم می‌کند. 

او در مورد حواشی که باعث شد در ترکیه اردو برگزار کند، بیان کرد: در شهر خودم حواشی زیاد داشتم، اکثر دوستان دوو میدانی استانم انتظار داشتند که به آنها در پیدا کردن تیم و اسپانسر کمک کنم. در نتیجه این مسائل باعث شد تا از زندگی حرفه ای خودم دور شوم اما الان در ترکیه فقط سه کار انجام می‌دهم و آن هم تمرین، تغذیه و استراحت است، در این شرایط مطمئن هستم که نتیجه خوبی می‌گیرم.

هاشمی در پایان گفت:  ما خودمان را می‌سازیم باید تخریب‌ها را کنار بگذاریم چون به نفع‌مان است که همه دست به دست هم بدهیم. انتقادها باید سازنده باشند و پشت آن راهکاری ارائه شود تا نتیجه حاصل شود. امیدوارم روزهای خوب دو و میدانی برسد. از تمام رسانه‌ها هم خواهش می‌کنم که دو جانبه به مسائل توجه کنند و از موافقان و مخالفان نظر خواهی کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *